handdator

Visa fullständig version : Köpt Polo GTi



farbror
2014-04-13, 02:08
Jaha så blidde det en VW till. :) Letat efter ny andra/jobbpendlarbil istället för vår Polo 1,4 -99 och så poppa det upp en satinsilvermet Polo GTi -00 med låga mil (12600) på blocket häromdagen och jag åkte dagen efter 35 mil ner till Skövde och köpte den! Hade inte letat efter just en sån, inte ens kört nån tidigare, men dom e ju bra tuffa tycker jag och habegäret samt känslan av att jag måste slå till var påtaglig. Min fru är grinig och tycker jag har 40-årskris (2 år kvar) som köper en 18-årsbil. Försöker få henne att förstå hur fel hon har och att detta faktiskt är en modern klassiker men det verkar hopplöst såhär långt.. ;)

Hur som helst blev jag inte besviken när jag väl fick se bilen, riktigt fin i plåten och lacken sånär som på några ganska trista dörruppslag på ena sidan, en rostfläck ovan vindrutan och nåt litet skrap. Väldokumenterad och välservad verkar den vara. Kamrem bytt förstås, växellådan renoverad (akilleshälen vad jag har förstått). Nypolerade strålkastarglas med nya xenonlampor som lyser jämnstarkt kaxigt och vackert! (min första bil med xenon) :). Rullar på friktionsdäck nu men det meföljde 17" Ace med 215/45/17. Såg ju snyggt ut på bild men eg lite stort med 17" på denna bil va? Dom lär ju åka på asap och testas iaf. Funderar även på att plastidippa dom svarta.. :)

Den går jämnt och fint i motorn tycker jag. Hade väl hoppats på lite mer "orr" än vad det är men den går väl som den ska. Kanske kan man hjälpa den andas lite bättre etc? (Polomannen?) ;)

On the bad side: Kopplingspedalen känns svampig och trög (byta vajer?) och bilen är lite småknepig att ta sig iväg med ryckfritt. Normalt kanske? Har noterat något slags "gnissel och gnek" någonstans i framvagnen när jag t ex svängt, dock inte hela tiden. Tyckte vid stoppen under resan hem att det luktade lite mycket som varma bromsar men marschade väl 140-150 (inte kul att köra 70 mil med huvudvärk efter jobbet) så det kanske inte är så konstigt.

Vidare har fönsterhissarna kopplats ur då tydligen ena eller båda kärvade, eller bestämde lite själva när dom ville gå ner/upp. Centrallåset fungerar ej heller. Sätesvärmen på förarsidan fungerar ej upptäckte jag idag. Inte kollat passagerarsidan eller om det kan vara nån säkring.

Tänkte i vanlig ordning be om lite kommentarer på detta och allmänna tips, tricks och ev varningar. Kolla nivån på växellådsoljan kan vara en bra idé gissar jag t ex? Vilken olja skulle ni lägga i denna motor? Har 4l Castrol Magnatec 5w40 kvar i förrådet.

Det är inte så att man kan svänga förbi nån polo/vwfantast i Stockholmstrakten under morgondagen och tjöta lite? (Polomannen??) ;)

J.L
2014-04-13, 08:26
Grattis till nya bilen, låter som en fin bil, men kan man få se en bild eller två så slipper jag fantisera ;-)

Bjud med frugan att köra den på vår konbaneträff på Lunda den 25 Maj, så köper hon snart en hon också!

Har du några framtidsplaner för den?

farbror
2014-04-13, 09:18
Tack. Lunda låter som nåt att notera i kalendern. Tror tyvärr det är höga odds på att få se henne bakom ratten. Hon "gillar Aurisen på jobbet för den känns som en gokart" men så fort man kör lite sportigt börjar hon jämra sig så jag förstår inte riktigt vad hon menar hehe..

Ska fixa upp bilder absolut, kanske måste få på sommarhjulen först bara, nu sitter det såna mattsvarta ekerkapslar på. Borde väl slita av dom men plåtfälgarna bakom ser inte kul ut så dom får bli på. Grabben tyckte dom var snygga.. ;)

Planer för framtiden? Hoppas det. Pejlar här för tips på vad man kan hitta på inom rimliga gränser. Är väldigt noob på biltuning/optimering i allmänhet. Har väl lite koll i teorin men är inte duktig på att skruva heller. Är kanske mest tid och lite självförtroende som saknas iofs. Samt ett garage.

Ska dock tillägga att jag inte söker efter någon som ska renovera bilen för en back bärs, snarare någon med erfarenhet som vill ta en provtur och diskutera lite förbättringar. :)

a128
2014-04-13, 10:22
5W-40 duger fint, finns ingen anledning att köra en tunnare olja
gör gärna en riktig rostskyddbehandling för 6-7000:-
http://www.dinitrolcenter.se/naermaste_station-%28Stockholm%29

farbror
2014-04-13, 10:50
Uj då spricker ju budgeten innan jag ens har börjat ta itu med det mekaniska.. ;P

Fattar grejen men den verkar ompysslad och får nog köra på att fortsätta tvätta den ofta och noga vintertid etc.

