handdator

Visa fullständig version : Samma drivaxlar passat 00 som 05?



mt4base
2014-03-22, 22:54
Frågan är som följer: Tänker mig köpa en beg drivaxel på skroten till min gamla Passat 1.8t från 2000.
Passar alla axlar från andra passater oavsett modell mellan 97-05? Jag har kikat runt lite och på vissa ställen är det samma till dessa årsmodeller medan vissa har en massa olika splines och abs kransar att ta hänsyn till. Nån som vet? Behöver köpa en drivaxel på måndag och vill gärna veta.

mt4base
2014-03-25, 22:26
Svarar mig själv men ändå inte.
Jag ringde VAG och de kunde inte svara på vilken drivknut jag skulle ha till min bil. Det fanns ingen hjälp att få vare sig från regnr eller chassiidnr. Man undrar, hur gör de om de får in en bil själva. Byter knutar tills nån passar hjälpligt? ;)

Det verkar som vissa säljare (blocket mm) menar att det endast är en och samma yttre knut till audi A4, passat och ett knippe andra modeller men det verkar inte vara så. Vore intressant att höra om nån vet detta, någon måste ju bytt drivknut på en sån här vagn och lyckats? Det jag kunnat få fram i fakta verkar vara att kompletta axlar (om man ska köpa på skroten) skiljer mellan manuella och automatbilar. Sen finns det tydligen olika splines för navet/spindeln och även för ABS kransen? My gosh, vilken djungel...

Crille82
2014-03-25, 23:31
Svarar mig själv men ändå inte.
Jag ringde VAG och de kunde inte svara på vilken drivknut jag skulle ha till min bil. Det fanns ingen hjälp att få vare sig från regnr eller chassiidnr. Man undrar, hur gör de om de får in en bil själva. Byter knutar tills nån passar hjälpligt? ;)

Om du köper en knut hos en VW-verkstad så kan de med regnummer och/eller chassinummer få fram vilken knut det skall vara. Men varför inte fråga de du köper av?

2stroke
2014-03-26, 14:22
YTTER knutarna finns såvitt jag vet i 2 olika storlekar/diametrar beroende på motor alternativ.