handdator

Visa fullständig version : Trasigt lås förardörren



Monne
2014-02-17, 08:56
Jag skulle låsa upp bilen imorsen det knäpper och är trögt att vrida om nyckeln, central låset har fungerat dåligt på senare tid det går inte längre att låsa bilen från förarsidan.

Central låset fungerar inte alls längre på förardörren däremot kan man låsa och öppna bilen från passagerarsidan och central låset fungerar men knappt.

Vad är det som är fel är det låskistan på förar dörren kan det göra så central låset strular?
Vad är det som strular och vad kan det här kosta att fixa på verkstad?

Jag ringde verkstaden och dem sa att jag skulle komma in och dem kan felsöka med dator ser man vad exakta felet är med dator?

VWGolIV
2014-02-17, 09:50
Börjar med den klassiska frågan =)

Vad är det för bil vi pratar om?

Monne
2014-02-17, 10:13
Oj det kan vara bra ;)
Det är en Golf 1.4 -98

VWGolIV
2014-02-17, 15:25
Det klassiska är att elektroniken i låskistan strular, aningen byter man eller löder man.
Byter du så lär det fungera, löder man så kan det fungera men också inte.

Sitter som sagt i förardörren, jag hade börjat där.

Varför det går trögt vet jag tyvärr ej.

Monne
2014-02-17, 15:57
Jag ska försöka omformulera mig ang vad som är fel det blev nog inte rätt förklarat.

På senare tid så har centrallåset börjat att leva ett eget liv ibland när man vrider på tändningen så låter centrallåset precis som att den låser sig eller öppnar men inget händer.
Passagerarsidan bak har ibland inte låst den har fungerat när den vill.

Senaste dagarna så har det varit svårt att vrida om nyckeln det har känts precis som när det har fryst, fast det har varit plus grader.
Nu händer det ingenting när jag vrider nyckeln på förardörren, sätter jag i nyckeln på passagerarsidan så låser alla dörrar sig förutom förardörren.

Jag var på verkstaden idag dem sa att vi kan börja med att byta ut låscylindern, det är inte billigt ca 2000kr för material och jobb hade dem varit seriösa så hade dem väl ändå vetat vad felet är ändå? dem använde dator.

Kan det verkligen vara en låscylinder som felar? det borde vara låskistan som du beskrev på förarsidan både fram och bak som bråkar?

Hoppas det går att läsa det jag har skrivit.

VWGolIV
2014-02-17, 20:07
Då hade jag börjat med att plocka ut låscylindern, sen ser man låskistan och kan ta en skruvmejsel och se om den låser eller ej.

Om den går trögt så kan det vara något i låset/handtaget, skit osv som gör att den går trögt. Något kan vara krökt, gått av med som strular.

Det brukar vara så att låskistan strular med elektroniken. Då funkar det att låsa från passagerardörren men ej förardörren.

Jag vet inte hur händig du själv är men att plocka ut låscylindern är enkelt.

Monne
2014-02-17, 20:17
Tack för svar!
Jag har nu letat efter en begagnad låscylinder men har inte hittat någonstans vart kan jag hitta någon som är för min bil?
Låskistan samma där hittar inget för min motorkod AKQ kan man tex köpa en låskista som har motorkod AQL tex?

En ny låskista kostar 2500kr det känns på tok för mycket, skulle jag betala allt nytt så skulle det bli 3300kr för material och ca 2000-3000kr för jobbet känns väldigt tråkigt då jag köpte bilen för en billig peng.

Vore hemskt tacksam om jag kunde få lite hjälp med vad för delar jag kan köpa på nätet.

polomannen
2014-02-17, 20:53
Visst kan du köpa en låskista med annan motorkod bara det är samma årsmodell.

Låscylinder får du nog köpa nytt och koda om så att samma nyckel passar i den nya.

Monne
2014-02-17, 21:23
Även om det är en 1.6 eller 1.8 motor så kan jag köpa en låskista till 1.4 bara det är samma årtal?