handdator

Visa fullständig version : Död backkamera? Hjälp!



xplood
2014-03-22, 16:25
hej, ny på forumet. så ni får ursäkta att det här är mitt första inlägg. läst på rätt mkt på forumet, men aldrig egentligen behövt regga mig för jag får alltid svar när jag söker. men nu står det still.

Googlat satan nu.

har en golf gti mk6 2011, när jag sätter i backen ploppar kameran upp men skärmen är blå, så kameran startar aldrig. den är helt död.

jag har inte kollat säkringar, för jag vet inte var dem sitter riktigt till kameran, vet någon vad det kan bero på? blir tokig, köpte den för knappt 14 dagar sen :(

tips uppskattas!

har tillgång till en vag vcds också. sökt felkod och den säger att den inte får någon kontakt med styrenheten då, kan jag utesluta säkringen, eller vet någon vilken säkring det är och var den sitter?

mvh. Simon

Premis
2014-03-22, 19:30
Hade liknande prolem med blåskärm, löste sig efter några omstarter. En grej att testa är att lossa batterispänningen en stund för att tvinga allt i reset men om det löser detta vet jag ej. Hoppas någon annan kan svara på detta men det var dåligt hugg på det senast i min gamla tråd.

xplood
2014-04-02, 20:47
Hade liknande prolem med blåskärm, löste sig efter några omstarter. En grej att testa är att lossa batterispänningen en stund för att tvinga allt i reset men om det löser detta vet jag ej. Hoppas någon annan kan svara på detta men det var dåligt hugg på det senast i min gamla tråd.

Stort tack för du försökte hjälpa mig, det uppskattas.

Update då, tydligen hade någon kabel gått av, mitt försäkringsbolag gav mig lite skum info om maskinskadan, så jag lämnade in bilen och det slutade med att jag fick betala hela kalaset själv.

Hade jag vetat om det från början hade jag bytt ut kameran själv, för den hade varit billigare än hela den här grejen.

Så hade försäkringsbolaget var mer raka och sagt att backkameran inte faller under maskinskadan så hade jag alrig lämnat in den. Men nu var det verkligen, antingen betalar jag för ingenting, eller så hostar jag upp en lite slant till och lagar skiten. Uuh

MrJake
2015-01-21, 12:33
Vad landade det på hos verkstaden? Hade du bytt kabeln själv om du visste att det kostat en massa på verkstaden? Vart sitter kabeln i fråga? Samma sak har nämligen hänt mig nu. Skärmen har varit blå sedan igår eftermiddag.

bely
2015-03-01, 15:50
Har en golf 6 2011, när jag sätter i backen ploppar kameran upp men skärmen är blå, så kameran startar
Stort tack för du försökte hjälpa mig, det uppskattas.

T-mek
2015-03-02, 16:03
Kabeln ifråga sitter mellan kameran och bakluckan, dvs den ledar sig varje gång kameran fälls ut.. det är pga detta som den tillslut går sönder..

Går absolut att laga, men man måste plocka av handtaget(vw-märket) och ta isär det så man får ut kameran. Sen får man löda dit en ny bit kabel. Lite pilligt men det går. :)

På verkstäderna brukar dock denna enhet bytas komplett pga kostnadseffektivitet/ garantier.