handdator

Visa fullständig version : Golf V R32 DSG gaspedal 2 lägen



Snuggy
2014-03-08, 15:15
Vad är funktionen med dessa 2 lägena ? Trycker man gasen i botten så kommer man till ett stop, trycker man ytterligare så "klickar" det till och gaspedalen går ytterligare någon centimeter ner till maxgas.

Känner även när man ger fullt 2an till 3an till 4an tex att någonstans på 3ans eller fyrans växel så klickar det till i gaspedalen och det känns som den "höjs" lite. Svårt att förklara exakt.

Googlade men hittade inget om detta.

Haugeman
2014-03-08, 16:09
Har märkt på bilar som har farthållare där man kan låsa en maxhastighet ( Altså att du gasar som normalt men kan inte köra mer än inställd hastighet), så bryter du den spärren om man trampar förbi det snäppet på gaspedalen.

Nu vet jag inte om det är så på din.

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Henrik.M
2014-03-08, 16:26
Kickdown läge.
Sitter på bilar med automat.

Googla ordet kickdown så får du en förklaring.

Skrivet på forumspringaren.

Snuggy
2014-03-08, 17:27
Okej, jag misstänkte att det var kickdown'en själv men ville fråga, men nu skriver Haugeman att det har med farthållare att göra. Confused.

Ingen annan som märkt att pedalen "lyfts" lite vid fullgas nånstans på 3ans eller fyrans växel ?

Hittade ett ämne om just att pedalen trycker tillbaka lite vid fullgas, så det är inte bara jag som är crazy haha

http://www.golfmkv.com/forums/showthread.php?t=117567

Haugeman
2014-03-08, 17:54
Det jag nämnde hänger ihop med kickdown osv, så henrik har helt rätt, jag kopplade bara ihop det med den funktionen.

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Bossni
2014-03-10, 18:58
Ligger du å kör på D läget å ligger i femmans växel så går bilen ner till lägsta möjliga växel när du klickar på knappen. (så slipper du kasta i Sport läget på spaken)

Men att den skulle trycka upp pedalen vid vissa växlar bara det tror jag inte på. jag tror att fjädern är så hård att du trycker på pedalen och efter en stund så håller du inte samma tryck vilket gör att du upplever det som att den trycks upp. Tryck ner pedalen med bilen avstängd så känner du att det bara är en knapp där under.

Snuggy
2014-03-10, 22:30
Ligger du å kör på D läget å ligger i femmans växel så går bilen ner till lägsta möjliga växel när du klickar på knappen. (så slipper du kasta i Sport läget på spaken)

Men att den skulle trycka upp pedalen vid vissa växlar bara det tror jag inte på. jag tror att fjädern är så hård att du trycker på pedalen och efter en stund så håller du inte samma tryck vilket gör att du upplever det som att den trycks upp. Tryck ner pedalen med bilen avstängd så känner du att det bara är en knapp där under.

Jo den trycker tillbaka, har hänt flera ggr, såg du att jag postade en länk ang samma sak, så det är fler som lagt märke till denna pushback på gaspedalen. :D