handdator

Visa fullständig version : Skak i ratten Caddy



skrotnisse
2014-02-28, 17:04
Började på väg hem från Danmark förra veckan. Skakar rätt ordentligt i ratten vid vissa hastigheter (ca70 o 110) typ som man håller på o tappa ett hjul. Känns som det kommer från vänster fram. Sen ibland när man gasar på så känns det nästan lite som bilen halkar på diagonalen om ni förstår vad jag menar? Har inte kört på nåt så jag tror inte det är balansen. Nyligen bytt hjullager och bromsskivor så inte det heller. Funderar på spindelleden eller stötdämpare? Använder bilen dagligen och har inte tid eller ork att byta del för del. Någon som känner igen symptomen och har nåt tips så vore jag tacksam.

Just det, det är en nollnolla skåp om det är till nån hjälp.

Mini_me
2014-02-28, 21:45
Cord (?) brott på däcken/däcket?3914

skrotnisse
2014-03-01, 12:08
Tack för förslaget, men dom är ok. Efter div runtsurfande börjar jag själv luta åt drivknut/axel. Har kollat bildelsbasen och en hel axel ligger på 800. Kan va värt o byta hela skiten om man bara kommer åt o få loss den. Läst nåt om nån sorts balansvikt också. Funderar på om det är den lilla ``gummiklumpen´´ som sitter på axeln strax efter knuten. Har varit borta och inte hunnit kolla på bilen än.

ventohuan
2014-03-02, 10:37
Jag hade börjat med o tvätta alla fälgasrna ordentligt för o så bort eventuellt grus mm. De kan ge ordentlig obalans. Kolla även så vikterna sitter på plats. Verkar allt okej där så kan du skifta fram o bak hjul o se om du flyttar problemet. Gör du det så e de ju något fel på fälg/däck eller balansering.

Du kan ju även testa o slänga på sommarhjulen om du nu har det o inte kör på åretrunt däck.

skrotnisse
2014-03-02, 13:26
Kör åretrunt. En polare har gummiverkstad. Han har rätt nyligen bytt framdäcken. Ska nog svänga förbi där imorrn och be honom kolla en snabbis, men jag tror inte det är däck/fälg. Eftersom den drar lite åt höger ibland när man gasar och vibrationerna känns som dom kommer från vänster så är min tanke att drivknuten är kass på vänster och orsakar vibrationerna. Därför driver bilen lite bättre på höger och drar ditåt. Bara mina egna amatörspekulationer. Är borta på jobb nu, men ska attackera problemet asap imorrn.

J.L
2014-03-02, 16:58
Då tror jag mer på en styrled som sjunger på sista versen.

skrotnisse
2014-03-02, 17:35
Ok. Säger inte att det är omöjligt, men jag bytte hjullager precis och då fick jag ju lossa hela navet för o ta det till en snubbe som pressade ur och i dom. Tyckte nog att både spindel och styrleder kändes ok. Hade ju hoppats att nån skulle bara ``Aha det där känner jag igen´´ och komma med en lösning, men det ser ut som jag bara får börja nånstans (typ det som är billigast :-) ). Tack för all hjälp o tips. Återkommer om/när jag löst problemet.

skrotnisse
2014-04-04, 07:56
Om det nu kan intressera nån så är problemet löst. Mini_me var på rätt spår. Det var en kombination av cordsläpp i båda BAKDÄCKEN och kass spindelled vä fram. Däcken är hyfsat nya, men det kunde bero på tung last i kombination med fel tryck sa polarn. Jaja man lär sig nåt nytt hela tiden.