handdator

Visa fullständig version : Leon 2.0 tfsi -06, svajigt laddtryck / dumpventil 710D ej kompatibel?



Hixen1987
2014-02-26, 02:36
Hej,

vet att man kör fel bilmärke, men det verkar vara lite fart här inne så testar att posta och se om ni har några idéer.

det är så att min seat svajar i laddtryck runt 5000rpm om man börjar gasa runt 3000rpm i hög växel. Startar jag istället maxgas runt ca. 5500rpm, också på låg växel så kan han ibland dra hela vägen. Börjar även svaja tidigare runt 4000rpm om jag gasar fullt på en hög växel i exempelvis en uppförsbacke..

dumpventil är bytt till senaste, detta fel fanns ej innan då den gamla var defekt och sänkte effekten markant vilket jag märkte efter bytet, dock så kom ju detta istället.

har även bytt ventil/huset till vevhusventilationen då denna verkade defekt, givetvis bytt till senaste modell.
kollat slangar osv, allt ser ok ut.

har varit på vag och gjort en stor avläsning. Inga felkoder förutom att lmm reagerar på "orimliga värden" när turbon bryter, dock kunde dom inte svara mig på vad det berodde på då dom ville göra en större felsökning, vilket dom inte fått göra än iaf.

Jag jag funderar på om det kan vara magnetventilen som är felet? Men då borde väl det genereras en felkod eller?

snälla säg att ni har någon tanke kring detta, då man verkligen vill veta allt allt funkar som det ska när man bestämmer sig för att skjuta iväg lite.

tacksam för svar

mvh Ronnie

Mickeelfstedt
2014-02-26, 15:43
Hej,

vet att man kör fel bilmärke, men det verkar vara lite fart här inne så testar att posta och se om ni har några idéer.

det är så att min seat svajar i laddtryck runt 5000rpm om man börjar gasa runt 3000rpm i hög växel. Startar jag istället maxgas runt ca. 5500rpm, också på låg växel så kan han ibland dra hela vägen. Börjar även svaja tidigare runt 4000rpm om jag gasar fullt på en hög växel i exempelvis en uppförsbacke..

dumpventil är bytt till senaste, detta fel fanns ej innan då den gamla var defekt och sänkte effekten markant vilket jag märkte efter bytet, dock så kom ju detta istället.

har även bytt ventil/huset till vevhusventilationen då denna verkade defekt, givetvis bytt till senaste modell.
kollat slangar osv, allt ser ok ut.

har varit på vag och gjort en stor avläsning. Inga felkoder förutom att lmm reagerar på "orimliga värden" när turbon bryter, dock kunde dom inte svara mig på vad det berodde på då dom ville göra en större felsökning, vilket dom inte fått göra än iaf.

Jag jag funderar på om det kan vara magnetventilen som är felet? Men då borde väl det genereras en felkod eller?

snälla säg att ni har någon tanke kring detta, då man verkligen vill veta allt allt funkar som det ska när man bestämmer sig för att skjuta iväg lite.

tacksam för svar

mvh Ronnie

Hej.

Om du ska byta dump igen tror jag du ska köra med en 06f145710g jag bytte just tillbaka till den...

Är det som att bilen hackar när du gasar på fullt?

Micke

Hixen1987
2014-02-26, 16:38
Hackar är fel uttryck, men den sänker laddet markant och oftast kommer det och går när man är inne i dom varvtalen där det strular.. Verkar vara något värre när bilen är kall.. Något liknande som hände dig?

Mvh Ronnie och

Mickeelfstedt
2014-02-27, 09:57
Typ, jag får nån form av laddtrycksfall så bilen rycker och försöker ge mer än den orkar...

Hixen1987
2014-03-02, 02:05
Vill tillägga att jag nu bytt tillbaka till 710 G dumpen, med samma utfall som tidigare..
bilen laddar ju upp turbon precis som den ska för att släppa trycket vid 5000 ungefär som sagt..
så peaken finns där, men den orkar inte hålla hela vägen.. Kan det vara dumpvemtilen tro?
har kollat dom flesta slangar/tryckrör, bytt pcv ventil. CAM follower.

Någon som kan svara mig på om detta låter som magnetventilen är defekt?

tack på förhand!

Mickeelfstedt
2014-03-09, 11:58
Jag har bytt;
Dump
Wastegate
Magnetventil
Vevhusventilation
Svetsat om alla kopplingar till ic så det inte är snabbkopoling
Och säkert mer saker men får ändå felkod p1297

Hixen1987
2014-03-13, 02:16
Skumt, min bil åker in på verkstad i nästa vecka så får vi se vad dom ger för kostnadsförslag till försäkringsbolaget.
har bytt magnetventilen nu, utan förbättring.
suger att den inte går som den ska!