handdator

Visa fullständig version : Passat 1,8T Går på 3 vid kall start sedan 4 vid ca 75 grader



oppstuga
2014-03-04, 14:26
Hejsan !
Jag har en passat 1,8T -02 som vid kallstart efter ca 400-500 börjar gå på 3 cylindrar .När man har kört med den ett tag så den har kommit upp i ca 72-75 grader börjar den att gå på 4 (när den går på 3 blinkar motorsymbolen ,varefter den slutar när den börjar att gå på 4 igen ) . Bilen har varit inne på märkes verkstad 4 ggr för samma fel och dom har felsökt 3 ggr utan att hitta något fel .Dom har bytt ut alla 4 tändspolarna och bytt ut tändstiften ,men ingen skillnad .Även generatorn är utbytt ,ingen skillnad .Sista budet från verkstan ,var byt motor :confused: då tog jag hem bilen .

Snälla är det någon som har en bra ide om vad det kan vara

Väldigt tacksam för svar

Håkan

J.L
2014-03-04, 14:37
Hej och välkommen hit

Första tanken som dyker upp är trasig tempgivare,
men det känns ju som verkstaden borde bytt den ?
Det skulle förklara att den går normalt när den blivit varm.

Ett annat förslag är bränslepump eller igensatt bränslefilter eller ledning.

Har du fått spec. på vad verkstaden bytt ?

oppstuga
2014-03-04, 16:39
Tack !
Nej tempgivaren är inte bytt .Borde det ge ett sådant resultat att den går på 3 ?

oppstuga
2014-03-04, 16:57
Jag har nyligen gjort ytterligare ett test av bilen på ett annat ställe , där visade det sig att 3 ans spridare framifrån läckte. Så jag köpte nya o-ringar dit ,men kunde inte få tätt ändå .Jag upptäckte att plastkonan i insuget ,kanten på konan där spridaren ska täta ,gick inte lika långt ner som dom andra 3 ,så därför hamnade o-ringen under konan. Så o-ringen hamnade under och gjorde ingen nytta .Då satte jag på en o-ring i spåret ovanför på spridaren ,och då blev det tätt .Men tyvärr så gjorde det ingen skillnad för att han går fortfarande på 3 vid kallstart

J.L
2014-03-04, 17:25
Vid kallstart behövs extra bränsle, får inte bilen aktuell temperatur
från givare blir blandningen fel och bilen går magert, en trasig tempgivare
skulle kunna orsaka att bilen går på 3 cylindrar vid kallstart.

Det låter ju iallafall rimligt i.o.m. att den går bättre och på 4 cylindrar när den blivit varm.


Även detta en trolig orsak.

Ett annat förslag är bränslepump eller igensatt bränslefilter eller ledning.

oppstuga
2014-03-04, 22:25
OK ska köpa en och kolla återkommer efter byte

Mvh Håkan

polomannen
2014-03-05, 07:05
Hejsan !
Jag har en passat 1,8T -02 som vid kallstart efter ca 400-500 börjar gå på 3 cylindrar .När man har kört med den ett tag så den har kommit upp i ca 72-75 grader börjar den att gå på 4 (när den går på 3 blinkar motorsymbolen ,varefter den slutar när den börjar att gå på 4 igen ) . Bilen har varit inne på märkes verkstad 4 ggr för samma fel och dom har felsökt 3 ggr utan att hitta något fel .Dom har bytt ut alla 4 tändspolarna och bytt ut tändstiften ,men ingen skillnad .Även generatorn är utbytt ,ingen skillnad .Sista budet från verkstan ,var byt motor :confused: då tog jag hem bilen .

Snälla är det någon som har en bra ide om vad det kan vara

Väldigt tacksam för svar

Håkan

Det är indikation på att det är topp packning på väg att paja.
Det har inget varken med tändspolar eller tempgivare att göra.

Bara ett tips till dej.

oppstuga
2014-03-21, 12:39
Hej Ja tempgivaren var det inte så ,men då en fråga till dig ?.Har kört med bilen så här ca 1 år ,om topp packningen skulle vara på väg att gå borde den inte ha gjort det för länge sedan i såfall .Och borde inte det märkas på något sätt.
Mvh Håkan

Ps Har glömt att skriva att när jag startar motorn går den på 4 , men efter ca 200 m slår den över till 3 ,ber om ursäkt för det .
Mvh Håkan

oppstuga
2014-03-21, 16:34
Hej igen !
Nej det var inte tempgivaren , bytt den ingen skillnad

Håkan

polomannen
2014-03-24, 07:12
Hej Ja tempgivaren var det inte så ,men då en fråga till dig ?.Har kört med bilen så här ca 1 år ,om topp packningen skulle vara på väg att gå borde den inte ha gjort det för länge sedan i såfall .Och borde inte det märkas på något sätt.
Mvh Håkan

Ps Har glömt att skriva att när jag startar motorn går den på 4 , men efter ca 200 m slår den över till 3 ,ber om ursäkt för det .
Mvh Håkan

Okej om du startar den så går den på 4cylindrar men efter 200m slår över till 3 då är det inte topp packning...
Hade en sånt konstig fel några år sen slutade med att byte motorstyrdorn.
Var fel i mjukvarna.

Kan vara likadan i din bil......men det kan vara nåt annat också.

Sn00k
2014-03-25, 13:33
gör ett kompressionstest om det nu inte är gjort, och posta gärna siffrorna här sedan, detta för att utesluta mekaniska fel på kolvar, ringar, topp-packning, ventilmekanism, säten mm.

är spridarna bytta/rengjorda? en spridare med dålig spridarbild ger nämligen exakt dom symptom du beskriver.
samma/lika om den drar tjuvluft på EN cylinder, så ta och skaffa ett riktigt spridarsäte och skruva i, om det nuvarande var av fel modell.

innan lambdasonderna är fullt uppvärmda, tillsammans med katalysatorn, så går bilen på andra sensorer och uträknade börvärden, så läckage mm visar sig mycket tydligare i det skedet.. när sedan allt är uppe i full temp, så sköter adaptionen eventuella regleringar och du märker knappt av felen.