handdator

Visa fullständig version : Dieselvärmare i Transporter T5 -06 funkar ej



Jonny
2014-03-28, 20:00
Hej!
Har köpt en Transporter -06 som dieselvärmaren inte går igång på. När jag trycker på knappen för manuellt på så händer inget annat än att displayen tänds 30 sek där efter släcks den. Har rivit ur förarstolen nu och kollat batteriet där, ser nytt ut och ligger på 12,8 v i vila. Skulle det vara slut skulle det väl i alla fall surra till ett litet tag när man startar värmaren. Har även kollat säkringarna jag tror hör till värmaren men verkar inte vara nått sånt fel. sitter det några fler säkringar än vid batteriet i motorrummet, batteriet under stol och under mugghållaren. Kan man läsa av felkoder på värmaren. Vad är relät vid batteriet under stolen till för.Kan även tillägga att den inte går vid körning heller, vad jag förstår ska den hjälpa till även då när det är kallt.

polomannen
2014-03-29, 11:29
läs av felkoder för värmaren...oftast räcker att åter ställa den efter den har gått med för lite soppa i tanken.

Mini_me
2014-03-29, 11:36
Felkoder är steg ett men annars skulle jag kolla kabelhärvan som går under stolsunderredet , sitter några stora plus kablar där som brukar ärja av (I förgreningar).

Reläet som sitter under kan mkt väl vara ett skiljerelä (dvs som ej tillåter värmaren att använda startbatteriet men som , när bil går, tillåter att generatorn laddar extra batteriet).

Andra kända fel:

*Bränd brännkammare (dvs där lågan är)
*Defekta styrdon (Dock brukar man ha motsatt effekt dvs den går 24/7)
*Mkt ovanliga fall -pump som ej levererar rätt mängd (För mkt / För lite)

Jonny
2014-03-29, 15:50
Tackar för tipsen, När man skall nollställa felkoderna, gör man det i det vanliga diagnosuttaget (obd)eller har värmaren ett eget?
skall precis återmontera stolen får kolla plusarna igen om det verkar ärgat nånstans. har inte hunnit kollat under på värmaren än men blir att göra det om den inte hoppar igång.Det verkar ju vara nå generalfel iallafall efter som det inte ens surrar eller försöker att starta.

Jonny
2014-03-29, 16:01
Var kan man hitta var symbolerna på korten till säkringarna betyder, har letat i instruktionsboken utan framgång. Nu vet man knappt vilket kort som hör till vilken säkringsdosa. Säkringarna under stolen finns det nån beskrivning vad dom går till.

Jonny
2014-09-16, 21:18
Har rivit ur stol och underrede men inte hittat nån sönderärjad kabel, har lokaliserat värmaren och kablaget där. Jag tog isär en 2-pol kontakt med kraftiga kablar. Jag misstänkte att det var matningen dit, men hade bara 7 volt när man mätte i kontakten.Det kan kanske vara det som är problemet, jag skulle behöva ett elschema på värmare med tillbehör om nån kan länka nått sådant vore jag tacksam.

eriklanden
2019-12-15, 00:20
Jag är i exakt samma sits som TS. Inget händer när jag försöker starta värmaren manuellt eller via tidsinställning. Batteriet under förarstolen var helt dött så bytte detta, men tyvärr löste det inte problemet. Jag har kollat alla säkringar. Haft bort förarstolen och allt ser ok ut, enda jag inte testat är relät som sitter i den härvan, står 100 på det.

Fick du ordning på detta @Jonny?

Andra tips på vart jag börjar felsöka härnäst? Börjar lite fundera på om den kan vara bortmonterad, vart sitter den monterad, alltså själva enheten/värmaren?

golf666
2019-12-15, 01:11
Jag är i exakt samma sits som TS. Inget händer när jag försöker starta värmaren manuellt eller via tidsinställning. Batteriet under förarstolen var helt dött så bytte detta, men tyvärr löste det inte problemet. Jag har kollat alla säkringar. Haft bort förarstolen och allt ser ok ut, enda jag inte testat är relät som sitter i den härvan, står 100 på det.

Fick du ordning på detta @Jonny?

Andra tips på vart jag börjar felsöka härnäst? Börjar lite fundera på om den kan vara bortmonterad, vart sitter den monterad, alltså själva enheten/värmaren?

ALLTID börja med att läsa av felkoder! Då får man en fingervisning om var man ska börja och vad man ska gå vidare med :) Kan som nämnt ovan vara allt från brännkammare till cirkulationspumpen till värmaren eller glödstiftet eller kanske rent av styrdonet!

eriklanden
2019-12-15, 15:06
ALLTID börja med att läsa av felkoder! Då får man en fingervisning om var man ska börja och vad man ska gå vidare med :) Kan som nämnt ovan vara allt från brännkammare till cirkulationspumpen till värmaren eller glödstiftet eller kanske rent av styrdonet!

Börjar med det, kan vilken verkstad som helst kolla det, eller är det endast Volkswagen? Är det något man kan ge sig på själv?

AndySwede
2019-12-15, 15:38
Börjar med det, kan vilken verkstad som helst kolla det, eller är det endast Volkswagen? Är det något man kan ge sig på själv?

