handdator

Visa fullständig version : Turboproblem Seat Toledo TDI



Loffe
2014-03-09, 16:44
Tjena!
Vet att jag kör fel bil och känner att jag helst av allt skulle köra den till skroten och köpa en ny, men det är inte riktigt ekonomiskt godtagbart just nu.

Har alltså en Seat Toledo TDI -98 (90 hk) där turbon har börjat krångla, men det är något annat som verkar vara felet.
Började när jag hade kört en bra bit, ca 20 mil (vilket jag dock gör 2 gånger i veckan) så funkade allt hur bra som helst, jag åkte hem och hade bilen avstängd 30-40 min och åkte iväg igen, när jag körde iväg märkte jag att det gick väldigt segt och jag hade typ ingen acceleration.
Märkte efter en stund att turbon inte gjorde som den brukade, det blev ingen skillnad när jag var uppe i det normala varvtalet som man märker turbon i och man hörde inte det vanliga "tjutet".

Snackade med en bekant som kan lite om bilar och han sa att det antagligen var någon luftslang som lossnat eller att det var lågt bränsletryck.
Jag har kollat och det var ingen slang som var lös, och märkte inget läckage från luften.
Har letat efter fel med bränsletrycket och bytt bränslefilter utan framgång, bytte även olja, oljefilter, luftfilter samt körde i bränsletillsats i samma veva men det gjorde ingen större skillnad.

Pratade sedan med samma kille igen och konstaterade att det satt en till pump i tanken och att det borde vara ett till filter innan den, har idag krupit i bakluckan och tagit ur "pumpen" och det var ju inte mycket till filter, en liten plastbehållare med hål i, dock var den full med skit så gjorde rent den så gott jag kunde och blåste ur rören i pumpen med tryckluft men ur dom kom det ingenting.
Var sedan ut och testade den, nu var det lite bättre acceleration så nu kanske man till och med hinner köra om någon när man är ute och åker, verkade nästan som att turbon skulle funka "lite grann" (om det nu skulle vara möjligt) men det var absolut inte som det var innan, och maxfarten var på runt 130, som det tog en stund att nå, istället för vanliga 170 som den går upp i ganska fort.

Så nu frågar jag er, vad skulle jag kunna kolla mer? Finns det något annat lätt fel som jag missat?
Eller är det insprutningspumpen som börjat tröttna ur?

Med Vänliga Hälsningar
Olle

Junfors
2014-03-09, 20:08
Laddar turbon som den ska då, dvs får du upp något laddtryck?

Det går ju koppla in en tryckmätare och kolla så du får riktigt laddtryck.

Loffe
2014-03-09, 20:59
Laddar turbon som den ska då, dvs får du upp något laddtryck?

Det går ju koppla in en tryckmätare och kolla så du får riktigt laddtryck.

Tänkte på det i början men har helt glömt bort att kolla på det.
Glömde att nämna att den ibland börjar funka helt från ingenstans, bl a så körde jag från Gävle mot Stockholm, fram till Uppsala märktes inget av turbon men när jag kört en bit förbi så började den fungera som den ska ända tills jag stängde av bilen, och när jag startade den nästa gång var det samma fel.
Sen i fredags t ex körde jag 20 mil utan att den fungerade, kom hem och hade bilen avstängd i 4 timmar, skulle sen iväg en sväng och då funkade det hur bra som helst tills jag stängde av den.
Har dock märkt att den brukar fungera oftare när jag nyligen har tankat, därav jag har koncentrerat mig på bränsletrycket.

Är det fortfarande idé att kolla laddtrycket? I så fall ska jag kolla på det så fort jag kan, och tack för tipset!

Foppson
2014-03-10, 00:55
Luftmassemätaren kan vara en idé att kolla upp.

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk

Loffe
2014-03-18, 13:47
Tack, det har jag inte alls tänkt på, ska kolla det och mäta laddtryck i helgen.
Finns det något bra/ Lätt sätt att testa luftmassamätaren på?