handdator

Visa fullständig version : Seat Leon Cupra 280 hk - första provkörningen



Sidor : [1] 2 3

Marcus
2014-02-13, 23:32
http://www.autobild.de/artikel/seat-leon-cupra-fahrbericht-4570649.html

mangewide
2014-02-14, 07:47
Den där är spännande, ska provköra den så fort handlaren får in den..

Peter-C
2014-02-16, 15:52
Den blir ju en konkurrent att räkna med till GTI, S3 och R i alla fall, två hjulsdriven men med ett bra pris :). Undrar hur inredningen ser ut... hittade inga bilder i länken, bara på utsidan + motorkåpa.

/Peter

anri52
2014-02-16, 18:37
Har den samma maskin som nya Ren S3an?

Peter-C
2014-02-16, 21:35
Har den samma maskin som nya Ren S3an?

Vad jag förstått så ska det vara samma motor som i S3/R.

Där fanns visst inredningsbilder med. Man får väl se hur det ser ut i verkligheten, svårt att säga.

/Peter

anri52
2014-02-16, 22:00
Vad jag förstått så ska det vara samma motor som i S3/R.

Där fanns visst inredningsbilder med. Man får väl se hur det ser ut i verkligheten, svårt att säga.

/Peter

Ok tack för svar!

Om så är fallet är det bara gratulera alla Seat Cupra älskare som har möjligheten att välja detta
motor alternativ till ett vettigt pris;)

mangewide
2014-02-16, 22:05
Kan det verkligen vara det?, då har man väll drygt 350häst med bara chip.... Låter ju galet om VW gått med på detta, en riktig GTI dödare...

Peter-C
2014-02-16, 22:42
Ok tack för svar!

Om så är fallet är det bara gratulera alla Seat Cupra älskare som har möjligheten att välja detta
motor alternativ till ett vettigt pris;)

Jag har ångrat mig :D - Googlade lite – Tror att det kanske ändå är så att den är baserad på GTI motorn. Står så i flera artiklar. Jag hittar inte det jag läste för någon vecka sedan. Motstridiga uppgifter.

Autoexpress:

"The engine is a development of the same 2.0 TSI unit used in the Golf GTI, producing 276bhp in the Cupra 280, or 261bhp in a £25,690 entry-level model only available as a three-door and with a manual gearbox."

http://www.autoexpress.co.uk/seat/leon/85684/seat-leon-cupra-280-2014-review

http://www.topgear.com/uk/car-news/seat-leon-cupra-first-drive-2014-02-11

Intressant ändå.

/Peter

- - - Uppdaterad - - -


Kan det verkligen vara det?, då har man väll drygt 350häst med bara chip.... Låter ju galet om VW gått med på detta, en riktig GTI dödare...

För bra för att vara sant!

/Peter

anri52
2014-02-16, 22:59
Kollade också upp lite
http://www.seatcupra.net/wp/index.php/2014/02/12/so-i-drove-the-new-leon-cupra-on-the-road-and-the-track/
vet inte vad man ska tro på:)

Marcus
2014-02-19, 15:22
https://publisher.qbrick.com/Embed.aspx?mid=95A1615E

Marcus
2014-02-21, 22:27
Motorvision:
http://youtu.be/pU9AxMSOk0g

Kungmackan
2014-03-04, 23:23
Och nu snabbaste framhjulsdrivna runt ringen.

Kungmackan
2014-03-04, 23:25
http://www.topgear.com/uk/car-news/seat-leon-cupra-nurburgring-lap-time-2014-03-02

J.L
2014-03-05, 00:11
Haha j*vlar vad han satsade!
Känns som han hade kört ett varv eller två innan ;)
Grymt jobbat hur som helst.

Marcus
2014-03-05, 23:44
Varför kör dom inte en bil med DSG? Någon som förstår? Borde väl vara optimalt för denna typ av körning eller är det den ökade vikten som ställer till problem?

Peter-C
2014-03-06, 00:01
Varför kör dom inte en bil med DSG? Någon som förstår? Borde väl vara optimalt för denna typ av körning eller är det den ökade vikten som ställer till problem?

Undan gick det i maskerad förserie bil. Man/DSG. Ökad vikt kanske jämnar ut sig men skicklig manuell operatör. DSG är snabb 0-100 men när bilen redan är rullande i hög fart så kanske det kan bli tvärt om.

/Peter

Raven
2014-03-07, 11:23
Såg i en diskussion gällande Ringen varvet att DSG tar 500ms på sig att växla ned, fördelen ligger enbart i accerleration på DSG. Troligen därför de kör med en manuell.

Peter-C
2014-03-07, 13:21
Såg i en diskussion gällande Ringen varvet att DSG tar 500ms på sig att växla ned, fördelen ligger enbart i accerleration på DSG. Troligen därför de kör med en manuell.

Se där, misstänkte det. Det höjer statusen på manuell låda denna Fredagseftermiddag ;).

/Peter

Haugeman
2014-03-07, 14:49
Se där, misstänkte det. Det höjer statusen på manuell låda denna Fredagseftermiddag ;).

/Peter

Och hur ofta kan en medelsvensson som INTE kör ringen sub 8 utnyttja dom extra 500 ms? Tycker dessa diskutioner mellan manuell och Dsg är lite löjliga skall jag vara ärlig när det rör sig om så små skillnader att en vardagsbilist som vi i stort sett alla är inte kan dra nytta av fördelarna vid de olika systemen.

Har själv bilar med både manuell och Dsg, och har lika kul när jag kör bil med bägge systemen, men bularna i sig är så olika att det går inte att jämföra.

