handdator

Visa fullständig version : Polo GTI 1,4 TSI -11



Krillej91
2014-03-16, 15:22
Hej!
Har ganska nyligen köpt en Polo GTI 1,4 TSI -11. Är nöjd med den i dags läget iaf.
Undrar lite om det är något bra och veta om dessa bilar något man ska se upp med?
har hört att dom kan dricka en del olja och att växellådan kanske inte är den bästa?
Ni som har lite erfarenhet om dessa bilar får gärna skriva här. Mvh Christer:cool:

Peter56
2014-03-16, 19:03
Hej!
Har ganska nyligen köpt en Polo GTI 1,4 TSI -11. Är nöjd med den i dags läget iaf.
Undrar lite om det är något bra och veta om dessa bilar något man ska se upp med?
har hört att dom kan dricka en del olja och att växellådan kanske inte är den bästa?
Ni som har lite erfarenhet om dessa bilar får gärna skriva här. Mvh Christer:cool:

Jag hade tidigare en Skoda Fabia RS -11 och den har ju samma motor och växellåda som i din Polo GTI. Min drack en hel del olja. Jag fick fylla på 2,5 liter de första 900 milen. Utöver detta pajade bilstereon (radiodelen) och den byttes på garantin. Stereon fanns dock inte i lager i Sverige så jag fick åka utan radio i cirka tre veckor. Angående det faktum att min bil drack mycket olja så "bråkade" jag aldrig med verkstaden om detta eftersom jag vid denna tidpunkt hade köpt en hund till och därför behövde en kombi. Jag bytte helt enkelt bort bilen mot en ny Octavia så jag vet inte hur det sen gick med oljeförbrukningen på min bil. Växellådan hade jag inga problem med. Men jag hann inte åka mer än drygt 1200 mil med bilen innan jag bytte bort den.

- - - Uppdaterad - - -


Hej!
Har ganska nyligen köpt en Polo GTI 1,4 TSI -11. Är nöjd med den i dags läget iaf.
Undrar lite om det är något bra och veta om dessa bilar något man ska se upp med?
har hört att dom kan dricka en del olja och att växellådan kanske inte är den bästa?
Ni som har lite erfarenhet om dessa bilar får gärna skriva här. Mvh Christer:cool:

Jag kan ju också tipsa dig om att det går att skrämma upp bilen till drygt 200 hästar och då blir den ännu roligare än innan. Framförallt med ett bättre bottendrag.

Krillej91
2014-03-16, 19:53
Okej tackar för svaret. den är chippade till 205 hk av BSR så den rör på sig rätt bra faktiskt:)

pp3
2014-03-17, 08:07
Jag hade en Fabia RS -11, som de bytte kopplingen på efter c:a 1år. Symtomen var att det kändes som man hade i 3an för åka iväg efter stopp, dvs ingen ork + massa hack innan man fick upp motorn i varv.

Krillej91
2014-03-17, 12:14
Okej de var ju inte kul det. :/

FiNCH
2014-03-18, 06:56
Min Polo GTi drog en hel del olja den också, 1 liter på 100 mil. Därför bytte jag ut den mot en Golf R. I övrigt en riktigt rolig bil.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Krillej91
2014-03-18, 20:06
Okej ja detta låter inte lovade detta:/

FiNCH
2014-03-18, 20:10
Dom tog in min Polo och set visade sig att 3e kolven hade dålig kompression, det var för att den var trasig.

Jag har sett någonstans på Internet att det finns en risk för att kolvarna failar på Polo GTi då dom inte pallar den effekt som motorn har.

Googla på "polo GTi oil consumption" och "polo GTi piston fail"


Skickas från min iPhone via Tapatalk

J.L
2014-03-18, 20:13
Väldigt varierande, några har problem, andra inte.
Jag tycker personligen VW's gräns är aningen för hög.

Man hör ofta om de som krånglar, men aldrig om de som fungerar.
Slår man ut procentuellt på antalet bilar tillverkade kan du nog sova lugnt på
nätterna om man bara håller efter* och sköter om sin pärla.
(*Ändra från longlife serviceintervall)

AXL72
2014-03-18, 20:58
Jag hade en Polo GTI -13 som fick en ny motor efter 850 mil pga för hög oljeförbrukning, handlade om drygt 6 liter olja på 800 mil. Men jag tycker att det är en mycket trevlig och rolig bil som dessutom är riktigt komfortabel att använda som vardagsbil.

