handdator

Visa fullständig version : Golf 4 gti t 99 som skakar vid 3-tusen varv, hjälp!



OttoM
2014-04-03, 20:05
Finns, Golf 4 GTI T -99 med motor som skakar vid gaspådrag men bara runt 3 tusen varv och ca 70km/h.
Motorfästen, turbo, tändförstärkarmodul, NJ75, vakuumventilen vid insprutarna, kamaxelgivare, tändspolar, tändstift samt några fler vakuumventiler som jag inte vet namnet på och slangar är utbytta.
LMM är inte bytt men rengjord med avsett medel.

En förändring till det bättre blev det först men sen återföll den och då bytte jag tändförstärkarmodulen, en förbättring igen men nu efter några mil är det lika dant igen.

Det händer om man kör i 60-70 och trampar ner gasen med 3an 4an i då skakar motorn som om den baktänder. Släpper man gasen eller frikopplar försvinner det direkt och i högre eller lägre hastighet skakar den inte.
Problemet kom direkt efter en långtur.
Jag har slut på idéer om vad det kan vara som är fel och hoppas någon här kan hjälpa. :confused:

vw-power
2014-04-03, 20:32
Kanske dags stt byta lmm iallafall. Räcker inte alltid med rengöring tyvärr. Även kam/vevlägesgivare kan va kass.
Reglr spjällhus och kolla funktionen på egr-ventilen

OttoM
2014-04-03, 23:15
Ja, funderade på byta lmm ca 600kr på mister-auto, kan man mäta den på nåt sätt, eller det går inte?
Spjällhuset är också bytt, visserligen till de som satt på den gamla motorn som byttes för 4 tusen mil sedan men de grejerna vet jag fungerade. Egr-ventilen har jag inte ängnat en tanke, kanske får kolla den med då.

vw-power
2014-04-04, 10:21
Har man en diagnosdatorn kan man läsa av är-värdet å jämföra med bör-värdet.

OttoM
2014-04-04, 21:15
Jag har beställt en ny Lmm, lovad komma i veckan, sen får jag se om jag måste gå vidare.
tog bort kontakten till Lmm och provade, upplevde det som skakningarna blev mindre, när jag satte tillbaka kontakten stannade motorn. vet inte vad jag fick ut av det.

Premis
2014-04-05, 17:04
Kolla felkoderna, på en modern bil är det det första du borde göra för att ev. slippa byta halva motorn i jakt på problemet.

OttoM
2014-04-05, 22:22
Jo, har försökt, köpte VAG com, installerade och pluggade in. Det enda meddelande jag fick var att bilen inte är OBD2 kompertibel. Att åka till verkstad och be dom göra det är inte heller ett säkert kort, på volswagen sa de att det troligen inte går att utläsa något på en så gammal bil, -99. Då kan jag lika gärna lägga de pengarna på delar, gåré så gåré.

OttoM
2014-04-18, 11:37
Nu tror jag det börjar ordna sig. Har bytt LMM, blev en från Signalen på Laga, så ingen helt ny. Men skilnaden vart stor, nästan inga skakningar kvar, bara något man kan förnimma, men det ligger kvar hela tiden så det kan man kanske tillskriva glappet i drivaxeln.

Dock finns det ett motorfel kvar, den axar men själva kraften kommer sent. Kan det vara turbon som går in för sent eller nån läcka.

Kan det vara därför den gamle turbon var justerad så att den var lite öppen hela tiden, för att få snabbare respons? Det skiljde ca 1 cm på gängan på klockan.

Fick igång ELM också, inga fel sa den. Synd jag inte får fart på VagCom, skulle vara intressant att se vad den har att säga, hitills har den bara sagt att bilen inte är OBD kompertibel. Och det tycks stämma med informationen jag fått. Hur kan ELM säga att den läst koderna då?

J.L
2014-04-18, 12:18
Det ska inte vara några problem att utläsa felkoder, har jag själv gjort på min Golf -99,
det finns OBD och OBD2-uttag på bilar från tidigt 90-tal.

