handdator

Visa fullständig version : Golf IV varnar när jag bromsar, hjälp!!



Oba
2014-02-14, 16:16
Hejsan, nu är detta inte ett problem med en Golf GTI, utan min Golf 4. Förhoppningsvis kan ni hjälpa mig i alla fall!
Den varnar nämligen så fort jag trycker på bromsen. Det började med att en gul lampa började lysa, som varnade att bromsbeläggen var slut. Bytte bromsbeläggen, och den lampan slocknade. Nu har dock ett annat problem uppstått, när jag trycker på bromsen så blinkar en röd lampa till, samt så piper det 3 gånger. Har provkört bilen och bromsarna fungerar, men vad kan det vara för fel? Har kollat bromsvätskan och det finns det gott om, tycker det låter konstigt att det skulle kunna ha kommit in luft i systemet, men det kanske är så ändå?
Provade att koppla ur bromsbelägg givaren och då börjar den gula lampan lysa igen och den röda lampan blinkar hela tiden, fast då piper det inget.

J.L
2014-02-14, 18:21
Hej och välkommen hit

Finns det ingen symbol på lampan som tänds?
Blinkar/tjuter den varje gång du trycker på bromsen?
ABS?

Har du möjlighet att kolla felkoder så skulle det underlätta i felsökandet.

Oba
2014-02-14, 18:27
Den gula lampan som lyste förut var ABS lampan. Nu är det den röda "broms lampan" eller vad den nu kallas. Samma lampa som lyser när man har i handbromsen, t.ex.

När jag var ute och provkörde så varken lös lampan eller pep det, jag tror (men är inte säker) att det kan vara så att den varnar när man trycker ner bromspedalen långt/hårt. Jag vet dock inte om det fungerar så, men jag fick det intrycket.

Läste av med en felkodläsare igår men fick inte fram några felkoder.

Mini_me
2014-02-16, 18:13
Kolla så bromsvätskan inte ligger precis på gränsen till MIN sträcket.

Bromsar du så sjunker nivån iom att mer åker ut i kretsarna.

Oba
2014-02-16, 22:36
Tack för tipset, men bestämde mig för att lufta bromsarna och tro det eller ej men det var skurken... Kan dock inte förstå hur i hela fridens namn det kan ha kommit luft in i bromsarna när jag bytte bromsbeläggen!?