Förutom oljeförbrukningen så fungerade den klanderfritt under det år som jag ägde den. Hann köra 2000 mil innan jag bytte in den. Det är ju bara de som klagar som syns och hörs, alla nöjda ägare gör inget väsen av sig. Jag skulle dock utan tvekan kunna rekommendera folk att köpa en Polo GTI, för jag var nöjd med min. Fel kan det bli på precis allt som man köper.

Krillej91
2014-03-19, 12:42
Okej fyfan de finns ju ingen ekonomi i detta när det drar så mkr olja, Kollade oljan på min igår och det var precis ovanför lägsta sträcket, enligt serviceboken så har den servats vid 4150 och den har nu gått strax över 4500. tycker detta inte verkar bra :/
köpte bilen beg hos bilfirma med 3 månaders MRF garanti, är det något man kan använda? Tacksam för svar!

FiNCH
2014-03-19, 12:44
Okej fyfan de finns ju ingen ekonomi i detta när det drar så mkr olja, Kollade oljan på min igår och det var precis ovanför lägsta sträcket, enligt serviceboken så har den servats vid 4150 och den har nu gått strax över 4500. tycker detta inte verkar bra :/
köpte bilen beg hos bilfirma med 3 månaders MRF garanti, är det något man kan använda? Tacksam för svar!

Om jag hade vart dig så hade jag kämpat som ett djur för att få det fixat.
Jag var snabb att bli av med min Polo för jag orkade inte kämpa, men det finns folk som fått motorn utbytt, om jag vetat det så hade jag fortsatt, bilen i sig är helt underbar och går som ett skott och drar desutom sjukt lite bensin med tanke på vilken rolig bil det är.

Krillej91
2014-03-19, 13:00
okej tror du man kan gå så långt med min när det är en beg bil har ju inte direkt någon nybilsgaranti :/

FiNCH
2014-03-19, 13:01
okej tror du man kan gå så långt med min när det är en beg bil har ju inte direkt någon nybilsgaranti :/

Har ärligt talat ingen aning, så som jag förstått det så har dom som fått motorerna utbytta, fått det på garantin av VW efter X antal tester. Och ofta så hävdar VW att det är inom rimliga normer, 1 liter på 100 mil är rimligt enligt dom tyvärr.

Krillej91
2014-03-19, 13:07
Okej får ta kontakt med bilhandlaren och se vad jag får för svar. 1 liter på mil är ganska skrämmande i mina ögon:/

FiNCH
2014-03-19, 13:08
Okej får ta kontakt med bilhandlaren och se vad jag får för svar. 1 liter på mil är ganska skrämmande i mina ögon:/

Det är ett bra val tror jag.
Om jag var i dina skor så hade jag pressat bilhandlaren enormt på detta, med tanke på garantin, ring din konsumentvägledare i din kommun och ta detta hela vägen, så borde du ha en chans att få detta löst.

Peter-C
2014-03-19, 13:08
Hypotes

Säg att bilen körts c:a 400 mil efter service och att den förbrukat 1 liter. Det ger 2,5 dl/100 mil vilket förmodligen ligger inom ramen för VAG:s acceptans. Om den inte var fylld till översta markeringen så har den dragit mindre.

Har någon mellanfyllt så har vi ingen aning om vad den dragit i sig.

Jag kan inte säga vad skillnaden mellan översta och understa markeringen är utan gissade på 1 L.

Enda sättet att säkerställa det är att fylla upp och mäta på samma plats nästa gång så bilen står likt avseende underlag.

Nackdelen är ju att det tar tid, man får ju köra en 100 mil för att få någon vettig bild av det.


Jag hade ringt till föregående ägare och frågat. Han/hon måste ju veta. Hade inte talat om för bilfirman att jag tänkt ringa föreg. ägare...;).