OttoM
2014-04-18, 13:43
Nu har jag nog blivit felupplyst. Hur fungerar turbon och wastegate? Min uppfattning är att turbon laddar hela tiden men när trycket blir för högt öppnar wastegate och bypasar avgaserna så att turbons rotationshastighet minskar och därmed trycket. Jag fick förklarat att det är tvärtom. Vad är rätt?

Sn00k
2014-04-18, 16:36
Wastegaten är normalt stängd = alla avgaser passerar igenom turbinen och turbon spoolar(börjar bygga laddtryck).

klockan till wastegaten är kopplad till insuget och känner av när trycket i insuget når angivet tryck.

Detta styrs av GRUND-FÖRSPÄNNING i form av en fjäder i wastegateklockan, normalt på dessa bilar 0.15-0.3bar.

Därefter styrs laddtrycket mer exakt av en pneumatisk laddtrycks-styrning i form av en takt-ventil(N75) som stryper/läcker ut trycket på slangen som går mellan insug och wastegate-klocka.. så att det krävs tex 0.7bar i insuget för att 0.2bar skall nå klockan och börja övervinna fjädertrycket. (Denna ventil styr ECUn helt och hållet)

När fjädertrycket börjar övervinnas så öppnar wastegaten såpass mycket som den behöver för att bibehålla det angivna trycket i insuget.
mängden avgaser som krävs för att producera detta tryck varierar beroende på luftmängd, varvtal på turbon osv, så wastegaten styr därför helt flytande hur mycket som behöver passera genom turbinen, det som inte behöver gå igenom turbinen "wasteas" och leds runt turbinen och ut i avgassystemet genom wastegaten, därav namnet.

ECUns laddtrycksstyrning är baserad på ett grundtryck av ~0.2bar, och om du då spänner klockan hårdare än så, så kan du råka ut för att laddtrycket "skjuter över", vilket kan resultera i felkoder, backad tändning å annat tok.
Det går givetvis att mappa om laddtrycksstyningen utefter ett högre grundtryck och på så vis få lite snabbare spool och en mer exakt styrning på högre laddtryck.

Kort sagt, RÄTT inställning på klockans arm, den som ECUn är kalibrerad för = bäst.

Hoppas du blev nå klokare..

OttoM
2014-04-18, 16:58
Ja så vill jag också se att det fungerar. Du skriver " backad tändning" menar du bilen blir mer högtänd om fjädern är för hårt spänd?
Skulle jag kanske kolla inställningen på actuatorn i alla fall? Har ju utgått från att den är orörd från fabrik. Såg på youtube hur man justerar den, lossa muttrarna hålla wastegate i stängt läge och sen 2-3 varv med muttrarna för att lägga wastegate i press. Är det ett korrekt förfarande?
http://www.youtube.com/watch?v=p12g1PpIcjE

Henrik.M
2014-04-18, 17:32
Backa tändningen = Du flyttar gnistan närmare ÖD för att undvika spikningar.
Kortfattat förklarat , Snook får förklara mer ingående för det klarar han betydligt bättre än jag. :)

Sn00k
2014-04-18, 20:12
motorstyrningen har några olika sätt att reagera på överskridet laddtryck..
utöver att den försöker rätta till laddtrycket med hjälp av PID-styrningen för N75-ventilen, så fetar den på soppa för att sänka avgastemperaturen och undvika komponentskador, därefter backar den ner för-tändningen i omgångar om -3 grader, detta för att sänka motorns VE genom sänkt förbränningstryck i cylindrarna. (=högre avgastemp, som motas av soppan i tidigare nämnd funktion)

detta sker på millisekunder..
överskrider den det förväntade trycket rejält, så börjar den reglera med hjälp av gasspjället om motorn ifråga är utrustad med E-gas.

