handdator

Visa fullständig version : Placering EGR ventil



stuback
2014-03-22, 10:31
Har en återkommade felkod P046C00 Avgasföreningslägesgivare. "Orimlig signal". Min fråga är vart EGR ventilen sitter, det är en TDI Golf Plus 2010. Troligen framför motorn ser det ut som men vill vara lite säker innan jag plockar bort den vilket inte verkar va så enkelt. Kanske det räcker att lyfta på locket för själva lägesgivaren, det kanske kärvar. Men som sagt vart sitter den ??

stuback
2014-03-23, 11:05
Jodå, det är en kombination av EGR och gasreglage. Ska plocka ner den och kolla. Fick info från firman som rensade felminnet att de har bytt många EGR ventiler på VW bilar av nyare modeller, och jag har läst runt och kollat på nätet, och detta är ett MYCKET vanligt fel på VW bilar. Återkommer med fortsättningen.....Ett PS, har en Volvo 245 som snart gott 60 000 mil, har bytt tandrem samt en lambasond, och såklart slitdetaljer runt om....men den har ALDRIG trasslat, jag har nog blivit lite bortskämmd *L*. DS.

kibebe
2014-03-23, 11:35
Den sitter inbyggd i avgaskylaren, dvs baksidan av motorn. Du måste plocka bort partikelfiltret.

stuback
2014-03-23, 14:27
Hej, jo jag såg det när jag kollade närmare.....får se hur jag kommer åt det då..ska krypa under...det som nån sa till mej är ju gasreglaget. *L*. nej såg ju vacumklockan så nu vet jag vart det sitter. Tack för infon i alla fall..

polomannen
2014-03-25, 07:52
Bara så du vet det är jätte jobb för att byta ut avgskylaren.

stuback
2014-03-26, 15:19
Jo det har jag sett, men som tur är så kollade jag vidare och det är en avgasgaranti som fortfarande gäller. % år eller 8000 mil gäller den så då får man det utbytt och fixat utan kostnad. Så det var ju skönt. Men har kikat och ser att det är ett slit att fixa det, men är ganska van att greja med bilar så det hade säkert gått bra det med. Körde Rally i 20 år, så jag har viss vana..*L*

Men nu löser det sej ändå.....men tack för den info jag fått.