/Peter

FiNCH
2014-03-19, 13:14
Hypotes

Säg att bilen körts c:a 400 mil efter service och att den förbrukat 1 liter. Det ger 2,5 dl/100 mil vilket förmodligen ligger inom ramen för VAG:s acceptans. Om den inte var fylld till översta markeringen så har den dragit mindre.

Har någon mellanfyllt så har i ingen aning om vad den drar.

Jag kan inte säga vad skillnaden mellan översta och understa markeringen är utan gissade på 1 L.

Enda sättet att säkerställa det är att fylla upp och mäta på samma plats nästa gång så bilen står likt avseende underlag.

Nackdelen är ju att det tar tid, man får ju köra en 100 mil för att få någon vettig bild av det.


Ring till förre ägaren och fråga. Han/hon måste ju veta.

/Peter


Jag har hittat flera personer med samma problem i Sverige, det var därför jag fick panik och sålde min bil.
Men mitt tips till TS är att kräva att dom gör ett Oljetest, dvs att dom fyller upp motorn med Olja och sen kör du 100 mil (kör hårt..) sen när dom mäter igen så kommer det fattas och fattas det mycket nog så kan du ta det vidare.

MF Garantin kanske tillåter dig att vända dig till en Auktoriserad VW handlare?

Peter-C
2014-03-19, 13:17
Jag har hittat flera personer med samma problem i Sverige, det var därför jag fick panik och sålde min bil.
Men mitt tips till TS är att kräva att dom gör ett Oljetest, dvs att dom fyller upp motorn med Olja och sen kör du 100 mil (kör hårt..) sen när dom mäter igen så kommer det fattas och fattas det mycket nog så kan du ta det vidare.

MF Garantin kanske tillåter dig att vända dig till en Auktoriserad VW handlare?

Det är ju inte roligt om det skulle vara så att den förbrukar onormalt mycket.... Det är inget man fixar själv i garaget.

EDIT Angående TS objekt. Vi vet ju inte ens en gång om det är ett problem med detta exemplar.

/Peter

FiNCH
2014-03-19, 13:20
Det är ju inte roligt om det skulle vara så att den förbrukar onormalt mycket.... Det är inget man fixar själv i garaget.

/Peter

Min bil drog (när den drog som mest) 1liter på 100 mil, dom bytte då till slut Kolvar och Kolvringar och då drog den mindre, men med tiden drog den mer och mer.

http://www.pistonheads.com/Gassing/topic.asp?h=0&f=66&t=984664&i=40&mid=0&nmt=VW+1.4+TSI+Oil+Consumption
Spana in den tråden.

J.L
2014-03-19, 14:01
Jag tycker ni, främst Finch, överdriver detta.
Låt honom njuta av sin nya bil istället för att skrämma honom till att byta.

Kolla oljan 2-3 gånger per år och fyll på en deciliter om det försvinner, det är standard på de flesta bilar.

Min-max på stickan handlar inte om mer än 2-3 deciliter.
Och ingen vet om nivån låg max eller min efter service.

Hoppas du behåller bilen och inte oroar dig.

Krillej91
2014-03-19, 14:41
Får fylla på olja idag o sedan hålla koll då, vilken olja kör/körde ni med? har hört att longlife oljan inte ska vara bra. vet ni hur många liter olja det går i motorn hittar inte i instruktionsboken hur mkt det ska vara? :S

Peter-C
2014-03-19, 14:53
.......Låt honom njuta av sin nya bil istället för att skrämma honom till att byta........

Bra råd – njut av bilen. Måla inte f*n på väggen i onödan :)!

Skulle tro att skillnaden mellan översta/understa plåtvecks-markeringarna är runt 7 dl vilket inte innebär något speciellt eftersom vi inte vet hur mycket det var i motorn från början.

Det är ju som bekant bara det som går fel man hör talas om. Och som sagts en viss förbrukning är ok.

På jobbet har vi en Variant 1,4 TSI 2010 som gått över 12.000 mil. Han som kör den dagligen fyller på runt 1 liter på 1500 mil, helt ok. Lite bensin drar den med, under 0,65.....

/Peter

FiNCH
2014-03-19, 15:02
Jag tycker ni, främst Finch, överdriver detta.
Låt honom njuta av sin nya bil istället för att skrämma honom till att byta.