Om det förväntade laddtrycket överskrids med över ~0.4bar(400mbar) så kan databoxen även försättas i "limp home"-läge, där den går som en en åsna.. sänkt laddtryck, överfetad soppa å låg tändvinkel.. HALTA HEM.. tills felet är åtgärdat.


utöver detta finns också en "anti ruckel"-funktion som hela tiden ligger och justerar tändvinkeln för en så jämn motorgång som möjligt.

osäker på hur k03-wastegaten skall vara ställd ifrån fabrik.. men det verkar som att flera kör den på just som du säger, 3 varv förspänning.
hittade en till video som visade det hela på en k03a.. http://www.youtube.com/watch?v=NtJDy6Ipm9I

om det skiljde 1 CENTIMETER på klockan på den tidigare, så är det nog läge att kolla över grundinställningen.

OttoM
2014-04-18, 21:04
Tack. Ja jag får göra så, med actuatorn, en grundinställning med 3 varv spänning. Känns som det är rätt väg att gå. Det verkar mer som fel bränsleblandning än tändfel, men med såna här "nya" bilar är jag lite på turné.
Men de gamla förgasarbilarna kunde bete sig så när blandningen var fel, de svarade inte direkt på gasen, tycker jag får en flashback, den svarar inte fullt ut, lättar man lite på gasen kommer den som ett skott. Men det är inga stora saker det handlar om, mer att jag vill ha det perfekt.

Sn00k
2014-04-18, 23:45
..är den möjligen chippad?

OttoM
2014-04-19, 02:30
Inte vad jag vet. Vad innebär det? Att man kan trimma med hjälp av chipp har jag hör talas om men bytes något annat också. Som ex insprutningsmunstycke? Utbytesmotorn har aldrig varit lika pigg som orginalet, om jag tänker efter. Allt utom turbon följde med den nye.

larra
2014-04-22, 16:22
Inte läst allt läste bara Elm och den obd 2 sladden funkar inte med vagcom men proscan funkar med Elm men är ett jäkla skit program

OttoM
2014-04-25, 13:09
I ett sinnessvagt ögonblick beställde jag en felsökning, och precis som jag anade blev det bortkastade pengar, inget svar på gåtan. Bara sånt jag redan visste, drivaxel, jo lite nytt var det, inre styrleder, tycker jag dock skulle vara ett märkligt fel på en nybesiktigad bil.
Jag fick i alla fall ett protokoll, mitt hittills dyraste A4-papper, koderna 18010-17733-17734-01262-16486-00544 anges som intermittenta samt 01262 även-utsignal avbrott, 16486-låg signal och 00544-utanför reglerområde.
Har googlat upp koderna och på Ross-Tech tyder jag det som att jag bör leta kabelbrott/oxid.

OttoM
2014-04-25, 13:20
Inte läst allt läste bara Elm och den obd 2 sladden funkar inte med vagcom men proscan funkar med Elm men är ett jäkla skit program
Vag-com har jag med USB-sladd och kopplas till datorn, det är den som säger att bilen inte är OBD-kompertibel. Elm har jag blåtand och läser med proscan i mobilen, men den säger att bilen är felfri. Men som jag skrev tidigare har Mekonomen trollat fram felkoder, hur vet jag inte.

Sn00k
2014-04-25, 20:13
lite osäker på hur du resonerar..
du har fått felkoder som i klartext säger: "det är FEL på N75-ventilen! laddtrycket skenar, och tändningen backas av så enormt att högsta tröskeln på cylinder 1 och 2 överskrids!"
..samt att du vid nått tillfälle lossat batteripol eller haft dåligt med ström, och tagit av MAF-kontakten.

möjliga lösningar är att byta N75-ventil till en rätt å riktig sådan.
kolla/mäta så kablarna till den är hela, framförallt signalkabeln mellan ECU och ventil, då denna indikeras som glapp/AV.

