handdator

Visa fullständig version : ODB uttag



mulle meck
2014-04-05, 12:58
Har sökt hjälp här vid ett antal tillfällen och alltid fått bra svar och mycket hjälp från kunniga personer.

Nu skulle jag behöva hjälp med vart ODB uttagen sitter på en sharan 2,0-98 samt en golf3 1,8 -95 samt en polo1,6 -98?

Har ett instrument för ODB2 det ska väl passa till alla bilarna?

Det är vad jag fått fram i alla fall, så jag hoppas det stämmer.

Felen jag har är:
Sharan rycker väldigt när den är kall och när man kör på låg fart /hög växel. Den blir lite bättre när den är varm men inte bra.

Golfen: Air bag lampan lyser hela tiden.

Polon: Går för det mesta på tre cylindrar. Har inte lagt ner så mycket tid på den ännu men någon som har en ide om vad det kan vara?

Hoppas att ni kan hjälpa mig med detta.
Mulle Meck

PassatGT16v
2014-04-05, 13:43
Under askkoppen i sharanen

mulle meck
2014-04-05, 13:47
Det var snabbt. Mycket tack, ska kolla där.

Premis
2014-04-05, 15:46
Finns inget som säger att vilket verktyg som helst skall passa på så gamla bilar. Har du tur så använder verktyget rätt protokoll då det i tidiga dagar snurrar runt lite olika. Har du köpt från en seriös tillverkare så ska dom kunna peka ut vad som passar. Annars får du väl helt enket plugga in och se om du får kontakt :) .. Det kan ju inte mer än gå åt skogen.

mulle meck
2014-04-05, 17:04
På sharan var det inga problem. där funkade det som det skulle.

Och i pappren står det att den ska funka från ca-90års modeller.

HRC
2014-04-05, 17:06
Såna där enkla universalläsare klarar oftast bara att kommunicera med motorstyrenheten. Ska du felsöka ABS på golfen lär du ha en VW-specifik läsare, typ VCDS (gamla VAG-COM).

mulle meck
2014-04-05, 19:16
Såna där enkla universalläsare klarar oftast bara att kommunicera med motorstyrenheten. Ska du felsöka ABS på golfen lär du ha en VW-specifik läsare, typ VCDS (gamla VAG-COM).

Ska inte felsöka ABS på Golfen utan det är AIR BAG lampan som lyser hela tiden. Tejpade över den med svart eltape i fjol på besiktningen och det gick vägen. Men det kanske inte går i år så tänkte försöka hitta felet nu.

Ola

mulle meck
2014-04-05, 19:23
Har hittat ett gammalt inlägg så nu har jag hittat uttaget i Golfen.

Är det någon som vet var det sitter i Polo-98?

Jerry32
2014-04-05, 19:39
Är det en Polo Classic så sitter det till höger under ratten mot mittkonsolen.
Annars så sitter det i säkringsfacket.

mulle meck
2014-04-06, 09:18
Ok. Ska kolla där på Polon, vet ej om det är en Classic.
Det är min dotters bil.
Tack alla som hjälp till och svarat.
Ola