Kolla oljan 2-3 gånger per år och fyll på en deciliter om det försvinner, det är standard på de flesta bilar.

Min-max på stickan handlar inte om mer än 2-3 deciliter.
Och ingen vet om nivån låg max eller min efter service.

Hoppas du behåller bilen och inte oroar dig.

Jag överdriver inte, det är precis såhär det var i mitt fall.
Med tiden så mår motorn jävligt dåligt av all olja den bränt, då njuter man inte så mycket längre, man ska ha alla kort på bordet, värför förmildra något för TS? Bättre att ge hen all sanning så får hen välja själv, jag gjorde mitt val och sålde bilen, TS får göra vad han vill, jag förmedlar bara min upplevelse.

Peter-C
2014-03-19, 15:11
Får fylla på olja idag o sedan hålla koll då, vilken olja kör/körde ni med? har hört att longlife oljan inte ska vara bra. vet ni hur många liter olja det går i motorn hittar inte i instruktionsboken hur mkt det ska vara? :S

Kör själv på "Castrol Edge FST 5w 30" på mina VW. (Spec VW 504.00 / 507.00). Det är ”longlife olja”. Oljan är det inget fel på hävdar undertecknad utan möjligen de långa ”longlife” intervallerna som är tveksamma.

Mängden totalt vet jag inte, runt 4 L med filter kanske….(Har inte bytt än på vår nya TSI 1.4).

/Peter

NOlsson
2014-03-19, 15:23
Många av VAG's bilar drar mycket olja tyvärr, finns en hel del teorier ang. orsaken.
Där jag tidigare jobbade hade vi motorbyte på totalt 5 bussar (Multivan), då dessa dragit för mycket olja. I deras fall så började det med att den dragit "för mycket" olja enl. kunden, vi fyllde på och pluggade systemet. Strax under 1 liter/100 mil. Detta ansåg VW vara inom ramarna för OK.
Det slutade hur som helst med att bilarna drog mer olja, så då gick motorbytet igenom.

Vi hade dock aldrig inne någon "personbil" som drog för mycket olja (enl. VW) under tiden jag jobbade där :-)

J.L
2014-03-19, 15:35
Jag överdriver inte, det är precis såhär det var i mitt fall.

Det tvivlar jag inte på.
Men nu handlar det inte om din bil.

Man ska absolut inte dra alla polo gti över en kam och råda alla att sälja.

Vad ska han säga till VW menar du?
"Jag läste om en polo som drog olja så jag vill häva köpet" ?

Visar det sig försvinna extrema mängder olja från trådskaparens motor så ta det problemet då :-)

FiNCH
2014-03-19, 16:26
Det tvivlar jag inte på.
Men nu handlar det inte om din bil.

Man ska absolut inte dra alla polo gti över en kam och råda alla att sälja.

Vad ska han säga till VW menar du?
"Jag läste om en polo som drog olja så jag vill häva köpet" ?

Visar det sig försvinna extrema mängder olja från trådskaparens motor så ta det problemet då :-)

Jag sa inte att han skulle gå till dom och dra min historia, eller sa jag det?.. Nej, jag sa att han borde kämpa för att få problemet löst på det sätt han vill. Och det ÄR ett stort problem med Polo GTi, det finns mängder med Polo GTi som drar olja, och det är inga små mängder, dessutom finns det fall där Kolv(arna) inte håller, det är ingen överdrift det är helt enkelt fakta.

När jag märkte detta på min Polo så läste jag på och hittade bland annat detta: http://strikeengine.com/polo-gti-1-4-tsi-twincharged-factory-recall-engine-piston-rings

Som ni kan se så är det "några" bilar som har problem med just det, och TS verkar ha fått ett sådant exemplar vilket gör detta relevant för Hen. Att jag delar med mig av min historia verkar vara ett problem av något slag, men det handlar i själva verket om att dela med sig av all information jag har så att TS har kött på benen och kan ta rätt beslut, det är alltså inget ILLA menat det jag skriver.