alt. ta reda på varför laddtrycket skenar.. hur ser slangarna ut mellan insug/N75/wastegateklocka.
kontrollera förspänningen på wastegatenklockan, speciellt om du köpt en NY turbo, då den med all säkerhet är en kina-kopia och inte en äkta kkk(då dessa kostar 7-10.000)
kineserna har NOLL koll på förspänning etc, och risken är stor att klockan är mer eller mindre obrukbar, och då kan du få lov å mecka dit din gamla klocka.

vag-com funkar på din bil å ända ner till golf 3.. du har fått en felaktig kabel, alt. inte lyckats installera drivrutinerna rätt på datorn.
felkoderna FINNS där, ELM är flummgrejer jämfört med vag-com/VCDS.
den svensköversatta vag-com/VCDS är också totalt handikappad jämfört med den engelska, inte ens 50% av funktionerna för MK4 plattformen fungerar och MYCKET är översatt helt fel.

OttoM
2014-04-26, 01:19
Jisses, står det så? Och så sa de att allt var bra efter att de bytat en vacuumslang som jag bytte för 2 veckor sedan, och att de hade motionerat bränsletrycksregulatorn och om den blev dålig igen måste den bytas.
Åtgärder som bör vidtagas är byte av styrleder och stag samt drivaxel som de påstår är krokig? Yttre styrleder har torrsprickor skiver de. Det får jag kolla upp för de har inte fyllt ett ännu, och det är inte biltema. Sen vill de göra fyrhjulsinställning också, allt till det facila priset 15600.
Men åtgärda felkoderna det nämns inte! Tycker hon som gör reklam för dem i tv ska byta jobb, hon ser för mysig ut för att slå dunster i folk!
Tur det finns folk som du Sn00k, det finns således fel.

"samt att du vid nått tillfälle lossat batteripol eller haft dåligt med ström" inte det senare halvåret.

"och tagit av MAF-kontakten" Ja, LMM har jag bytt.

"byta N75-ventil till en rätt å riktig sådan" är nog ingen dum idé. Jag har 7volt mellan stiften när motorn går och 13 mellan ett av stiften och jord, vet inte vad som krävs för att magneten ska dra.

"hur ser slangarna ut mellan insug/N75/wastegateklocka" hela å fina är de

"kontrollera förspänningen på wastegatenklockan, speciellt om du köpt en NY turbo" Japp, förspänningen är justerad till tre varv, fick backa den tre varv. Och turbon är bättre begagnad, 11000 mil om jag minns rätt.

"alt. inte lyckats installera drivrutinerna rätt på datorn" kan mycket väl vara så, jag har Opeltech också och den funkar inte den heller, kan nog inte skylla på materialet då, när jag tänker efter.

larra
2014-04-27, 12:22
Vag-com har jag med USB-sladd och kopplas till datorn, det är den som säger att bilen inte är OBD-kompertibel. Elm har jag blåtand och läser med proscan i mobilen, men den säger att bilen är felfri. Men som jag skrev tidigare har Mekonomen trollat fram felkoder, hur vet jag inte.
Eftersom det står så måste du hitta usb porten du har i datorn och matcha den med vagcom är lite små drygt att få till det men det går ☺

OttoM
2014-04-28, 20:20
Skulle vilja koppla bort kontakten från ECUn och ringa ledningarna, men Haynes varnar för att man då, senare, måste till verkstad för att programera om ECUn för den tappar minnet om man tar kabeln.

Tycker det är konstiga värden jag får på kontakten till N75. Om jag fattat rätt ska det när tändningen är till ligga batterispänning på det ena stiftet hela tiden och det andra jordas impulsvis när ECUn tycker det behövs.


Jag har 8 volt mellan stiften vid 900 rp/m. Skulle väl egentligen inte haft något alls vid de varvtalet.

Mellan stift 1 och batteri minuspol har jag 14,1 volt, så det verkar ju bra.

Mellan stift 2 och jord har jag 6,1 volt, det begiper jag inte, där skulle det inte ens finnas jord, inte förrän motorn varvas upp.
Dessa spänningar håller sig konstanta även om jag varvar motorn.