Petta77
2014-04-13, 11:05
tycker jag har 40-årskris (2 år kvar) som köper en 18-årsbil.;)

Tsk, jag har 3 år kvar. Och kör en MK3 GTI 16v som bruksbil. Finns absolut inget bättre tex vintertid att ha den där extra kraften. Men största anledningen till att den går året om, är att den är så förbannat rolig att köra. Skulle jag ställa undan den för vintern skulle jag nog spendera varenda dag i garaget sittandes bakom ratten och låtsas köra :D

Jag tvättar min 1 gång i veckan vintertid (eller åtminstone spolar av den, över och under). Använde alltid autosmarts poweravfettning.

Jag kan enbart tala för mej själv nu. Men direkt efter köp boka jag en "Baservice" på VAG den kosta 1695:- Egentligen (i många ögons sett en riktigt dålig deal, med tanke på att de bytte de vanliga service grejerna). Men de gick oxå igenom hela bilen och noterade brister). Som grädden på moset fick man 20% på reservdel samt jobb i ett år, vilket jag utnyttjat till max (måste ha "sparat" minst 8000:- )

farbror
2014-04-13, 11:19
Låter vettigt att betala lite extra för att få en genomgång. Dock vetifasen vilken vw-verkstad i Sthlm jag skulle känna det förtroendet för. Nu har jag turen att en duktig mekaniker som jag fått hjälp av av och till genom åren ser ut att ha kalendern fri de kommande dagarna så jag ställer nog dit bilen ikväll för genomgång och åtgärdsförslag. Behöver inte hämta den förrän efter påsk om han vill ha tid på sig. Dock är han inte direkt VW-entusiast så hoppades på mycket tips och input härifrån såhär i sista minuten. :)

farbror
2014-04-13, 11:27
Exempel på tips:

"215/45/17 kommer inte blir bra/inte bli bra utan sänksats X"
"Köp omgående sportluftfilter X! (som inte ställer till det utan bara gör gott)"
"Kontrollera/byt omedelbart detta!"
"Det du beskriver låter som X eller Y"
"X, Y, Z är mycket vanligt på dessa och vid dessa miltal"

;D

Petta77
2014-04-13, 11:29
Exempel på tips:
"215/45/17 kommer inte blir bra/inte bli bra utan sänksats X"
"Köp omgående sportluftfilter X! (som inte ställer till det utan bara gör gott)"



Säker på att de inte är en 40 - års kris då? ^^

farbror
2014-04-13, 12:09
Haha njä men att ta bort ev onödig strypning och få den att svänga bättre (och jaja se lite bättre ut) är det väl ingen åldersstämpel på?? ;)

a128
2014-04-13, 12:44
Den är nog ganska billig att äga och köra

Petta77
2014-04-13, 14:03
Haha njä men att ta bort ev onödig strypning och få den att svänga bättre (och jaja se lite bättre ut) är det väl ingen åldersstämpel på?? ;)

Mja, de är gränsfall i min bok. Körde sänkt 1 år,, aldrig mer! Absolut 0 komfort på vintern. Känns som min åldriga kropp förtjänar mer omsorg så här på ålderns höst :D

Om de är strypning eller inte låter jag vara osagt. Hade även de på min ett tag. Sen hitta jag de här: http://www.gtiklubben.nu/index.php?section=faq&subsection=Teknik&id=55

farbror
2014-04-13, 16:15
Närmsta jag själv har kommit sänkt bil är nyss sålda a4:an med original sportchassi. Det var väl rätt lagom eg, tyckte det var fullt tillräcklig komfort, kändes bra på vägen och såg inte ut som den hade dragit upp byxorna (som Passaten ;)).

Kollade vad förra ägaren lagt i för olja, Castrol Edge 5w30. Troligen det den har fått mestadels tidigare också då den har servats på VW många gånger. Men går väl lika bra eller bättre med 5w40 i vanlig ordning antar jag.

Dåligt med frivilliga testförare så här långt, kan ju ha varit något snäv tidsram hehe..

Blir väl att skriva en egen checklista med saker att gå igenom efter bästa förmåga.

Ricki Rick
2014-04-13, 19:44
Grattis till köpet, trevliga små bilar det här!

Åker en 2001 (6n2) som brukis, o den funkar fin fint!
Såhär ser den ut om du är nyfiken:

http://www.garaget.org/?car=236471

farbror
2014-04-13, 23:14
Trevliga indeed...
Fint åk! :)

- - - Uppdaterad - - -

Å tack..