Kasta gärna ett öga här: http://bloggar.expressen.se/motor/2007/09/polo_som_drar_olja/

Läs det som står och scrolla sedan ner så ser man en person som heter Olle Johnsson som har samma problem, jag ringde upp Olle när jag hade problem och frågade honom, hans Polo drog 6dl olja på 100 mil vilket enligt Volkswagen var för lite för att göra något, han sålde då bilen och köpte en ED35.

J.L
2014-03-19, 16:44
Jag sa inte att han skulle gå till dom och dra min historia, eller sa jag det?.. Nej, jag sa att han borde kämpa för att få problemet löst på det sätt han vill. Och det ÄR ett stort problem med Polo GTi, det finns mängder med Polo GTi som drar olja

Du missar min poäng...

Vad är problemet med trådskaparens bil menar du?

FiNCH
2014-03-19, 17:07
Du missar min poäng...

Vad är problemet med trådskaparens bil menar du?

Möjligt..

Att den drar olja? Enligt verkstaden som hade min bil inne så sa dom att det är så låg friktion på Polo motorn så oljan kan ta sig förbi och förbränns, om det är sant eller ej vet jag inte.
Men att en bil drar olja är i min värld ett problem. Jag har kört skiten ur min TTRS och min Golf R som jag hade utan att en ända droppe försvunnit.

AXL72
2014-03-19, 17:33
På den motor som sitter i Polo GTI då är den acceptabla förbrukningen max 0, 5 liter/100 mil och inte alls 1 liter/100 mil. När en bil servas så fyller man på den föreskrivna oljemängden och det innebär absolut inte att oljan hamnar på max-nivå, snarare någonstans runt 3/4 av stickan. Så att bara läsa av nivån efter 4-500 mil ger inget svar alls på förbrukningen.

Det bästa är att fylla på upp till max-nivån, skriva upp mätarställningen och sedan köra tills den larmar om att man ska fylla på olja. Om den sträckan visar sig vara oacceptabelt kort så åker man till sin ÅF och ber om ett oljeförbrukningstest över 100 mil.

En annan viktig sak är att ALLTID kolla nivån ca 15 minuter efter att motorn varit ordentligt varmkörd, samt att ALLTID kolla nivån när bilen står på samma ställe. Minsta lilla lutning ger helt fel mätvärden.

FiNCH
2014-03-19, 17:35
På den motor som sitter i Polo GTI då är den acceptabla förbrukningen max 0, 5 liter/100 mil och inte alls 1 liter/100 mil.

Min drog mer eller mindre precis 1/100 mil och då sa dom att jag låg precis på gränsen och det var därför dom bytte kolvarna, när den sen gick ner till 6dl/100 mil så kunde dom inte göra mycket mer än så, dom bytte Vevhusventilationen och sen fick jag nöja mig, därför sålde jag eftersom den började dra mer och mer och jag hade ledsnat.

Har det alltid varit 0.5l?

AXL72
2014-03-19, 17:37
Min drog mer eller mindre precis 1/100 mil och då sa dom att jag låg precis på gränsen och det var därför dom bytte kolvarna, när den sen gick ner till 6dl/100 mil så kunde dom inte göra mycket mer än så, dom bytte Vevhusventilationen och sen fick jag nöja mig, därför sålde jag eftersom den började dra mer och mer och jag hade ledsnat.

Har det alltid varit 0.5l?

Så länge som jag var Gti-ägare så var det i alla fall 0,5 liter som var gränsen. :)

FiNCH
2014-03-19, 17:39
Så länge som jag var Gti-ägare så var det i alla fall 0,5 liter som var gränsen. :)

Okej.. Jag hoppas iaf att TS får sitt problem löst, för man mår väldigt dåligt över det när man bryr sig om bilen.

Krillej91
2014-03-19, 17:49
Tackar för alla svaren! ringde försäljaren innan idag och han sa att jag skulle fylla på olja och sedan kolla olje stickan med jämna mellanrum, så det får väll bli en del körande efter påfyllningen. får hoppas på det bästa, tkr bara det är lite roligt att min gamle saab 9-3 -03 med 21000mil på mätaren inte drog en droppe olja! trodde man skulle slippa sånt här! Tkr bilen för övrigt är riktigt härlig och köra, så hade den inte dragit någon olja så hade den varit en toppen bil!