Mäter jag resistansen med tändningen avstängd är den nära nog 0 ohm mellan stift 1 och jord samt oändlig mellan stift 2 och jord.
N75 s magnetspole är 30 ohm.

Kan detta vara rätt? Eller är möjligen ECUn kass? Eller förhoppningsvis ett överslag eller dåligt jordad?

Sn00k
2014-04-29, 10:19
tar du ur kontakten och vrider på tändningen så kan du få en massa felkoder.. dom går givetvis att nolla med vag-com/vcds el liknande.

skippar du att vrida på tändningen och mäter jord-kabeln, som är signalkabeln som boxen pulsar, så bör det inte va nån fara.

har för mig spolen i n75 ligger kring 30ohm beroende på variant, men det är inget som säger att ventilen är hel och fungerande för det.

såå.. mät kabeln.. då den har satt felkoder på orimliga värden på denna, i värsta fall är det nå spunk med utgången på ECUn, men det är sällan det händer.

OttoM
2014-04-29, 11:34
Tack, ja ska göra det, rycka kontakten och ringa trådarna.
Provade varva upp motorn rejält med voltmätare inkopplad mellan stiften, 2 gånger av 10 pulsades 11 volt fram 1 gång, med tanke på att ventilen inte kunde öppna borde den väl fortsatt pulsa tills trycket hamnade på börvärdet.

OttoM
2014-05-20, 00:22
Suck, kan inte hitta nåt fel. Sladdarna från N75 finns inte vid ECU:n, i alla fall inte med samma märkning. Inget jordfel har hittats, och inga knäckta kablar. Fortfarande 14v på ena stiftet och 6v på det andra mot jord, ingen förändring om jag rusar motorn.
Jag har i alla fall nu en fungerande OBD, köpte Biltemas, det skulle jag gjort för länge sedan. Nollade koderna och fingerade nya fel för att se om den fungerade, och det gjorde den. Får se om felen kommer upp igen när jag har kört den på väg, den är avställd i väntan på ny drivaxel och kanske ett tag till. Återkommer felen tar jag till plan B, ÅsaNisse modellen. Det får bli en Mellitta tryckgivare, smälter ihop den ovale sidan så det blir tätt och sätter den med ett T-rör mellan insuget efter turbon och N75, ger den en egen strömmatning, den kommer då att öppna N75 vid ca 0,3 bar. Det blir ju inte optimalt men man vågar köra med bilen, och vem vet det funkar kanske riktigt hyfsat. Sen får man leva med att det finns en felkod på magnetventilen.
Återkommer när det blir så dags.

larra
2014-05-20, 13:53
När jag byter min tryckvakt kan du få min gamla den skickar ca 50% utav ladd trycket ut till insugs slangen igen ��

OttoM
2014-05-20, 14:33
När jag byter min tryckvakt kan du få min gamla den skickar ca 50% utav ladd trycket ut till insugs slangen igen ��
Det förstår jag inte vad du menar. Läcker N75 ?
Mina N75, har två som jag skiftat med flera gånger, de är hela och fungerar som de ska. Mitt problem, vad jag misstänker, är att det är strul i ECU:n som gör att de inte öppnar, jag vill ju att turbon ska fungera. Om jag ersätter ECU:s uppgift att öppna N75 med en tryckgivare från en Melitta-bryggare som sluter en strömkrets vid ca 0,3 bar, har jag ju i alla fall turboladdning upp till det trycket. Möjligen öppnar den tidigare än vad en fungerande reglering skull gjort och möjligen är den lite trögare, även om man justerar känsligheten.
Men det ligger i framtiden som en sista utväg, därmed inte sagt att jag släpper felsökningen.

