handdator

Visa fullständig version : termostat golf gti mk4



André
2014-02-22, 18:07
Får börja med att berömma forumet för mycket trevlig läsning :)
Till saken, har en golf gti mk4 1.8t 150hk (agu motorkod) -99 ,som jag ska byta termostaten på. Det jag gjort är att plocka bort plastskyddet ovanpå motorn, stålskyddet framför oljestickan samt oljestickshållaren. Min plan har varit att lossa termostatkåpan från snett högerifrån sett framifrån på bilen. Skulle vilja som ni kanske märker det, byta termostaten utan att gå vägen med att ta bort generatorn. Problemet är att i nuläget få tillräckligt med kraft för att lossa nedre skruven på termostatkåpan. Någon som har några förslag eller guider till hur jag ska få loss kåpan?:confused:
Guiden jag hitills följt tills jag stötte på problemet med nedre skruven/bulten är http://www.golfgtiforum.co.uk/index.php?topic=101783.0
Tack på förhand /André
Ps om det redan finns trådar om det här ber jag om ursäkt, hittade nämligen inga.

PassatGT16v
2014-02-23, 00:00
Hej och välkommen!

Jag ville inte heller plocka bort mer än nödvändigt.
Jag använde minsta spärrskaftet (1/4") med olika förlängare för att hitta mest utrymme att vrida. De smala förlängarna gjorde att de smet förbi generatorn utan att ta i och då kunde jag ha verktyget mellan generator och kylare där det finns liite mer utrymme.

Tog även bort plasten under motorn och provade underifrån. Du får välja vad som passar dig bäst.

André
2014-02-23, 16:54
Tackar för tipset med (1/4") spärrskaftet, den enda jag inte hade tillgång till :p efter inhandling av ett set med led, samt 2x förlängare gick det som en dans att få tag i den nedersta skruven. Resten gick bra med bytet tror vi la ner 6 timmar på en skruv och 1 timme på allt annat :rolleyes: , dock så går bilen finfint nu :)

PassatGT16v
2014-02-23, 18:39
Kanon!

Användbart till fler jobb sen, plats är det ofta ont om.

Manny
2014-02-23, 19:55
asså, det är inte jättejobbigt att lossa gen. av med spjällhus, spänn upp multiremmen med 17mm nyckel, i med ett borr i hålet så den inte åker tillbaks, häkta av remmen, notera hur den går ifall du är osäker så den inte kommer fel sen, lossa batteriet, av med kabelarna på gen, lossa två skruvar, så är det bara att flytta den, går nog fortare än att byta utan att lossa den tror jag.


http://www.youtube.com/watch?v=41-bwqcXqzE

André
2014-02-23, 20:13
Kände inte för att skruva av både gen och spjällhus för att komma åt termostaten. Inte när det fanns ett annat sätt, om än det krävdes mer trixande. Antar att det är lathet :D aja, den är bytt nu.