FiNCH
2014-03-19, 17:55
Tackar för alla svaren! ringde försäljaren innan idag och han sa att jag skulle fylla på olja och sedan kolla olje stickan med jämna mellanrum, så det får väll bli en del körande efter påfyllningen. får hoppas på det bästa, tkr bara det är lite roligt att min gamle saab 9-3 -03 med 21000mil på mätaren inte drog en droppe olja! trodde man skulle slippa sånt här! Tkr bilen för övrigt är riktigt härlig och köra, så hade den inte dragit någon olja så hade den varit en toppen bil!

Ett klokt beslut, keep us posted :)

J.L
2014-03-19, 18:27
Att den drar olja?

Att nivån är låg på en nyköpt bil är för mig inget bevis för att bilen drar olja.
Det är min poäng.

FiNCH
2014-03-19, 18:36
Att nivån är låg på en nyköpt bil är för mig inget bevis för att bilen drar olja.
Det är min poäng.

Det har du helt rätt i, det håller jag med dig om.
Jag antar att TS är säker på att bilen drar olja, om så inte är fallet så är det ju inget att oroa sig om :)

robban
2014-03-19, 18:44
Hej ! Och grattis till en "skitrolig" bil. Det är ca 5dl mellan övre och nedre märkning på oljestickan,och för att få ett rättvisande resultat kontrollerar du lämpligen oljenivån t.ex innan du kör till jobbet när motorn är kall. mvh robban

Premis
2014-03-19, 18:46
TS kontrollera oljenivån själv genom att fylla på till 100% som flera här berättat. Kontrollera sedan med säg 100 mils mellanrum och notera nivån. Parkera den plant innan mätning och låt motorn vara avstängd under natten innan kontroll så du är helt säker på att all olja har hunnit ned till mätpunkten (kan diffa Mycket annars). Tänk även på att dubbelkolla dagen efter att du har gjort toppfyllningen då det är svårt att få det 100% utan att vänta länge på att all olja runnit ned.

Bara för att några har haft problem med oljenivån så betyder inte det att du också måste ha det. Maken till måla-fan-på-väggen-tråd har jag inte sett på länge här.

FiNCH
2014-03-19, 18:58
Bara för att några har haft problem med oljenivån så betyder inte det att du också måste ha det. Maken till måla-fan-på-väggen-tråd har jag inte sett på länge här.

Att berätta är inte att måla fan på väggen..

Krillej91
2014-03-20, 18:21
Har idag fyllt upp med olja till max, nollställt trippmätaren, tkr ni att jag ska kolla stickan vid 100 mil eller tidigare? Mvh Christer

FiNCH
2014-03-20, 18:24
Har idag fyllt upp med olja till max, nollställt trippmätaren, tkr ni att jag ska kolla stickan vid 100 mil eller tidigare? Mvh Christer

Kör till exakt 100 mil och kolla sedan hur mycket som försvunnit, du fyllde till MAX strecket precis eller?

Krillej91
2014-03-20, 19:39
Okej, japp det gjorde jag.

FiNCH
2014-03-20, 19:44
Okej, japp det gjorde jag.

Efter 100 mil så vet du hur mkt den drar. och då kan du ta ett beslut.
Men självklart ska du njuta av bilen som andra säger, om du inte ska ha den för resten av livet så kör och njut, det är först när bilen börjar få många mil på sig som det med Oljan börjar spela roll.

Krillej91
2014-03-20, 19:54
Okej får bli så då. jaja precis riktigt skön och rolig bil för övrigt! Ja jag får helt enkelt återkomma när jag har kört 100mil och se hur det blir då

Krillej91
2014-03-29, 17:19
Hej igen!
Kollade faktiskt oljestickan idag för skojs skull har ungefär kört 30mil sen jag fyllde på olja och såg en märkbar skillnad idag:O jag menar de har redan sjunkit 2 sträck på det räfflade markeringen på stickan de är väll ändå rätt mkt?

FiNCH
2014-03-29, 17:21
Vänta å se tills du kört 100 mil.

Jag har kört 455 mil exakt idag sen jag bytte olja på min TT RS. Inte en droppe har försvunnit. Visst en droppe kan ha försvunnit men inget syns på Stickan.

