handdator

Visa fullständig version : Parkeringsvärmare



ysta
2014-02-25, 06:58
Har en passat 08 med parkeringsvärmare.Men har slutat fungera startar upp i typ 2-3 min o ryker till sen stannar den. Har kollat den me datorn o inga felmeddelande.Efter typ 10 testrunder får man nollställa felminnet. Några ideer?Har även bytat batteriet dock bara de främre finns ju ett till i bagaget.Bilen var seg o starta innan trodde först de va det som gjorde att värmaren inte funka.

FiNCH
2014-02-25, 09:00
Jag har hyfsat mycket erfarenhet av Värmare då jag kör Lastbil och värmaren är A och O när man sover i lastbilen.

Jag är rätt så säker på att det är en Webasto värmare, det kan finnas många anledningar till att den inte startar.
Webasto är jätte känsliga för CO2 värdet, dvs får den för lite eller för mycket luft så är det tvärstopp, sen måste Brännkamaren bytas då och då beroende på hur mycket den är använd.

På lastbilar brukar det löna sig mer att byta hela värmaren istället för att reparera.

Om du lämnar in den så se till att dom kollar CO2 värdet och ställer in den rätt, det gör dom med ett mätinstrument och en liten skruv på värmaren.

Skickat från min C6603 via Tapatalk

VWGolIV
2014-02-25, 09:21
Batteriet bak är väl till värmaren och fram är till resten av bilen. Så fattade jag det som när jag läste instruktionsboken.

FiNCH
2014-02-25, 09:25
Starta bilen och låt den bli riktigt varm och go.
Pröva sen att starta värmaren.
Det kan ge en ledtråd till om det är CO2 värdet eller inte.

Skickat från min C6603 via Tapatalk

Henrik.M
2014-02-25, 17:29
Låter som vattenpumpen till värmaren gett upp , vilket medför att värmaren överhettar och stannar.
Startar man sedan om den flera ggr så låser den sig och man måste gå in med dator och låsa upp den.
Det knepiga är att en trasig vattenpump ej sätter felkod MEN det är lätt att konstatera om den fungerar eller inte.
Ta lös dimljusgallret på höger sida , så ser du vattenpumpen ,starta värmaren och känn om pumpen går.
Du kan även om du vill logga tempraturen på värmaren när den går , sticker tempen iväg och skenar har du kvitto på att vattenpumpen är kass.

Sen kan jag tillägga att man ej ställer CO2 halten på en skruv utan även detta med dator på webastos personbilsvärmre. (Termotop och EVO)

Skrivet på forumspringaren.

Mattias
2014-02-25, 18:08
Även jag har haft liknande problem, men detta var i en volvo.
Vattenpump ena gången, och läckande bränsleledning andra gången den krånglade.

FiNCH
2014-02-25, 18:53
Sen kan jag tillägga att man ej ställer CO2 halten på en skruv utan även detta med dator på webastos personbilsvärmre. (Termotop och EVO)

Skrivet på forumspringaren.

Okej, ja det skiljer säkerligen en del mellan Lastbil och Personbil. På lastbilar mäter dom CO2 värdet och sedan skruvar dom försiktigt på skruven tills värdet är perfekt. Något som verkar vara svårt då jag fick åka in på verkstad 4 gånger samma vinter och låta dom vrida på skruven.

ysta
2014-05-10, 06:39
Problemet löst..
Började byta brännaren men tyvärr va de inte den som strulade.
Vatten pumpen var den stora boven. Men nu e allt fixat till en kostnad av 7000 kr. Dyrt men värmaren e guld värd på vintern..

VWGolIV
2014-05-10, 18:35
Har också fått problem med värmaren på min Passat 2008 och det är dags att felsöka.
Verkar ha samma problem som Ysta, men har några frågor.

Hur vet jag vilken värmare som sitter monterad i min bil? Webasto vet jag men mer?
Vad kan man få ut för felkoder med VAG-COM som kan vara till hjälp att hitta felet?
Vart exakt sitter värmaren?