Fråga på forumet om någon medlem i ditt närområde kan hjälpa dig. Att gå till en random verkstad är som att gå till en random läkare. Man kan få en felaktig diagnos. Det är inte säkert att deras diagnosverktyg som "funkar för alla bilar" hittar alla specifika felkoder. Hittar du ingen medlem sök upp en mindre märkesverkstad som inte nödvändigtvis är auktoriserad för VW. Det brukar bli billigare så, alternativt till ett Webastocenter.

vfr
2019-12-15, 17:34
Funkar den typen av felkoder att läsa med t.ex. VCDS?

Isåfall finns VCDS strax utanför Göteborg och ibland i Göteborg.

AndySwede
2019-12-15, 20:47
Även denna felsökning är VCDS utmärkt till. Man kan testköra brännaren, läsa temperaturer, testa cirkulationspumpen med mera.

eriklanden
2019-12-21, 00:45
Hade en sån här liggandes.http://www.autophix.com/en/e-scan/v007.html

Fick lite svar, bland annat:

08-Auto HVAC
00229 Refrigerant Pressure
00668 Vehicle voltage terminal 30

18-Aux Heat
När jag försöker hämta info så får jag bara "Linking Error" under detta val :(

19- CAN Gateway
01303 Radio
01207 Auxiliary heater contrse

System Protocol
Low KWP-2000


Hittade även en klisterlapp på insidan av förardörren som säger:
"Webasto Thermo Top C 5,0 kW"

Danne_
2019-12-24, 03:18
Med den felkoden på 18-Aux heat skulle jag ta och mäta spänningen på värmaren och utgå därifrån.
Värmaren och fläkten matas från 40A maxi säkringen under stolen.

Kan vara allt från en skavd kabel till dålig jord eller bränd styrenhet.
Men att veta att värmaren får 12v och jord är nr 1 i fortsatt felsökning.

eriklanden
2019-12-27, 23:44
Tack för svaren, jag fick infon i ett annat forum att "Webasto Thermo Top C 5,0 kW" endast installeras för att förvärma motorn och inte funkar som en värmare för kupén, men tycker isåfall att det vore konstigt att installera en panel för det med fungerande tidsinställning och allt. Kan så klart vara så att den panelen av någon outgrundlig anledning har installerats i efterhand?

eriklanden
2019-12-28, 16:35
Va precis ute och mätte, jag fick inget när jag mätte vid säkringen, varken när jag försökte starta värmaren manuellt eller med tidur, är dock lite osäker på om jag gjorde rätt. Är tanken att jag mäter med V precis som om jag mäter upp batteriet? För jag testade med stolsvärmen och den fick jag 12V i när jag satte på den.

Tog även lite bilder, vad jag förstått ska värmaren sitta under passagerarstolen / under bilen, va ett hål i den plastkåpan som sitter där så lyckades fota rakt in med blixt. Tomt :/ På motsatta sidan sitter det någon form av radiator?


11417

11418

11419

11420

Danne_
2019-12-30, 18:27
Värmaren sitter på förarsidan, under plasten. häng lös bränslekylaren (Kan hänga i slangarna)
Så skall du mäta att du har 12v och jord. är kontakter under bilen på värmare. finns 2 kontakter, 1st 2pol som är 12v och jord. Den är 8polig? Där är canbus och kablarna till bränslepump etc.
Säkringen är den stora 40A bredvid den rosa/lila kontakten.
misstänker att du inte har ström fram till värmaren när det finns felkoder på på ingen komunikation.

För all diagnostik och start / stop av värmaren sköts över Can-Nätverket.

eriklanden
2020-04-05, 02:06
Mycket riktigt sitter värmaren på andra sidan. Jag hade inne bilen hos Volkswagen och fick som svar att det var stydonet till värmaren som va kass. Offert på 13 000kr att fixa så jag tackade nej.

Det roliga är att när jag kom hem så och går ur bilen hör jag något som låter som en värmare. Den är igång, men går inte stänga av...

Slutade med att jag drog säkringen för att få tyst på den. Som jag förstått så ska den värmaren jag har starta om bilen startas i kallare än 10C för att värma motorn. Men kan den gå även efter bilen är avstängd, va en resa på runt 20 min jag gjorde.

Va själv under bilen idag och kikade, så här ser det ut. Går det se på själva värmaren om den är gjord för att värma kupén?
Sitter styrdonet på själva värmaren?

11581

11582

Danne_
2020-04-05, 14:47
ja, styrenheten sitter på värmaren. där kontakterna är anslutna. Fick samma fel på min firmabil(Fläkten i värmaren gick konstant).
Bytte hela värmaren då. Det är nog det som du fått priser på. Värmaren kostar ca 10'.

Har du panelen i taket så värmer den kupén. den värmer dock inte motorn när man använder kupévärmaren. Först när motorn startas som en ventil växlar så börjar den hjälp värma motorn.
Det går dock lätt att bygga bort.

Perhackarn
2021-01-30, 14:23
ja, styrenheten sitter på värmaren. där kontakterna är anslutna. Fick samma fel på min firmabil(Fläkten i värmaren gick konstant).
Bytte hela värmaren då. Det är nog det som du fått priser på. Värmaren kostar ca 10'.

Har du panelen i taket så värmer den kupén. den värmer dock inte motorn när man använder kupévärmaren. Först när motorn startas som en ventil växlar så börjar den hjälp värma motorn.
Det går dock lätt att bygga bort.

Var sitter den ventilen?