handdator

Visa fullständig version : Polo 1.4 16v (AFH) - 98 Ryckig gång samt kass tomgång



Fnatrik
2014-02-19, 18:28
Tjena, haft bilen i snart ett år och den har jävlats i typ 6 månader nu så jag börjar bli less på den skulle man ju lugnt kunna säga..

Den har tomgång till och från, den dör sällan men den blir mycket låg typ 500 varv, men kan även gå kanon till och från varm som kall. på senare tid så är det allmänt lång körning på startmotorn innan den hoppar igång samt att man måste hålla halvgas annars startar den inte alls om inte väldigt dåligt med misständningar som föld men dessa försvinner när man varvar upp till 3000 varv men återkommer så fort tomgången sjunker lägre än normalt. Ibland kan den även stå och hoppa på tre cyl vid normalt tomgångsvarvtal (900-1000varv) den luktar oförbränt bränsle och går då fruktansvärt fett i samband med detta.

Så fort man börjar köra brukar den i regel gå bra men har märkt att det börjat uppstå kontinuerliga ryckningar när man kör och håller jämn gas. dessa ryckningar finns till och från men mest till som det ser ut just nu oavsett hastighet så länge man bara håller jämn fart/gas. Vid motorbroms och lägre hastigheter så är ryckningarna påtagligare än vid jämn gas och kan då förekomma vid lättare acceleration men vid fullgas så går den rent.

Saker jag har bytt under resans gång.
Gasspjäll - Fanns felkod på detta
Lambdasond främre - Fanns kod även på denna typ 2 månader efter att spjället byttes
Gick igenom alla vakuumslangar och bytte dessa,
Vattentemperatur givare, mest för att jag tyckte att den startade bättre vid kall väderlek typ -5 eller kallare men startade som skit vid nollan
Stift,rotor,fördelar lock och kablar är även bytt


Så eventuella tankar är väl på om inte tryck/temp givaren på insuget är med och bråkar eller om EGRen kärvar och nu till det roliga så sätter bilen inga felkoder och den har rullat 13000 om det skulle intressera någon


Tack på förhand

Fnatrik
2014-02-20, 23:24
Uppdaterar lite åt mig själv, Kollade lite mer på polon idag efter jobbet kamrem,tjuvluft osv. Ett intressant faktum är att bilen går helt felfritt i halta hem programet som går in om man kopplar ur de två vattentemp givarna som finns.

Den ena (blå ring 4 polig) i bilden gjorde störst skillnad när man kopplade ur den som jag förstår är till ECU och intrument, den andra (vit 2 polig) vet ifan vad den är bra för.. Termokontakt kanske men är inte helt säker på detta så om någon vet vilken givare det är vore jag tacksam.

http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/200/im8q.jpg (https://imageshack.com/i/5kim8qj)

Så case closed för tillfället iaf ska byta dessa igen och se, antar att herren på vag hade fel om att en givare med gul märkning går att ersätta med blå. Beställde där och fick en blå frågade då om varför fick som svar att den blå har ersatt den gula. dock finns den gula att köpa på ebay ect så får väl prova med en sådan.. överledning i motorkablaget känns långsökt. :D

polomannen
2014-02-21, 06:42
Jag formodar du har AC på din bil.
Då är givaren till den.

Fnatrik
2014-02-21, 18:27
Stämmer alldeles yppigt, Det var en thermokontakt till A/Cn Slängde iväg en beställning idag så någongång nästa vecka med lite tur är allt som det ska igen :)