handdator

Visa fullständig version : Oil sensor workshop?



jojjenybbe
2014-03-06, 21:07
Har fått felmeddelande på färddatorn "oil sensor workshop" på sambons Golf V 1,9tdi-08.

Någon som vet vad detta beror på?

Har en kina-ODB läsare som jag kollat felkoder med men den hittar ingenting.

Googlat lite och det verkar kunna vara nån givare?

Tacksam för hjälp.

Mini_me
2014-03-06, 23:11
Givare som sitter i tråget och känner av massa värden till motors ECU.

Trasigt / ikört kotakt stycke , fukt eller helt sonika en trasig givare.

No biggy , sväng förbi VW och läs av med en tysk obd läsare ;)

jojjenybbe
2014-03-07, 02:00
Ja och betala 800:- bara för att läsa felkoden? :rolleyes:

Lillen
2014-03-07, 02:37
Ja och betala 800:- bara för att läsa felkoden? :rolleyes:

Ungefär så men då får du exakt svar.
Det skiljer en del på VAS(datorn) och noname felkodsläsare.

Mini_me
2014-03-07, 08:03
Tacksam för hjälp.


Ja och betala 800:- bara för att läsa felkoden? :rolleyes:

Ok nu kanske vi bara har otur och hamnar i ett gruff läge.
Du fråga vad du skulle göra , jag gav dig ett direkt förslag och minst 2 som man kunde läsa genom raderna..jag förtydligar ut dom så vidare missförstånd undviks:

1: Skadad kabel - Lägg dig under bil och titta , har du tillgång till domkraft och PALLBOCKAR (Våga inte hissa utan) så är det bara ett plus. Är den skadad? Laga - testa - ta en öl. (Men kör inte efter ölen)

2:Fukt i kontakten - dvs själva kontakten som sitter på givaren , kan komma in fukt och börja oxidera där. Om så är fallet får du göra rent / byte ut kablar.

Och finner du inget fel där , och vill inte betala nåt för att se vad en riktig diagnos maskin säger , ja min vän , då är det bara att byta givaren.

Givare som det borde handla om:4006
Jag det är en AUDI men samma sak...


Och bara för att jag är jag så kör vi en liknelse:


Sambon kom hem och klagade på ont i bröstet - känner sig hyffsad men smärta trots allt. Tacksam för hjälp.


Hej. Mkt stress bla bla bla , om det inte ger sig så uppsök en vårdcentral / sjukhus.


Ja, och betala 200kr:rolleyes:


Vet att jag ibland kan framstå lite som en snobb/idiot/drygajävel men sanningen är att jag bara skriver med minst 50% humor/ironi.
Så balla inte ur ;)

Lycka till med ditt problem och hoppas det löser sig.

Larsevert
2014-03-07, 08:14
Här vill jag inflika att jag minsann fått hjälp att läsa felkoder helt gratis på vag. Flera gånger tom.

jojjenybbe
2014-03-07, 16:17
Tusen tack för ditt svar "Mini_me". Jag tål att folk drygar sig så det är lugnt. Jag förstod ditt första svar, är inte helt bakom flötet :)

Anledningen är bara att jag är lite kritisk mot den lokala Vw-återförsäljarens verkstad och deras ockerpriser på dåligt utförda service på bilar (hört många fall). Därav att jag frågar här på ett forum och skruvar själv så länge jag kan fixa det.

VWGolIV
2014-03-08, 22:24
Dålig service kan du få på många verkstäder =)
Servar man bilen på samma verkstad alltid, lär känna personalen m.m så får man helt plösligt mycket gratis och fler fördelar.

När det gäller att läsa av felkoder så behöver du inte nödvändigtvis åka till VW, åk till ex mekonomen, bosch eller nån annan verkstad så borde dom till 99 procent kunna ta fram felkoden till dig.. (dock föredrar jag Volkswagen)