OttoM
2014-07-31, 22:20
Varning för att handla av bildelaronline24.se !
Hade jag visst det fanns en sida att kolla företaget på se.trustpilot.com hade jag aldrig handlat där själv.
Jag behövde en drivaxel till Golf GTI Turbo, råkade googla fram bildelaronline24.se. Tyckte inte den axel som kom upp vid sökningen var likadan som den som satt där, så jag kontaktade supporten och fick ett svar med beställnings nummer till den som skulle passa. Samma axel som jag fick upp, tänkte att de kan väl sådant där så jag beställde.

Axeln kom, och passade inte. Kontaktade bildelaronline24.se, fick svar, den passar! Gav mig inte, finns inte en chans att man kan montera den på min bil. Jag skickade bilder, förklaringar och all information som fanns att tillgå om min bil, likväl fick jag gång på gång beskedet att jag fått rätt axel, men även att de fattat beslut om att jag fick returnera den, på egen bekostnad.

Eftersom inte felet begåtts av mig anser jag att de borde stå för returen, som dessutom är så dyr för en privatpersoner i Sverige att det troligen blir billigare att kasta axeln i stället.
Men jag behöver fortfarande en axel. Kollar om http://www.mister-auto.se/sv/ har. Knappar in reg.nr, jodå, de har tre att välja mellan, ringer V.A.G för att kolla, finns två som passar till min bil och mister-auto.se säljer en av dem, köper så klart.

Kontaktar bildelaronline24.se för nu måste de inse att de rekommenderade fel axel.
Fick nyligen svar som lyder:

Dear Customer,

Since our technicians say that the spare part is supposed to fit due to
your car details, then the return of this spare part is to be carried
out at your expenses.

Best regards,

Emma Weber
Customer support

Hur ska jag tolka detta? Att VW har monterat in fel drivaxlar vid tillverkningen av Golf 4 GTI Turbo, eller?
Är det så att bildelaronline24s ” tekniker ” bestämmer vad som ska säljas? Hyllvärmare eller med högsta förtjänst?

Allt jag skrivit kan jag verifiera, utom samtalet med V.A.G.
Jag hoppade i galen tunna, gör inte det ni med.

Till sist, någon som behöver en sprillans ny drivaxel till fyndpris?

Sn00k
2014-08-01, 17:48
kanske skulle vika in att Golf 4 GTIn fanns med 2st olika drivlinor/växellådor..

den tidiga 02J-baserade som främst satt i 150hk modellerna, och så den senare och betydligt starkare som är 02M-baserad.
den 02M-baserade satt på 1.8tS modellerna(180hk), dock har jag även sett 2-3st 180hk bilar med 02J-låda, så det är säkert nån sån där spännande chassi#-brytning som ställer till det.

..så, vilken modell har du?

OttoM
2014-08-02, 00:12
150 hk . Visst kan det vara mitt i ett systemskifte, men det kvittar egentligen för kan vag mfl se vilken axel som gäller med hjälp av regnr så borde även bildelaronline kunna det annars har de inte relevanta uppgifter. då hade det varit bättre att säga att de inte kan hjälpa till med valet p g av omständigheterna.
Fick drivaxeln från mister auto idag och kontrollmätt, är med all sannolikhet rätt axel.
En annan sak, såg att bildelar online hade dubbelbokat min beställning med tre minuter mellan. Jag har alltså enligt dem beställt 2 axlar av samma typ, dock har jag bara fått och betalat för en omgång. Kanske tur man använder elektroniskt kort då finns det inte mer att ta än vad som är skäligt.

OttoM
2014-08-02, 00:52
Kan du se vilken axel som passar med hjälp av bilderna?
477147724773

Hur kan de påstå att den de skickat passar? Inte ens hålbilden stämmer så man kan göra en HPD
4774

OttoM
2014-08-05, 13:47
Då var den nye axeln på plats. Då tror jag jag bytt allt som föreslagits, eller?
Ska bli spännande att se vilken verkan det haft.
Frågan är om jag borde bytt den vänstra med, det blev ju en avsevärd skillnad på höger sida.