handdator

Visa fullständig version : Så trött på detta (trumbromsar+tuta)



Mike
2007-08-24, 11:39
Tja, måste få mina bakre trumbromsar att lira jämt. Och få bort förbannelsen från min tuta.

Var på bes och där konstaterade de att högerbakbroms inte tog ordentligt.
Sen ville inte min tuta fungera av en anledning :(

Men men, så jag for hem och (tutan funkade givetvis) inspekterade bakbromsen.
Kom fram till att ena cylindern fastnat. Så jag köppte en ny cylinder och monterade denna (belägg och allt annat var fint). Monterade ihop allt, luftade bromsen och ställde in handbromsvajern.

Idag så skulle jag kontroll besiktiga den. Åker upp med gott humör, provbromsar och det funkar fint. testar tutan, tutar utan minsta problem. Registrerar mig och ställer mig i kön.

Kör in och ger nycklarna till bes bruden (visar först vart startknappen är) och sätter mig och väntar. Efter ett tag kommer hon tillbacka och frågar:
-Har du gjort nått åt tutan?
- Den funkar, sa jag.
-Då kan väl du visa mig, grymtade hon.

Går ut och trycker på tutan, INTE ETT SKIT HÄNDER! Fårgar sen hur det gick med bromsprovet. Det tog fortfarande för lite! Vafan är det som händer?

På hemmvägen fungerar tutan utan problem?!

Vad kan felet vara?Tutan måste ha en förbannelse över sig så jag får nog ringa häxdoktorn. Men bormsarrna, varför tar den så dåligt på vänster bak?

Stort tack för all hjälp!

//Mike

Manny
2007-08-24, 11:47
troligen glapp i kablarna till tutan, eller relät som pajjat. kola även i ratten om det glappar där.

byt bromsbackarna på båda sidor så får du friska bromsar.

Mike
2007-08-24, 11:56
troligen glapp i kablarna till tutan, eller relät som pajjat. kola även i ratten om det glappar där.

byt bromsbackarna på båda sidor så får du friska bromsar.

Tack tack, får nog ta och göra det. Anledningen till att jag snålar och bara vill få den igenom är att jag efter bes stoppar i nya motorn (g60 snurra). Och då blir det nytt bromssystem (skivor i bak).

Finns det ingen bromsreduseringsventil com reduserar till vänster och höger?

Manny
2007-08-24, 12:04
Tack tack, får nog ta och göra det. Anledningen till att jag snålar och bara vill få den igenom är att jag efter bes stoppar i nya motorn (g60 snurra). Och då blir det nytt bromssystem (skivor i bak).

Finns det ingen bromsreduseringsventil com reduserar till vänster och höger?

jaha snika då till det med biltema backar 149:- för båda sidor! eller så monterar du g60 bromsarana direkt o besiktigar med dom.

vet inte hur det ser ut på dessa men om det finns en reduceringsventil så sitter den vid bakaxeln bara att krypa under o kolla.

Mike
2007-08-24, 13:12
jaha snika då till det med biltema backar 149:- för båda sidor! eller så monterar du g60 bromsarana direkt o besiktigar med dom.

vet inte hur det ser ut på dessa men om det finns en reduceringsventil så sitter den vid bakaxeln bara att krypa under o kolla.

Hmm, är nog lättast att montera skivor. Vad behöver man förutom ok och skivor?
Har en 22mm huvudcylinder redo. Och oken blir Golf IV.

Manny
2007-08-24, 13:21
reduceringsventilen behöver du från en bil med skivor med.

Manny
2007-08-24, 13:21
axeltappen och hjullager med. Annan handbromswire.

Manny
2007-08-24, 13:26
http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=2&sbm=5&id=50

här har du en bra guide! iofs för mk1 men det är väldigt lika på mk2...