handdator

Visa fullständig version : Krånglande bromsok på Golf 5?



lundqvistarn
2014-03-18, 11:05
Jag har lite problem med ett bromsok på bakaxeln på min Golf TDI Bluemotion 2008a och det ena oket släpper inte alltid.

Har väl varit lite dålig med att använda handbromsen i vinter när jag förut fått lära mig att man ska undvika att använda handbromsen på vintern.

Har hänt några gånger i vinter det inte ville släppa, men sen blev det varmare och då funkar den.
Men nu igår blev det kallt igen ner mot -12 igår kväll när jag åkte hem ifrån jobbet. Kände direkt när jag backade ut från parkeringen att det låg på, gick rätt så tungt.

Mycket riktigt hade ju jag ställt bilen med handbroms när jag parkerat för att jobba.

Måste jag köpa ett nytt bromsok, de kan väl ha kommit in salt och skit som gör att bromskolven till handbromsen kärvar?

Ser att skruvat.se säljer
http://www.skruvat.se/Reparationssats-bromsok-P19763.aspx

Repsats för bromsok, kan det funka att köpa den och göra rent å smörja upp / motionera så funkar det igen nästa vinter?

Eller måste jag rent av köpa nytt bromsok & klossar för drygt 2500 kronor?

Har besiktning senast sista april så detta måste ju ordnas innan.

Kan det funka att bara skruva bort hjulet, smörja med rostlösande och motionera oket mycket å sen sätta tillbaka?

Eller hur skulle ni ha gjort?


Tack på förhand.
Och ja jag ska givetvis använda handbromsen så fort jag ställen ifrån mig bilen i fortsättningen =)

a128
2014-03-18, 11:49
Dom gånger handbromsen på mina har krånglat har det varit vajern som kärvat, har fått byta dessa varjar på en 00:a och en 07:a

lundqvistarn
2014-03-19, 09:15
Ingen som vet? Eller har nått förslag?

Larsevert
2014-03-19, 12:04
Om du tar bort viren från oket, kan du lätt röra den mellan ändlägen? Kärvar armen på oket, går den tillbaka mot stoppet? Nästa fråga är om kolven eller klossar/glidpinnar kärvar. Har köpt damask från skruvat när jag fixat ok och det har fungerat, ang att renovera ok då.

Micke_Z
2014-03-19, 20:12
Hade problem med våran Golf V-05 förra sommaren och där bromsarna bak låg på. Var inte att så att handbromsen låste helt men tillräckligt för att det blev varmt efter någon kilometer. Testade först att renovera oken men det hjälpte inte utan att kolven vill inte gå tillbaka de tiondelar som de skall göra när man släpper handbromsen. Båda oken var rejält korriderade inuti och kolvarna satt fast rejält. Gav upp efter att jag haft isär båda oken två gånger utan att få till det och hittade orginal ok på skroten som gått några få mil och efter bytet fungerade bromsarna perfekt igen...

Har renoverat många ok tidigare och det brukar fungera men tydligen ville inte det funka denna gång...

Mickeelfstedt
2014-03-20, 09:28
Jag hade oxå det där problemet och tyckte den enklaste och snabbaste lösningen var att köpa nästan nya ok på skroten till en billig peng... Kollar du på ett bättre begagnat med få mil på sej kontra vad renoveringskit kostar så tyckte iaf jag att det var enklare att bara köpa ok istället...