handdator

Visa fullständig version : besiktiga med racingstolar?



danno
2007-08-23, 10:24
vad säger sfro samt sbp om man monterar andra stolar i bilen.

daniel

Thord
2007-08-23, 11:10
Jag har satt in en skalstol från OMP och fyrpunkts bälte i min 911 från 74, bilprovningen har inte klagat på den, förutom att det är jobbigt att gå i och ur...
/Thord

golf666
2007-08-23, 12:17
jag hade heller inga problem med det i min mk1 turbo när jag besiktade för 1 månad sen...

danno
2007-08-23, 13:06
ok. tackar så mycket..
läste på rejsa.nu nånstans om en kille som inte fått igenom det pga av att han inte hade några intyg på stolarna..

Lillen
2007-08-23, 13:13
ok. tackar så mycket..
läste på rejsa.nu nånstans om en kille som inte fått igenom det pga av att han inte hade några intyg på stolarna..

Intyg har ja aldrig hört något om ens på rejsa.
Men bältet mm får ej anligga mot bur eller sitta i annat än orginalinfästningarna.

GTI-nissen
2007-08-23, 13:17
Har du en helbilsgodkänd bil kanske det inte släpps igenom, men i en äldre bil och om du använder originalinfästningarna samt behåller trepunktsbältet så ska det inte vara några problem. Sålänge allt är vettigt gjort vill säga...

Jag har besiktigat så i 10 år, senast igår.

C. Elwing
2007-08-23, 15:32
Vid regbesiktning kan det bli problem dock, eftersom regelverket används lite hårdare, enligt min erfarenhet. Till slut handlar det nog mest om gubbens inställning. Vissa är ju helt omöjliga.
På vanlig besiktning var det inga problem. Som Nisse skriver, chanserna ökar om det ser vettigt ut. Förarstolen skall dessutom gå att justera i längsled enligt principen-vem som helst skall kunna köra bilen enligt Teknisk upplysning SBP.

Glöm inte att dra trepunktsbälten genom stolsöglorna så att det sitter tight runt midjan när du sitter fastspänd.
/Calle

danno
2007-08-23, 18:41
Vid regbesiktning kan det bli problem dock, eftersom regelverket används lite hårdare, enligt min erfarenhet. Till slut handlar det nog mest om gubbens inställning. Vissa är ju helt omöjliga.
På vanlig besiktning var det inga problem. Som Nisse skriver, chanserna ökar om det ser vettigt ut. Förarstolen skall dessutom gå att justera i längsled enligt principen-vem som helst skall kunna köra bilen enligt Teknisk upplysning SBP.

Glöm inte att dra trepunktsbälten genom stolsöglorna så att det sitter tight runt midjan när du sitter fastspänd.
/Calle

men jag har sett flera bilar med stolen fast monterad utan justeringsmöjlighet..

PleasureMan
2007-08-23, 22:04
Jag fick inte igenom min golf 2a med cobra stolar på reg. de var skruvade i svetsade orginalunderreden. Den gubbens inställning var ju inte av denna världen heller för den delen, han sa att jag skulle rallyregga bilen och ta licens för att få åka runt i dom. Skummis

GTI-nissen
2007-08-24, 08:31
men jag har sett flera bilar med stolen fast monterad utan justeringsmöjlighet..

Jag också.
Frågan är bara om om de byter stolar innan bes. eller om besiktningen inte råkade bry sig. Godkänt är det inte iallafall.
Mina går att justera, men man måste in och fippla under stolen. De har aldrig frågat om justering eller ens kollat på det.

Som sagt, är det snyggt och rejält gjort så underlättar det mycket.

sciroccoGTX
2007-08-24, 17:52
bra tråd iaf, för jag ska besikta nästa vecka min scirocco med racing stolar!