Jag får tillägga att jag kör min TT som om den var stulen till och från. Den borde bränna lite olja, men icke!


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Krillej91
2014-03-29, 17:24
Okej Okej.
Deja de är ju inte illa vad är det för motor i den? :)

FiNCH
2014-03-29, 17:26
Det är en rak 5a på 2,5 liter i den.

Kör 100 mil med din och se sedan hur mkt den tagit, är det inte allt för mkt så kör bilen och njut, om det är mer än du kan leva med så ta tag i problemet.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Krillej91
2014-03-29, 17:35
Okej trevligt:)
Okej ja precis, som det ser ut just nu så får det bli ett samtal till bilhandlaren iaf och höra vad han har att säga.

FiNCH
2014-03-29, 17:36
Ja gör det! Om du vill laga/sälja/häva köper på bilen så var hård och ge dig inte.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Krillej91
2014-03-29, 17:44
Ja det gäller väll till o vara det om man ska komma någon vart!
Vet du vad den här MRF garatin innebär? för jag blir inte riktigt klok på den.

FiNCH
2014-03-29, 17:45
Försök att googla på den, jag har tyvärr ingen koll på den.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

FiNCH
2014-03-29, 17:45
http://www.mrf.se/SIDOR/OM-MRF/ommrf.aspx


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Krillej91
2014-03-29, 17:46
Får väll göra det, tack ändå:)

FiNCH
2014-03-29, 17:47
Kolla länken jag postade.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Krillej91
2014-03-29, 17:54
japp jag såg det, tackar!

Megapolaren
2014-03-29, 21:40
Vet inte om det passar ämnet men följande kan berättas om familjens Polo GTI (2011).

Bilen köptes ny sommaren 2011 och ganska snart kunde det konstateras att olja förbrukades snabbt. Handlaren gav rådet att fylla på olja och "köra in" bilen. Eftersom bilen inte körs så mycket så tog processen en del tid.

Sommaren 2013 hade bilen gått ca 2000 mil och fortsatte att dra olja. Bilen lämnades in för en mer exakt mätning av oljeförbrukningen. Mätningen visade en förbrukning av ca 4,5 deciliter olja / 100 mil. Således en rejält hög förbrukning, men tyvärr inom VWs löjligt frikostiga toleranser. När jag prövade att åka bakom polon med en annan bil kunde små blå rökmoln regelbundet synas ur avgasröret...

I slutet av september 2013 började bilen plötsligt tappa kraft och gå på bara två, tre cylindrar. Handlaren öppnade motorn och konstaterade helras på två cylindrar. VW ville först att skadan skulle tas på försäkring men efter att kort ha återgett de tidigare problemen men oljeförbrukningen byttes praktisk taget hela motorn ut (block, topp, cylindrar) utan tjafs och trots att garantitiden nu löpt ut. Dessutom byttes DSG kopplingen till en uppgraderad modell.

Därefter har bilen körts ca 250 mil och oljan ligger stadigt på stickans översta nivå! Växlar mjukt och fint gör den också :)

//

FiNCH
2014-03-30, 10:06
Mycket bra info!
Cylinder ras är något som tyvärr händer på vissa av dom här bilarna. På min rasade 1 cylinder och dom bytte då alla 4 fast min fortsatte dra Olja.

En gång när jag låg och körde fint på motorvägen med Polon så fick jag för mig att busa med en annan bil, jag gasade då på och hörde en mindre puff och kollade bak, ett svart moln hade puffat ut ur avgassystemet, något som då bekräftade den teorin jag hade. Detta var rätt tidigt i min historia om bilen.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Krillej91
2014-03-30, 12:27
Jag undrar varför har vw inte byggt motorerna redigt från början när de flesta av dom här motorerna verkar ha problem?:S

FiNCH
2014-03-30, 12:32
Jag undrar varför har vw inte byggt motorerna redigt från början när de flesta av dom här motorerna verkar ha problem?:S

Ingen aning, man får hoppas att dom gjort ett misstag, bättre det än att dom viste om det vid lansering.
Motorn i sig är ju hur bra som helst, Pigg men ändå löjligt snål.

Krillej91
2014-03-31, 11:57
Jaja precis! ja den är ju det.