handdator

Visa fullständig version : Golf Gti 2010 Dsg - oljeförbrukning?



Gojz
2014-02-16, 20:01
Serverade den 14 maj 13, kollade oljan idag och den är på min på stickan. I service protokollet står det att dem fyllt på olja men kan en bil dra så mycket olja på typ 800mil?. Den hade gått 1900 mil när jag köpte den ,nu har jag väl kört 700-800mil tror jag.
Eller är det en klassisk service, skriver att dem gör saker dem inte gjort.
Några erfarenheter?

Peter-C
2014-02-16, 20:20
Din info säger inte så mycket. Kollade du nivån när du fick bilen servad? Om ditt svar är nej så vet du ju inte utgångsnivån vilket gör det svårt att säga vad den dragit i sig.

Min 2010 TSI drar några deciliter på 1000 – 1200 mil då oljebyte sker. Jag kollar nivån under samma förhållande varje gång, dvs står plant på samma ställe och avvakta till oljan runnit ned i tråget.

/Peter

AXL72
2014-02-16, 20:36
Oljenivån brukar sällan ligga på max-nivå efter en service, även om verkstaden fyllt på den rätta mängden olja. När det gäller oljeförbrukningen så är nog ca 1-1 1/2 liter/1500 mil en normal förbrukning. Sedan finns det naturligtvis bilar som drar mindre än så. Jag har samma motor i min Polo R WRC och den har dragit några millimeter på stickan under de 250 mil som den gått.

Gojz
2014-02-16, 21:01
Nej jag gjorde ju såklart inte det när den var servad.
Ska kolla när jag fyller på imorgon så man har lite koll på vad den suger i sig :)
Min gamla Fiat 99 drog ingen olja alls, därför blev jag lite förvånad idag :)

Peter-C
2014-02-16, 21:09
Nej jag gjorde ju såklart inte det när den var servad.
Ska kolla när jag fyller på imorgon så man har lite koll på vad den suger i sig :)
Min gamla Fiat 99 drog ingen olja alls, därför blev jag lite förvånad idag :)

Fiaten kanske spädde på oljan med bensin och då tror man att den inte drar olja…...det var inte snällt mot Fiaten, det vet jag naturligtvis inget om :D.

Just EA888 motorn som du har är känslig för hur plant det är när man kollar stickan har jag märkt.
Kan det möjligen vara så att del var lutning på marken när du kollade?

/Peter

Weckis
2014-02-16, 21:27
Alla Turbo motorer jag har haft drar olja och ska vara helt normalt enligt VAG. 1000 mil 0,5-0,7 liter beroende på körsätt och om det är korta körsträckor.
Likaså med morsans förra Audi A4 TFSI 2,0. Idag åker hon Audi A5 2,0TDI Quattro och den dricker ingen olja, kan bero på att det är en Diesel?
Farsans Volvo V60 R Designs är ännu värre och får fylla på titt som tätt... Men normalt enligt Volvo.

Gojz
2014-02-16, 21:35
Kollade på macken, och där är det plant :) Kör mycket korta sträckor så då stämmer nog förbrukningen :)
Fiaten var behagligt eftersom jag slapp kolla olja, känns ju lite 1950 att behöva hålla koll på oljan men det är väl baksidan när man försöker göra motorerna snålare.

När är Rekommendationen att man kollar stickan, varm eller kall motor? Söker man får man ju inget vettigt svar.

a128
2014-02-16, 21:38
Min förra tsi140 drog knappt 1 liter olja på 1000-1500mil, min nuvarande kanske lika mycket, långt från oroväckande,
kör på 0w-40 från aral
kanske är det menstruationen som slår till då och då och vill läcka ut lite olja då och då :cool:

salmiakboven
2014-02-16, 22:47
När är Rekommendationen att man kollar stickan, varm eller kall motor? Söker man får man ju inget vettigt svar.

Varmkörd motor, stäng av och vänta/ta en fika i 5-10 min.