handdator

Visa fullständig version : Lackstift - pianosvart?



AXL72
2014-03-12, 16:24
Nu är jag lat och frågar här istället för att åka över till ÅF... :)

Var upp till Jämtland och Härjedalen för ett par veckor sedan med min R WRC och fick erfara att man strösslar vägarna med grus ganska ordentligt! Nedre frontläppen som är lackad i pianosvart blev ganska blästrad, så jag måste försöka lägga i det värsta med lackstift, men är det någon som har koll på om det finns bättringsfärg eller om man får nöja sig med vanlig svart?

Peter-C
2014-03-12, 17:02
Har aldrig förstått det där med "Piano svart". Ta vanlig blanksvart på spray och spraya i locket - därefter dutta på med liten pensel eller tandpetare.

Svar är svart med eller utan piano ;).

/Peter

PS Du kan ju köpa lackstift med men det kostar ju 5 ggr så mycket för 10% av mängden i sprayflaska typ Auto-K eller liknande.

AXL72
2014-03-12, 17:39
Har aldrig förstått det där med "Piano svart". Ta vanlig blanksvart på spray och spraya i locket - därefter dutta på med liten pensel eller tandpetare.

Svar är svart med eller utan piano ;).

/Peter

PS Du kan ju köpa lackstift med men det kostar ju 5 ggr så mycket för 10% av mängden i sprayflaska typ Auto-K eller liknande.

Ha ha, jo visst är väl svart svart om man tänker efter. :) Men det känns som de "pianolackerade" delarna har mer djup och lyster än "vanlig svart". Men det fungerar naturligtvis att dutta i alla märken med vanlig färg! Iofs är det så många märken att man helst skulle vilja lacka om den totalt.

Peter-C
2014-03-12, 17:48
Tror bara "pianot" är en marknadsförings boostning. (Sagt av en som lackat bilar heltid i 10 år av sitt liv, ett par tusen objekt..).
Det är säkert klarlack på den men det har man ingen nytta av när man ska dutta i punkter.

/Peter

Petta77
2014-03-12, 18:04
Just vitt och svart är väl de färger med flest nyanser :P

Peter-C
2014-03-12, 19:41
Just vitt och svart är väl de färger med flest nyanser :P

Solid vit billack är aldrig riktigt vit (ganska riskfritt att påstå), utan har olika brytfärger i sig. Dvs som vilken annan kulör som helst.

Solid svart är oftast just "svart". På den tiden jag lackerade bilar så använde vi samma svarta nyans till flera olika bilmärke inkluderat VW / Audi, som var svarta, även vid dellackering. Det var länge sedan. Det var snarare yt-finishen som orsakade nyansskillnad eftersom det uppstod ett ”grå” aktigt skimmer när ytan tappar glansen pga. smårepor maskintvätt o annat. Tror nog att det gäller fortfarande.

Däremot gäller påståendet ovan inte svart met. / pearl, då kommer det är andra variabler med i bilden.


/Peter

AXL72
2014-03-12, 19:43
Volkswagen har i alla fall en färg som heter "klavier black", ska försöka snoka upp färgkoden få se.

Amazonas
2014-03-12, 20:16
Ett tips är att foliera den svarta biten istället i blanksvart. . Gjorde så på Jettan efter att ledsnat på alla stenskott.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

AXL72
2014-03-12, 20:23
Ett tips är att foliera den svarta biten istället i blanksvart. . Gjorde så på Jettan efter att ledsnat på alla stenskott.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Ja, jag får nog göra det! Fick 40-50 stenskott på 80 mils körning, så den är minst sagt utsatt... Hade planer på att foliera fronten med stenskottsfolie när jag köpte bilen, men det blev ju inte av. Som vanligt. :)

Petta77
2014-03-13, 16:17
Solid vit billack är aldrig riktigt vit (ganska riskfritt att påstå), utan har olika brytfärger i sig. Dvs som vilken annan kulör som helst.

Solid svart är oftast just "svart". På den tiden jag lackerade bilar så använde vi samma svarta nyans till flera olika bilmärke inkluderat VW / Audi, som var svarta, även vid dellackering. Det var länge sedan. Det var snarare yt-finishen som orsakade nyansskillnad eftersom det uppstod ett ”grå” aktigt skimmer när ytan tappar glansen pga. smårepor maskintvätt o annat. Tror nog att det gäller fortfarande.

Däremot gäller påståendet ovan inte svart met. / pearl, då kommer det är andra variabler med i bilden.


/Peter

Tänker inte argumentera emot, mitt inlägg var inte menat så :) De var vad jag fick lära mej när jag hade en original svart Volvo 142 -68 (färgkod 19), att svart och vitt finns i oändliga nyanser. Finns alltid nåt som är svartare och något som är vitare. Enligt billackeraren.

Peter-C
2014-03-13, 17:36
Tänker inte argumentera emot, mitt inlägg var inte menat så :) ...........

Nej, jag uppfattade de inte så heller Pether :).

/Peter