handdator

Visa fullständig version : Snabbstart



onealex
2014-03-20, 22:59
Jag vet inte om det är jag som bara är larvig, men ibland när jag åker med folk, så i princip samma sekund de startar bilen så lägger de i en växel och kör iväg. På något sätt så känns det inte bra för bilen! Stämmer detta, kan det vara skadligt på något sätt?

Manny
2014-03-21, 08:25
Så har nog folk gjort i alla år, jag tvivlar starkt på att det skulle göra varken till eller från på en normal bil som är testad och gjord för att alla ska kunna köra den.

JRJ
2014-03-24, 07:53
Om man inte gör så på dagens uppkörning så blir det tumme ner.
I med ettan/backen, tryck ner kopplingen, starta bilen och kör iväg direkt.
Miljötänk kallas det visst, man ska låta bilen stå så kort tid som möjligt på tomgång...

pudas
2014-03-25, 08:38
Tvärt emot, det är skadligare för motorn att försöka varmköra den på tomgång! Den kan säkert stå å puttra i en timme utan att komma upp i adekvat arbetstemperatur och smörjning. Det roliga är att det är enda gången som det som är bra för bilen , även är bra för miljön!

onealex
2014-03-25, 09:22
Nu står jag inte på tomgång i flera minuter innan jag kör iväg, utan det handlar om max 30 sekunder. Jag sätter mig, startar bilen, sätter på mig bältet och kanske sätter mobilen på plats. Tillräckligt för att alla testlampor på instrumentbrädan ska slockna och att xenonljusen ska hinna ställa in sig. Jag tänker mig att det är som att bli väckt mitt i natten utan förvarning och direkt ställa sig upp och börja springa, utan någon som helst uppvärmning :P Men som sagt, det är nog mest bara i min skalle, och med dagens bilar spelar det ingen roll!

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

Marcus
2014-03-25, 12:53
Du kanske skulle ha en elbil :)

onealex
2014-03-25, 15:27
Haha ja det får nog bli en sån Marcus! :) Så slipper jag bekymra mig!

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

kalle950
2014-03-26, 14:30
Om man inte gör så på dagens uppkörning så blir det tumme ner.
I med ettan/backen, tryck ner kopplingen, starta bilen och kör iväg direkt.
Miljötänk kallas det visst, man ska låta bilen stå så kort tid som möjligt på tomgång...

Ecodriving är enligt den lokala bilmeken det bästa som hänt sedan färdigskivat bröd. Det är finfina pengar när det är dax att serva kommunens bilar där bromsarna är så oanvända att både skivor och ok har rostat ihop. De små droppar bränsle som sparas genom att aldrig använda bromsen täcker inte på långa vägar kostnaden för nya skivor.......jo jo miljövänligt ska det vara.

pudas
2014-03-28, 16:59
Ecodriving är enligt den lokala bilmeken det bästa som hänt sedan färdigskivat bröd. Det är finfina pengar när det är dax att serva kommunens bilar där bromsarna är så oanvända att både skivor och ok har rostat ihop. De små droppar bränsle som sparas genom att aldrig använda bromsen täcker inte på långa vägar kostnaden för nya skivor.......jo jo miljövänligt ska det vara.

Nej det är en myt att Ecodriving fördärvar bromsar på en bil som rullar dagligen i blandad trafikmiljö. Som lastbilschaufför har jag gått utbildning i "Heavy-Ecodriving" och på en körcykel på endast knappa 2mil sparade i snitt varje kursdeltagare 12% Diesel med oförändrad snittfart! Så att prata om "små droppar" är fel.