handdator

Visa fullständig version : Vad är min GTI värd egentligen!?



mtm
2014-02-13, 23:27
Hade egentligen inga planer alls på att sälja golfen, den har fått mycket kärlek och pengar genom åren så jag antog att bruksvärdet för mig var mycket högre än ett eventuellt försäljningsvärde.

Men så såg jag den här tråden:

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?19972-N%E5n-som-vet-n%E5t-om-denna-gti


WTF!? 52.000:- för en GDS-bil!? Nu vet jag dock inte vad hans definition av en GDS-bil är, men ändå.


Lite info om min bil:

Golf GTI 1.8T med AGU motorn. Inköpt 2004, då hade den gått 8.500 mil. 2 brukare innan mig, en man och hans mor.

Den är futura-gul, dvs guld-gul. Rätt ovanlig färg vill jag tro.

Idag har den gått drygt 19.500 mil och har fortfarande original-turbon (om det är någon indikation på hur jag skött bilen). Alltid besiktigad utan anmärkning, förutom senaste besiktningen då jag hade en glapp spindelled (bytt). Får ofta beröm för bilen när jag besiktar den.

Den är servad 2ggr per år (höst, vår med ca 500-1000 mil emellan) alltid kvalitets-olja, filter och vad nu milen för stunden krävt. Allt är dokumenterat.

Bytt kamrem på den 2 ggr, senast i okt 2012 (runt 17.000 mil). Självklart byts då allt runt omkring: vattenpump(metallimpeller), spännare, rullar, "den andra"-remmen, bultar osv osv. Senaste kamremsbytet bytte jag även vev- och kamaxel-packningar samt kamaxelhjul(?). Kamremmen är av nån tuffare kevlartyp.

Den har ett rostfritt sportavgassystem från ferrita med 3"DP och sportkat.

Sommaren 2012 lämnade jag in den för en fullständig underredsbehandling.

Den har en R-Line front (original R32-"look"). Strålkastarna är svarta med HID-look. Har även mörka baklyktor (ej monterade).

Svart VW-emblem fram och bak.

På insidan sitter det en R-sportratt från mkVI Golf R, original med airbag. Instrumentclustret är ett full FIS R32 med korrekt mätarställning och fungerande IMMO.

R-Line pedaler samt växelspaksknopp (6-växlad).

Växellådan som sitter är original, däremot sitter där en kraftigare Sachs-koppling samt ett enkel-masse svänghjul.

Har även en komplett 6-växlad växellåda (inkl. drivaxlar och startmotor) med DRP drev och peloquin-LSD liggandes som man kan få med. Denna låda är god för 700nm. Lådan har inte sett 500 mil ens.

Motorn och databoxen är original. Drive-by-cable.

Sitter ett Samco silikon-slangs kitt (svart) under huven.

Har en TyrolSport UG SMIC (ej monterad, monterat sitter dock en ventilerad stänkskärm).

Bakvagnen är totalrenoverad där det enda jag återvände var själva bakaxeln, alla packningar är nya och jag passade på att montera R32:ans ok samt större och ventilerade skivor.

Framvagnen totalrenoverade jag också för ett par år sedan.

17" fälgar till vinterdäcken (en del skavanker)

18" fälgar till sommaren (nått litet märke)

Jag har en drös med nya inredningsdetaljer liggandes: handtag, dörröppnare (borstad alu), mittkonsol osv.

Det sitter en ny baklucka som jag fick utbytt på rostgarantin (3 år sen).

Nytt batteri i år.


SKAVANKER:

Någon tyckte det var kul att dra en nyckel längs förar- och passagerardörr (ej ner till plåten så ingen rost).

Förardörren har börjat rosta lite i underkant. Det finns även nån enstaka rostloppa. De klassiska trianglarna är såklart rostiga, dock har jag nya sådana liggandes.

Förarstolen har ett litet märke i sig (slitet tyg) och stoppningen på ena "sido-väggen" på sitt-dynan är slut (på vänster sida, där man kliver ut och in). I övrigt är klädseln fräsch.

