handdator

Visa fullständig version : Pioneer DEH-P5900MP, funderingar



Scratchen
2007-08-23, 22:33
Idag dog min gamla stereo, en Pioneer DEH-P5100R.

http://image2.showyoursound.nl/Maaike/SyS_2006_10_5_14_41_51.jpg

Så det är dags att inhandla en ny.

Har kikat runt lite på MDS och BRL, och hittade vad som verkar vara en slags uppföljare till min nuvarande, nämligen DEH-P5900MP.

http://www.brl.se/images/xl/135DEHP5900MP.jpg

Någon som har erfarenheter av denna? Motsvarar den någorlunda vad min gamla stereo hade att erbjuda (gärna lite mer)?

Barbapappa
2007-08-23, 23:24
Du blir nog inte besviken om du köper en 5900mp eller en 6900IB är väl nästa snäpp upp och då får man ju ännu mer lull-lull. Men det beror väl på vilken typ av system man ska driva med spelaren om man behöver de extra funktionerna eller inte.

Jag kör en Pioneer 6800mp i Lupon, den tycker jag funkar riktigt bra till mitt behov. Jag köpte den mest för att den hade Pioneers 'direct sub drive', en sniklösning som gör att man kan driva en lättdriven baslåda på den inbyggda effekten som stereon har. Jag har tidigare haft slutsteg och ganska omfattande stereo i mina bilar och måste säga att det är väldigt skönt att slippa koppla ur steg mm när man ska köra lite bana eller liknande, bara att plugga ur lådan och lyfta ur den, perfekt! Gött även att slippa oroa sig för tjuvar och banditer i samma utsträckning, steg och sånt är jobbigt att bli av med. Nu kör jag ju med en sluten låda till spelaren vilket nog är en nackdel då den kräver lite mer pulver än en portad, men det poppar på riktigt fint måste jag säga, låter riktigt gott med tanke på att det är en så riktigt enkel anläggning... ;-)

Scratchen
2007-08-23, 23:46
Du blir nog inte besviken om du köper en 5900mp eller en 6900IB är väl nästa snäpp upp och då får man ju ännu mer lull-lull. Men det beror väl på vilken typ av system man ska driva med spelaren om man behöver de extra funktionerna eller inte.

Jag kör en Pioneer 6800mp i Lupon, den tycker jag funkar riktigt bra till mitt behov. Jag köpte den mest för att den hade Pioneers 'direct sub drive', en sniklösning som gör att man kan driva en lättdriven baslåda på den inbyggda effekten som stereon har. Jag har tidigare haft slutsteg och ganska omfattande stereo i mina bilar och måste säga att det är väldigt skönt att slippa koppla ur steg mm när man ska köra lite bana eller liknande, bara att plugga ur lådan och lyfta ur den, perfekt! Gött även att slippa oroa sig för tjuvar och banditer i samma utsträckning, steg och sånt är jobbigt att bli av med. Nu kör jag ju med en sluten låda till spelaren vilket nog är en nackdel då den kräver lite mer pulver än en portad, men det poppar på riktigt fint måste jag säga, låter riktigt gott med tanke på att det är en så riktigt enkel anläggning... ;-)
Låter bra! Tack för din input.

Det enda som stereon ska driva är framsystemet, 2st 4" JBL (minns ej modell) på ~70W och mina 6x9or i hatthyllan, också dom JBL, GTO 963 på 175W. Dunkar riktigt bra i alla fall!

Då blir det nog så att jag åker och köper mig en DEH-P5900MP imorrn!

Scratchen
2007-08-24, 17:12
Blev en DEH-P6900IB istället :)

forsberg
2007-08-24, 17:20
Blev lite nyfiken på vad du kör med för bas till på din Pioneer. Har själv kollat lite på det där med Pioneers direct sub drive. Då jag själv skissar på en enkel men välljudande anläggning till bruks Golf II:an jag gör iordning. Tänkte köra med något bra framsystem och en 8" basreflex för att få lite dunk oxå. Ser också fördelen att enkelt kunna plocka ut den när det behövs och slippa fippla med steg, strömkabel bak och lågvnivå etc, smidigt att bara plugga ur högtalarkabeln.

Barbapappa
2007-08-24, 17:57
Blev en DEH-P6900IB istället :)
Hehe, lika gött det! Den verkar ju kanon. Det har hänt rätt mycket på spelarfronten på ett halvår märker jag, köpte min cd då, nu finns den inte ens kvar på deras hemsida. ;-)

Blev lite nyfiken på vad du kör med för bas till på din Pioneer. Har själv kollat lite på det där med Pioneers direct sub drive. Då jag själv skissar på en enkel men välljudande anläggning till bruks Golf II:an jag gör iordning. Tänkte köra med något bra framsystem och en 8" basreflex för att få lite dunk oxå. Ser också fördelen att enkelt kunna plocka ut den när det behövs och slippa fippla med steg, strömkabel bak och lågvnivå etc, smidigt att bara plugga ur högtalarkabeln.
Tjena Forsberg.
Jag kör en Sony bas, var det Explöd eller Explode dom kallade dom? Det är en riktig snikbas med nypris ut till kund på 700:- eller så, dom fanns ju redan 98 eller nåt men jag köpte min för några år sedan. Det är en sån där variant med plåtkorg och så är konen röd och svart har jag för mig. Vi brukade använda och rekommendera dessa basarna flitigt när jag jobbade lite i bilstereoverkstad
och det kom in nån som var sugen på en 10" bas, väldigt billiga och spelar jättebra, spelar skjortan av de DLS 10" basarna som det också såldes mycket av i butiken på den tiden.

Den sitter i.a.f. i en sluten låda på ungefär 25L, den är ju lättdriven vilket är en fördel, men portad låda hade dock varit kul att testa även om den nog inte spelar bättre musikaliskt (men kanske högre och med mer tryck)...

Så om nån vet var man kan få tag på info om de där gamla basarna eller har nåt säkert tips på hur lång port man ska ha om man vill ha en basreflexlåda istället för en sluten så säg gärna till. ;-)

Så här ser bilen ut när den är kittad med den saftiga lådan, torget nästa!
http://s99.photobucket.com/albums/l298/peepin_eyes/Lupo/?action=view&current=IMG_1487.jpg