handdator

Visa fullständig version : Vibrationer i Ratten



FiNCH
2014-03-12, 16:26
Min TTRS har vibrationer i Ratten, korta men snabba vibrationer.

Däcken är nybalanserade och som är jämt slitna över hela ytan på alla 4.
När jag köpte bilen så satt det Audi RS4 fälgar på, dom tar i Bromsoket och därför har dom satt Spacers som är 3mm tjocka, dom är dock inte centrerade och däckfirman trodde att det skapade vibrationer, jag beställde därför Centrerade, CNC svarvade Spacers i T6 flygplans Aluminium från USA, dom passar helt perfekt men vibrationerna är kvar.

Vibrationerna börjar vid 125 och når sin maximala effekt vid 130 och finns tills man når 160 då försvinner dom.

Jag bör tillägga att mina Skivor är något skeva, men jag är osäker på om dom verkligen orsakar såhär kraftiga vibrationer.

Tacksam för svar och era tankar :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

J.L
2014-03-12, 17:14
jag beställde därför Centrerade, CNC svarvade Spacers i T6 flygplans Aluminium från USA

Fint ska det va! ;-D haha


Jag bör tillägga att mina Skivor är något skeva, men jag är osäker på om dom verkligen orsakar såhär kraftiga vibrationer.

Det kan de mycket väl göra om du vet att de är skeva.
Oken för bara tillbaka beläggen några tiondels millimetrar efter pedalen släpps.
Så är skivan skev kan den gå emot beläggen och skapa vibrationer, högre bränsleförbrukning m.m.

FiNCH
2014-03-12, 17:20
Fint ska det va! ;-D haha



Det kan de mycket väl göra om du vet att de är skeva.
Oken för bara tillbaka beläggen några tiondels millimetrar efter pedalen släpps.
Så är skivan skev kan den gå emot beläggen och skapa vibrationer, högre bränsleförbrukning m.m.

Jo, riktigt fint, känns som att dom borde vara mer eller mindre perfekt balanserade och kan då därför inte skapa vibrationer.

När ratten är rak så går bilen rakt fram, och som jag nämnde så är däcken jämt slitna och dom har rullat 4500 mil med rätt mkt hårdkörning dom senaste 500 milen, samt att däcken suttit på sen bilen var ny (2011) och ändå är dom jämt och fint slitna samt nybalanserade och därför räknar jag med att dom inte skapar vibrationer. Framvagnen borde inte vara felinställd heller eftersom däcken inte slits ojämt och ratten är rak, och han som hade bilen innan mig var sjukt pedant och likaså är jag.

Jag antar att jag får byta skivorna och testa, om vibrationerna fortfarande är kvar vad kan det då vara?

Här är länk till dom spacers jag köpte.
http://www.ebay.com/itm/201031062758

Premis
2014-03-12, 20:46
Du kan alltid (om du har) testa med andra hjul så kan du utesluta fel i hjulen samt spacers om dom hjulen passar utan spacers. Värt att göra även om det låter som det är skivorna som spökar. Spacers behöver inte heller vara mycket skeva för att det ska skita sig.

FiNCH
2014-03-12, 22:08
Du kan alltid (om du har) testa med andra hjul så kan du utesluta fel i hjulen samt spacers om dom hjulen passar utan spacers. Värt att göra även om det låter som det är skivorna som spökar. Spacers behöver inte heller vara mycket skeva för att det ska skita sig.

Värsta är att det är så sjukt stora broms OK så ingenting passar, eller jo om man köper, dock en mycket bra idé.
Dom Spacers jag har är verkligen helt perfekta, det ser man när man tittar på dom, dock trist att det ska behövas bara för att förra ägaren ville ha RS4 fälgar istället för TTRS på en TTRS..

Marcus
2014-03-12, 22:25
Har du inte originalfälgarna då?

FiNCH
2014-03-12, 22:26
Har du inte originalfälgarna då?

Han beställde dom här fälgarna till bilen när den var ny. Den ser för jävla snygg ut med dom här fälgarna, men som sagt, värdelöst att behöva ha 3mm spacers..

http://www1.garaget.org/archive/190/189591/339100/large_339100-3237534.jpg

Hixen1987
2014-03-13, 03:08
Det kan inte vara så enkelt att det blivit en kant på bromsskivorna där klossarna ligger emot när du kommer upp i angiven hastighet? Hade en Polo gti där ratten vibrerade mellan 115-140, perfekt balanserade fälgar, lasermätta och raka, nya skivor och klossar runt om, hjulinställning osv. Blev aldrig bra hur jag än gjorde..

FiNCH
2014-03-13, 10:40
Det måste fan vara skivorna. Jag har planerat att byta dom oavsett, får göra det och se sen :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Hixen1987
2014-03-13, 11:35
Nu vet jag inte hur det ser ut på ttrs men fila annars bort den lilla kanten som blir längst ut på skivorna vid slitage och se om det blir bättre? Värt ett försök om dom är schyssta i övrigt.

FiNCH
2014-03-13, 11:36
Dom har vart skeva rätt länge, hjälpte inte att svarva dom, nya får det bli. 4000 på Ebay!


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Hixen1987
2014-03-14, 03:41
EBay är ens bästa vän ibland

FiNCH
2014-03-14, 11:33
Faktiskt! Mkt bra grejer där och seriösa säljare.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Merlinen
2014-03-14, 12:24
Har lite liknande på min, men det är bara runt 125-130 km/h och det är bara ibland.

Och mina skivor och klossar är bytta 2013-07 (garanti), så ska vänta tills man sätter på orginalfälgarna med somma däcken och se, riktigt billiga skitfälgar på vinterdäcken.

Ska även be däckverkstan göra ett "rulltest" (eller vad det nu heter) så dom kan mäta om fälgen är sena eller om däcken är sneslitna m.m.

FiNCH
2014-03-14, 12:26
Skivorna blir lätt skeva, jag ska ha Carbotech xp8 till mina nya Skivor. firefreak har rätt bra koll, han tipsade mig om dom :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

firefreak
2014-03-14, 16:19
Skivorna blir lätt skeva, jag ska ha Carbotech xp8 till mina nya Skivor. firefreak har rätt bra koll, han tipsade mig om dom :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Jag har inga problem med vibrationer på min. Kör med Rotor fälgen och dunlop vinterdäck. Inga problem alls upp till 270 iaf.

Kommer byta till XP8 belägg runt om när jag byter till sommardäck dock.

FiNCH
2014-03-14, 16:20
Jag säljer mina fälgar till tjejens bror å köper nya skivor å belägg samt fälgar. Sen är allt i sin ordning!


Skickas från min iPhone via Tapatalk