Stötfångaren bak har en del lacksläpp.

Tyvärr finns det även lite ytrost runt handtaget på bakluckan, ett klassiskt ställe och antagligen gjorde de ett dåligt jobb när de bytte luckan.

Vänster framflygel har en liten buckla, eventuellt går den att värma ut.

Höger sido-spegel har börjat rosta i underkant.

Vindrutan har en del stenskott och en liten spricka (bytte den för mindre än ett år sedan, suck...)

Låscylindern på passagerardörren är sargad.

Finns säkert mer som jag inte kommer på. Bilen har använts så gott som dagligen, så en 13 år och snart 20.000 mil gammal bil kommer så klart att ha sina skavanker. Dock har den alltid fått mycket kärlek och jag är pedant, så mycket har bytts innan det gått sönder och när jag bytt något så har alltid saker runt omkring ersatts med nytt (skruvar, bultar osv...)

Det mesta som är gjort med bilen finns dokumenterat i form av en tjock pärm full med kvitton och besiktningsprotokoll.

Mycket av det jag gjort med bilen och de problem jag eventuellt haft med den finns här på forumet, bara att söka via min användare.

Så vad säger ni ärade klubb-medlemmar?

Vad tror ni den är värd?


https://www.dropbox.com/s/imep8d9v0s1pp7q/innan.jpg

https://www.dropbox.com/s/avnivz8pmw4egmh/efter.jpg

HRC
2014-02-14, 01:45
Det där var min tråd ja. Fick hjärtflimmer och svindelanfall när jag efteråt slog in regnumret på bilpriser.se och såg vad en GTI -03 anses vara värd. Om jag bara hade sett det innan och kunnat visa säljaren..... Den bil jag egentligen ville köpa men som blev såld en dag innan jag kunde köpa ny bil var precis sänkt från 59K till 49K och försvann då omgående. Det var tydligen vad som behövdes. Jag tycker många gamla VW-bilar är sjukt övervärderade om man jämför med allt möjligt annat i samma prisklasser. Det är ju kul när man ska sälja men mindre kul när man ska köpa.

Sedan är det ju svårt att värdera extrautrustning. Det har olika värde för olika personer. Jag ska t ex ha farthållare och Climatronic, det är måsten. Gärna multifunkisratt också. Såna kärror är inte så vanliga så därför får jag acceptera att köpa det som ramlar ut på marknaden, en bil som kanske har vissa brister i övrigt men som kan fixas till. Det är lättare att fixa fel än att eftermontera originaloptions som saknas. Jag begriper bara inte hur man kan beställa en ny bil för en kvarts miljon eller mer och så snåla in ett par tusenlappar på extrautrustning som är riktigt bra att ha?

Själv gillar jag originalskick och köper helst oskruvade bilar och moddar själv. Då vet jag precis vad som är gjort och hur det är utfört. Andra kanske värderar olika prestandamoddningar mer.

Finns ju en annan aktuell tråd om hur dödfött det är att försöka sälja en GTI såhär års. Få vill betala något extra för utrustning, låga mil och bra moddningar, det är bara lägsta pris som gäller eftersom det är köparens marknad på beg.bilar. Tråkigt. Det betyder att man med få undantag aldrig har igen pengar man lägger på sin bil. Det blir ett svart hål. Körglädjen får väga upp.

Nån GDS-bil var det väl egentligen inte jag fick med mig hem. Jag kände mig lite blåst bara men man får ju faktiskt skylla sig när det ska panikhandlas hos Hederlige Harrys bilar - spring in i hallen som ett jehu, kolla bilen lite snabbt att den verkar rak i plåten och inte alltför rostig, ut och provkör en kortis i krypfart med sommardäck på oplogad vinterväg, hitta några fel, klaga & pruta symboliskt, skriv på kontrakt, kör hem och upptäck på vägen att bilen går som en Trabant. Känn glädjen över nya bilen! :)

Det är exakt precis tvärtom mot hur man ska göra! Pressa bilskojarna istället. Grilla dem så de svettas och tycker det är skönt att bli av med bilen till dig för ett riktigt skambud... Men jag tror ju alltid att bilen jag just hittat ska försvinna till någon annan direkt, om inte jag kniper den genast. Jag fattar inte hur de sover gott om nätterna, de där hästhandlarna till bilmånglare. Har de då inte ett spår av heder och moral? Inte mycket vad det verkar.

