handdator

Visa fullständig version : Vevhusventilations slangar vart? (Bild)



Monne
2014-02-27, 13:04
Jag tänkte försöka mig på att lossa vevhus slangarna men vet inte exakt vart dem sitter skulle uppskatta om någon kunde förklara.
Är det något speciellt man bör tänka på när man lossar dem?

Är det dessa?
3904

3905

J.L
2014-02-27, 13:08
Det är den grövre slangen till höger om de två små du pekar på.
Den är bara att trä av.

Monne
2014-02-27, 20:07
Det är den grövre slangen till höger om de två små du pekar på.
Den är bara att trä av.
Tog en bild runt slangen det är fuktigt runt och ser ut som olja?
Jag kan inte mycket om bilar men försöker lära mig, kanske en dum fråga men klammern runt slangen tar man loss den med tång eller är det bara att dra?

Låt säga att det är kladd i slangen hur rengör jag? ska jag blåsa för att kolla att luften kommer igenom? vad händer om man tar lufttryck? vart tar skiten vägen? ska man inte lossa på andra sidan änden eller räcker det att lossa där uppe som man ser på bilden?
Många frågor =)
3906

J.L
2014-02-28, 06:52
Det lättaste sättet att kontrollera skicket på vevhusventilationen är att vrida oljelocket till det läget där man lyfter ur det, låt det istället ligga löst.
Är det övertryck så locket fladdrar eller lyfter så bör man ta en titt.

Jag tror nog att tillsatsen du hade hällt i (som du skrev i den andra tråden) orsakade klägg att lossna och sköljas med till sil/pump.

Vill du kontrollera/rengöra slangen så lossa i båda ändar, klämman lossar du med tång eller polygrip.

Monne
2014-02-28, 20:14
Det lättaste sättet att kontrollera skicket på vevhusventilationen är att vrida oljelocket till det läget där man lyfter ur det, låt det istället ligga löst.
Är det övertryck så locket fladdrar eller lyfter så bör man ta en titt.

Jag tror nog att tillsatsen du hade hällt i (som du skrev i den andra tråden) orsakade klägg att lossna och sköljas med till sil/pump.

Vill du kontrollera/rengöra slangen så lossa i båda ändar, klämman lossar du med tång eller polygrip.
Locket fladdrar i ca 3 sekunder när man startar bilen sen så ligger locket helt still hela tiden är det bra eller dåligt tro?