handdator

Visa fullständig version : Touran Gas/bensin



hennil79
2014-03-26, 15:28
Hej! Jag och min sambo funderar på att köpa en Touran -10 gas/bensin hybrid. Vi bor i Örebro och har relativt nära till två gasstationer så det är inget problem. Frågan är istället om det är en bil att satsa på, går den sönder? Är den dyr att laga?, är det ofta problem (mer än för en bensin)? Du får givetvis tycka vad du vill men frågan riktar sig till de som kör VWs gas/bensin hybrider, bilmodell spelar mindre roll. //H

Peter-C
2014-03-26, 22:29
Hej. Eftersom du inte än så länge fått några andra svar så svarar jag::

Var ute och kikade på beg familjebil för ett år sedan. Bensindrift var önskemålet. VW gas/bensin hybrider "Eco Fuel" var osedvanligt billiga som begagnade. En nackdel är att bensintanken är liten i dessa bilarna vilket kanske gör dem svårsålda. Priserna var onekligen fördelaktiga då :D.

Jag tror att arbete med gas systemet kräver någon slags certifiering som inte alla reparatörer/tekniker har vilket kan begränsa möjligheten att får reparation /service på systemet utfört. Man kan få vänta för att gas-teknikern är på semester eller förkyld....

Har ingen egen erfarenhet dem. Kanske någon annan vet mer om driftsäkerhet och servicekostnader.

/Peter

PS Ska hjälpa dottern att köpa bil. Tanken har slagit mig att köpa Eco-Fuel om det är extra billigt.

EDIT Tittade runt lite på blocket – Inga vrakpriser idag.... Får nog bli annan budget lösning.

a128
2014-03-27, 08:23
Rätt som det är pyser det till riktigt ordentligt :D
http://www.vibilagare.se/nyheter/efter-vi-bilagares-avslojande-varning-for-rostiga-gastankar

hennil79
2014-03-27, 15:57
Hej igen. Det är absolut en bra sak att kolla upp om det finns "certifierade" mek/tek på lokala verkstaden. Nu tror jag iofs att det inte är några problem, i Örebro är det många VW Passat Ecofuel som går i taxidrift. De Touran jag sett på blocket som är Ecofuel tycker jag det är bra priser på för att vara 3år gamla. Att det sedan bara är 500kr skatt per år för en sådan relativt stor bil tycker jag är ett plus. Är det inga som kör gas här på forumet?

Marcus
2014-03-27, 16:12
Passat och Touran 1,4 TSI EcoFuel har fasta serviceintervaller var 1500:e mil eller var 12:e månad. Det innebär att jag kan köra dubbelt så långt med min Passat TDI innan det är dags för service. Sen finns det annat som är dyrare på Passat TDI, som oljebyte för 6-växlad DSG. Summerat kanske det inte blir så stor skillnad vad gäller kostnader? Tänker du dig en manuellt växlad bil eller en med DSG?