handdator

Visa fullständig version : Service indikator Scirocco 210 hk 2010



Sciroccogtx16v
2014-02-23, 22:45
Hej
Blev lite förvånad idag då min bil sa att det var 19 dagar kvar till service? Vad nu! Bilen servades på Volkswagen nov 12 alltså för 15 månader sedan, då hade bilen gått ca 1700 mil (service indikatorn hade inte sagt nått alls innan den servades, men garantin höll på att gå ut så jag tyckte det var vettigt att serva den då om det var nått). Jag hade själv bytt olja vid 1000 mil.
Nu har bilen rullat ca 2800 mil alltså 1100 mil sedan service och 15 månader, planen var att byta olja de närmaste dagarna. Men som sagt nu säger bilen 19 dagar till service och tittar man i färddatorn är det antingen 19 dagar eller 11500 km till nästa service. Har den fått spunk eller glömde verkstaden att nolla service indikatorn? Eller kan det stämma?
Fredrik

Hooloowoo
2014-02-24, 11:29
Det är väl 3000 milsintervall på den. Och då är det förinställt i datan att den ska servas vid 3000. Oavsett hur du servat innan.

Sciroccogtx16v
2014-02-24, 12:03
Det är väl 3000 milsintervall på den. Och då är det förinställt i datan att den ska servas vid 3000. Oavsett hur du servat innan.

Nä den ska nog vara lite klurigare än så.

Har kollat lite närmare nu, bilen servades i Nov 2012 vid 1800 mil, bilen var då 23 Månader gammal. Då sa den inget om service.
Bilen har nu gått 2770 mil. Alltså har bilen rullat 15 månader och 970 mil. skumt.

Bilen skall in på "diagnos" på Fredag så får vi se vad dom säger..

Fredrik

Danne_
2014-02-24, 23:15
Hmm...Tror det har nämnts nått om att den kan kalla på service om bilen gått under 1000mil per år?
Kan vara jag som svamlar också!
Men har den rullat bara dom milen på den tiden så är väll ett oljebyte inte helt fel?

Mattias
2014-02-25, 00:45
Nu har jag själv ingen nyare vw, men normalt brukar även tid räknas in, i mina öron låter 15 månader mycket oavsett miltal.
Var det länge sen du gjorde det extra oljebytet?

Sciroccogtx16v
2014-02-25, 11:49
Oljebyte var planerat, tänkte naturligtvis göra det själv.
Planen var att sedan i höst lämna in bilen innan 24 månader sedan senaste service(som den borde acceptera med min mesiga körstil.. Och som den gjorde innan första servicen).


Va inne och kollade på RossTech där dom förklarar lite hur det funkar och det verkade som om tiden är fast (24 mån Longlife) men att milen varierar beroende på körstil, kallstarter osv. Och naturligtvis är det ju det som kommer först som avgör. Min har ju 1150 mil kvar till service men bara 16 dagar nu....

Fredrik

Sciroccogtx16v
2014-03-04, 19:21
Hej!
Jaha så har bilen nu varit inne på diagnos! Kostnadsfri, det var ju trevligt!
Enligt Volkswagens dator är det oljekvaliteten som inte är bra och därför tycker den att den behöver service. Fick en förklaring på hur den avgör det också av Victor som är servicechef i Akalla. Väldigt trevligt bemötande får jag säga. Vi kom överens om att det bästa för mig var att jag själv byter olja nu och nollar servicemätaren. Då hamnar den automatiskt i fasta intervall, om jag vill så kan dom ställa om den till variabel intervall vid nästa service. Tror inte att jag vill det men som sagt tidigare, ett bra bemötande och svar på alla mina frågor!

Fredrik

Peter-C
2014-03-04, 20:37
Skulle vara väldigt intressant att vet hur bilen känner av oljekvaliteten. Mha kolhalten i oljan?

Har ju exakt samma motor som du i GTI:n å ”mellanbyter” oljan. Har rullat 7250 mil på 4 år. Den vill gå 3000 mil mellan loggade service tillfällen, har aldrig kört över 2400 vilket innebär eget oljebyte efter c:a 1000 – 1200 mil.

/Peter

Sciroccogtx16v
2014-03-05, 00:46
Hej
Angående oljekvaliten.
Enligt servicechefen är det ganska enkelt men ändå avancerat. Man mäter konstant temperaturen på oljan och tar in data från antalet kallstarter, körsträcka, körbeteende och datorn i bilen avgör hur mycket oljan slits och smutsas ner. Förr så hade vissa bilar en optisk givare som kunde avgöra hur smutsig oljan var, men inte kunde avgöra hur utspädd eller hur "sliten" oljan var.

I mitt fall så är den troliga boven att min olja på väg till och från jobbet knappast hinner upp till mer än 80 grader på 1,7 mil försiktig körning enkel resa.

Fredrik

DPC
2014-03-05, 09:24
En bra förklaring som låter vettig. Mina tidigare golfar gick oftast 1600-1700 mil på ett oljebyte och jag kör oftast 13 km. Bra med ett system som ser till att oljan byts när den är sliten. Min nuvarande bil av annat tyskt märke tycker efter 1400 mil att nästa (första) oljebyte ska ske om 1800 mil (3200). Mitt körmönster är detsamma. Känns sådär. Får nog kosta på ett extra oljebyte inom kort.

Marcus
2014-03-05, 11:32
OT: Det är sådant här som får mig att drömma om en elbil/el-bensinhybrid som nästa "pendlarbil". Kör cirka 18-22 km enkel resa och det är väl egentligen också något för kort sträcka för att de tidiga 1900-talskonstruktionerna Otto/Diesel ska fungera optimalt. e-Up... :confused:

Peter-C
2014-03-05, 13:05
Intressant med input. Förklaringen avseende oljetemp låter logisk.

Tittade på service status på GTI:n i dag.

VAG- servades senast i mitten av aug -13 vid 6450 mil. Sedan dess har den övervägande gått småkörningar typ några kilometer hit och dit + en och annan långkörning. Nu säger den att den vill in om 1040 mil eller 204 dgr. logiskt.

Det blir totalt 800 + 1000=1800 mil i prognos respektive total period 380 dgr. Detta bryter radikalt mot det historiska intervallmönstret på bilen vilket även avspeglas i status meddelandet.

Orsak: Den 18-årige sonen tog körkort i Okt – 13 – av någon anledning föredrar han GTI:n när bil ska nyttjas typ åka till skolan, runda med flickvännen, undrar varför….. :D (Jag cyklar för det mesta bara för att få gratis motion ;).)

/Peter

Sciroccogtx16v
2014-03-05, 22:55
Intressant med input. Förklaringen avseende oljetemp låter logisk. Tittade på service status på GTI:n i dag. VAG- servades senast i mitten av aug -13 vid 6450 mil. Sedan dess har den övervägande gått småkörningar typ några kilometer hit och dit + en och annan långkörning. Nu säger den att den vill in om 1040 mil eller 204 dgr. logiskt. Det blir totalt 800 + 1000=1800 mil i prognos respektive total period 380 dgr. Detta bryter radikalt mot det historiska intervallmönstret på bilen vilket även avspeglas i status meddelandet. Orsak: Den 18-årige sonen tog körkort i Okt – 13 – av någon anledning föredrar han GTI:n när bil ska nyttjas typ åka till skolan, runda med flickvännen, undrar varför….. :D (Jag cyklar för det mesta bara för att få gratis motion ;).) /Peter

380 dagar, ruskigt likt min intervall...

Fredrik