Egentligen är det väl Blocket som sätter priserna på beg.bilar. Man får ut vad motsvarande likadana bilar säljs för på Blocket. Man kan få mer, men då kan man få vänta länge på rätt köpare som värderar bilen på samma sätt som en själv. Andra GTI 99-00 ligger ute för mellan 25-45K. Du lär hamna där någonstans, i det övre skiktet. Antagligen mer ju längre mot sommaren du väntar. Nu är nog sämsta tiden på året för att sälja roliga och körglada bilar. Lusten att köpa såna kommer med vårvärmen och varma, torra vägar.

Jag kommer nog aldrig att sälja min "nya" GTI. Bara fixa till den lite vart eftersom. Ju längre man äger en bil desto billigare blir den. Eller snarare så blir milkostnaden lägre alltså. När jag ser gamla gubbar åka omkring i sina skinande rostfria Volvo 240 som de haft sen de var nya tänker jag "titta, det är sådär man ska göra för att få pengar över till annat. Byt aldrig upp dig till en nyare bil!" Byt till större turbo istället...

Premis
2014-02-14, 07:50
TS: En MKIV som gått 20k mil och som har ett gäng skavanker, skabbig karossi samt är trimmad? Hade bjudit max 15.000 (såpass mycket för att det är en GTI) för en sådan. Att ägaren gjort en massa saker på bilen som han tycker är skoj är egentligen 0 värt för mig, hade hellre köpt en helt oskurvad orginalbil med lägre miltal. Tror det är vad du ev. kommer få om du lägger den på blocket.

mtm
2014-02-14, 10:00
HRC: Tack för långt och underhållande svar! :D Ja, din tråd fick mig att reagera. Även om det gör mig lite varm inombords att du tycker att min bil ligger i det övre skiktet av 25-45k, så är jag nog mer pessimistisk och resonerar mer i linje som Premis.

Premis: My thoughts exactly. Därför jag känner att den är mer värd att behålla än att försöka sälja.

Petta77
2014-02-14, 14:09
Premis: My thoughts exactly. Därför jag känner att den är mer värd att behålla än att försöka sälja.

Exakt min tanke när jag läste (japp läste hela :P).

De är lite så jag tänker med min nuvarande. De var den bilen jag alltid ville ha (16v) och de är den bilen jag fick (med lite extra godis som Colour Concept). Tenderar oxå att lägga ut en massa på mina bilar. Allt ska vara Original (på gott och ont ibland). Men med detta i åtanke att jag gör de för mej själv. Har absolut inga planer på att sälja den, eller hålla ner kostnaderna för att inte förlora allt för mycke vid en försäljning. Min har rullat 20800 cirkus i dagsläget. Siktar på 40 000 mil :D

Behåll den säger jag. Å skavanker vad gör de, hellre än bil med skavanker som man törs använda en en utställningsbil där man får hjärtsnörp så fort någon råkar komma nåra decimeter för nära :)

Mawe
2014-02-14, 18:09
Som lite input köpte jag mig en GTI 2003 års modell i juli förra året. Den hade då rullat 11300 mil och nyligen servats. Bilen var helt original och det fanns xenonlampor, farthållare bland annat. Jag gav 45k för den. Efter det har jag bytt bromsar och kamrem på den.

Det är ganska stor spridning av priserna på blocket, men även om din är välvårdad så tror jag också att en original GTI attraherar en bredare marknad! 25-35 är nog ett rimligt pris, så du gör nog bäst i att behålla den ;)