handdator

Visa fullständig version : Oljelampan piper fast det nästan är fullt med olja Golf 1.4 -98



Monne
2014-02-23, 15:41
På väg till affären idag så började oljelampan att pipa och blinka rött, stängde av bilen kollade oljan och det var nästan fullt med olja.

Startade bilen igen efter några sekunder började lampan blinka igen och det började pipa sedan efter att jag kört ett tag så släcktes den igen.

Jag servade bilen förra veckan med nytt oljefilter och ny olja.
Vad kan vara fel är det något glapp? ska jag låta bli att köra?

J.L
2014-02-23, 19:48
Lampan varnar för oljetryck och inte oljenivå.

Om du inte hört eller läst om problemen med vevhus på Golf 1.4
tidigare så läs på om detta.
Går dessa motorer mycket kortresor så bildas kondens i
vevhuset, som sedan fryser på vintern och hindrar smörjning och ras
som följd, ofta med skurna kammar, och brusten kamrem/krökta ventiler
som följd.

Jag kanske skrämmer upp dig i onödan, men lossa gärna slangarna till vevhuset
för undersökning och rengöring.

Manny
2014-02-23, 19:50
vevhusvent problemet är vad jag vet bara 1,4 16v.

Kolla (mät) så du har oljetryck, finns det tillräckligt tryck så är det troligen en givare som spökar.

Monne
2014-02-24, 00:37
Lampan varnar för oljetryck och inte oljenivå.

Om du inte hört eller läst om problemen med vevhus på Golf 1.4
tidigare så läs på om detta.
Går dessa motorer mycket kortresor så bildas kondens i
vevhuset, som sedan fryser på vintern och hindrar smörjning och ras
som följd, ofta med skurna kammar, och brusten kamrem/krökta ventiler
som följd.

Jag kanske skrämmer upp dig i onödan, men lossa gärna slangarna till vevhuset
för undersökning och rengöring.


vevhusvent problemet är vad jag vet bara 1,4 16v.

Kolla (mät) så du har oljetryck, finns det tillräckligt tryck så är det troligen en givare som spökar.
Tack för svar!
Eftersom jag inte kan något om bilar så boxerade jag bilen till verkstad idag då jag inte vågar köra.
Jag har tid på Tisdag för ett låscylinder byte.
Jag bytte kamrem för 3 veckor sedan tur inte den gick sönder =)
Ska be dem mäta oljetrycket och kolla vevhuset och slangar.
Kan det även vara oljepumpen som är trasig?

Monne
2014-02-24, 14:04
Har hämtat bilen nu dem sa på verkstaden att oljan var brun som oboy och att det var nåt med någon kabel så nu är det fixat.

Jag bytte Oljan för ca 2 veckor sedan när jag servade bilen, hur kan oljan vara brun? dem sa att dem inte visste, oljan var inte ens brun när jag bytte den för 2 veckor sedan då hade den inte bytts på ett år det känns som att dem har hittat på det för att mjölka en på mer pengar jag kan ha fel.

Jag hällde i sån där Omega 909 motor oil förstärkare när jag bytte oljan för 2 veckor sedan kan omega förstärkaren ha rensat motorn på all skit och gjort den nya oljan brun? dem sa på mekonomen att man skulle hälla i Omega förstärkaren när man bytt oljan, är det ett vanligt fenomen att såna där förstärkare gör att oljan blir brun?

davve
2014-02-24, 18:48
Har hämtat bilen nu dem sa på verkstaden att oljan var brun som oboy och att det var nåt med någon kabel så nu är det fixat.

Jag bytte Oljan för ca 2 veckor sedan när jag servade bilen, hur kan oljan vara brun? dem sa att dem inte visste, oljan var inte ens brun när jag bytte den för 2 veckor sedan då hade den inte bytts på ett år det känns som att dem har hittat på det för att mjölka en på mer pengar jag kan ha fel.

Jag hällde i sån där Omega 909 motor oil förstärkare när jag bytte oljan för 2 veckor sedan kan omega förstärkaren ha rensat motorn på all skit och gjort den nya oljan brun? dem sa på mekonomen att man skulle hälla i Omega förstärkaren när man bytt oljan, är det ett vanligt fenomen att såna där förstärkare gör att oljan blir brun?


Ich vad låg oljetrycket på?

Hur såg vevhusventslangar och oljeavskilljare ut?

Monne
2014-02-25, 17:12
Oljetrycket var bra, felet var givaren.