handdator

Visa fullständig version : Ryck samband med reverse.?



Mackaian
2014-02-28, 09:28
Hejsan,

jag har en golf gti 07 dsg.
Det är så att den "hackar (rycker) när man lägger i reverse och ska backa och detta uppstår ofta när motorn har börjat bli varm.
Nägon som kanske har en aning om varför? Tacksam för svar


Med vänlig hälsning Marcus!

Alle47
2014-02-28, 20:25
Kommer rycket när du lägger i R eller när du släpper upp bromsen för att köra iväg?
Det man kan göra om man har tillgång till vag-com/vcds är en kalibrering av dsg. En annan sak som hjälpte lite på min bil var att byta en kontakt/brytare på bromspedalen som samspelar med dsg. Ytterligare hjälp är att flasha i ny programvara från tex united motorsport. Dom kan dsg minst sagt och alla funktioner blev bättre för mig. Speciellt dragläget om kallar det så.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Mackaian
2014-02-28, 21:46
Tack för info!
Ja alltså det är ju när man kör iväg, det är typ samma när man lägger i drive så precis när man ska gasa iväg så är det väldigt "ojämt" eller ett lite ryck precis när man trampar på gasen och ska iväg!
Lite svärt att förklara.
Men tack för svar iaf!

- - - Uppdaterad - - -

Men det är ju i R den hackar konstant om man håller låg hastighet!

FiNCH
2014-03-01, 07:49
Jag har precis samma problem på min TTRS men den smäller till när den växlar från 3 till 2 och från 2 till 1. Jag har haft detta problem ett bra tag nu, det är precis som att det är ett "spel" någon stans i drivlinan.

Verkstäder har kollat på min bil men hävdar att det skall vara så, jag ger mig icke.
Det du beskriver behöver inte vara samma problem som jag har, men det låter som det.

Min hackar inte konstant i R, den smäller till vid byte av växel till R eller D

Skickat från min C6603 via Tapatalk

Alle47
2014-03-01, 21:53
Finch, ditt problem låter som mechatronic.
Marcus, börja med en kalibrering av dsg samt byte av den här kontakten.
Har du tillgång till vcds?

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

VWGolIV
2014-03-02, 17:30
Min mechatronic är utbytt pga det felet, att den inte växlar rätt.

Man skall kolla om det finns ny programvara först, innan man byter något.

FiNCH
2014-03-02, 17:31
Dom tror att det är ngt annat.. Jag insisterar på mechatronic men ingen lyssnar.

Skickat från min C6603 via Tapatalk

VWGolIV
2014-03-02, 20:38
Prata med en annan verkstad hade jag gjort.

FiNCH
2014-03-02, 20:40
Verkstaden jag har kontakt med är rätt så bra, ska prata med dom imorg.

Vad hade du gjort, för att få den bytt?

Skickat från min C6603 via Tapatalk

VWGolIV
2014-03-02, 20:59
Då får jag ringa o fråga förre ägaren, den var bytt precis någon vecka innan jag köpte bilen. Var bytt på nån verkstad nere i södra skåne. Men när jag läste igenom arbetsordern så var det att den växlade fel + lät när hon backade. Dvs backen låg inte 100% i utan kanske bara 90% och det rasslade i lådan.

Efter bytet av delen så går nu lådan helt PERFEKT. Inte ett missljud så långt örat kan nå, den växlar så jäkla skönt o mjukt.
Även nu bytt olja igen och den var ren o fin.

polomannen
2014-03-05, 07:09
Dom tror att det är ngt annat.. Jag insisterar på mechatronic men ingen lyssnar.

Skickat från min C6603 via Tapatalk

Mechatronic helt klart på din bil.

FiNCH
2014-03-05, 09:48
Mechatronic helt klart på din bil.

Har pratat med en kontakt som känner grabbarna på verkstaden, med största sannolikhet så kommer den att bytas.
Bilen ska dit 1 April, bara vänta :)

Haugeman
2014-03-05, 17:34
Bilen ska dit 1 April, bara vänta :)

Dom driver med dig :-P


Skickat från min C6903 via Tapatalk