PS. Detta var imte en direkt komentar till Peters inlägg, utan bara en generell kommentar. Ds
Skickat från min C6903 via Tapatalk

Raven
2014-03-07, 20:14
Jag kan dock tycka / uppleva att en dsg inte känns lika snabb som en manuell.. Alltså känslan bakom ratten när jag kör. Provkörde en Mercedes A45 amg förra helgen. Första spontana kommentaren efter en fullgas acc 1,2,3 ut ur en rondell var "den här var inte såå pigg". Kändes snabbare än min golf vi med 220hk men inte mkt. Trodde den var strypt (ljummen motor) eller motsvarande. Lekte rubt med a45 i ca 40min och wow vilket ljud ur amg performance exhaust men prestanda var en besvikelse.

Peter-C
2014-03-07, 20:47
.........Tycker dessa diskutioner mellan manuell och Dsg är lite löjliga skall jag vara ärlig när det rör sig om så små skillnader att en vardagsbilist som vi i stort sett alla är inte kan dra nytta av fördelarna vid de olika systemen.

Har själv bilar med både manuell och Dsg, och har lika kul när jag kör bil med bägge systemen, men bilarna i sig är så olika att det går inte att jämföra.......

Instämmer, kör lika gärna manuell som DSG. Det ena är inte att föredra framför det andra i min värld. DSG6 är snabb vid acceleration men man är man uppe i fart med variation i hastighet är jag tveksam jmfr manuell. 500 ms hit eller dit......:).

DSG7 (DQ200) är segare vid fullgasacceleration än DSG6. Motorerna i bilar med DQ200 är ju också betydligt motorsvagare, vilket är logiskt eftersom den är begränsad till 250 nm om jag minns rätt.


....... Provkörde en Mercedes A45 amg förra helgen. Första spontana kommentaren efter en fullgas acc 1,2,3 ut ur en rondell var "den här var inte såå pigg". Kändes snabbare än min golf vi med 220hk men inte mkt. Trodde den var strypt (ljummen motor) eller motsvarande. Lekte rubt med a45 i ca 40min och wow vilket ljud ur amg performance exhaust men prestanda var en besvikelse.

Din kommentar angående A-45 är lite förvånande. Trodde det var en riktigt vass skapelse. Har inte sett någon på närmare håll ännu.

/Peter

Marcus
2014-03-07, 22:40
Jag kan dock tycka / uppleva att en dsg inte känns lika snabb som en manuell.. Alltså känslan bakom ratten när jag kör. Provkörde en Mercedes A45 amg förra helgen. Första spontana kommentaren efter en fullgas acc 1,2,3 ut ur en rondell var "den här var inte såå pigg". Kändes snabbare än min golf vi med 220hk men inte mkt. Trodde den var strypt (ljummen motor) eller motsvarande. Lekte rubt med a45 i ca 40min och wow vilket ljud ur amg performance exhaust men prestanda var en besvikelse.

Det där fattar jag inte alls, alla fakta säger motsatsen, och även min känsla, men det kanske bara gäller DSG + TDI?

Raven
2014-03-08, 09:04
Det där fattar jag inte alls, alla fakta säger motsatsen, och även min känsla, men det kanske bara gäller DSG + TDI?

Nej DSG ÄR snabbare än manuell i acceleration. Jag skrev bara om min upplevelse när jag kör en bil med dsg.
Tror största skillnaden är att jag kan ligga på ex 3:an från 1200rpm och känner laddtrycksuppbyggnaden snarare än i en dsg som jag kanske hellre har i 2an och mer får effekt direkt.

golfhenke
2014-03-08, 12:02
Spelar 500ms roll vid en nedväxling? Eftersom att du bromsar ju in och har ett ganska stort varvtals område att växla ned på. Säkert mer än 500ms "tillgodo".

Oftast växlar man ju ned innan en sväng eller ett stopp eller hur?

Jag har lagt upp en lite demo i videosektionen här http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?20184-DSG-downshift-performance-Golf-R-mk6-11 (http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?20184-DSG-downshift-performance-Golf-R-mk6-11)

Raven
2014-03-10, 12:17
Din kommentar angående A-45 är lite förvånande. Trodde det var en riktigt vass skapelse. Har inte sett någon på närmare håll ännu.

/Peter

A-45 är snabb, men inte så snabb som effekten gör gällande. I tester mot nya BMW M135i ligger de mer eller mindre lika 0-200. Då har ändå Mercedes ett effektövertag på ~40hk. Kan tänka mig att en sådan får det svettigt mot en chippad GTI Ed35 om man kör rullande start.

Men smattret från avgassystemet påminner till viss del om (kolla på youtube efter MTM Audi A1 Quattro i Monaco) men än värre än den Audin.

FiNCH
2014-03-12, 16:28
Jag upplevde samma besvikelse när jag provkörde min TTRS, men med tiden märker man hur brutal bilen är, att testa 40 minuter räcker tyvärr inte, man borde provköra i flera dagar.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

SamGTI
2014-04-11, 19:52
Inredningen på tidigare cupra var inte mycket att hänga i gran, men utsidan e fin iaf :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

mattias77
2014-04-12, 09:32
Får min cupra 280 dsg i slutet på juni. Jo 350+hk med enbart chip, lovar firmor jag varit i kontakt med:).
Milltek släpper sina produkter om ca 4 veckor och med tbe och insug skulle 370hk inte vara omöjligt

Peter-C
2014-04-12, 09:59
Får min cupra 280 dsg i slutet på juni. Jo 350+hk med enbart chip, lovar firmor jag varit i kontakt med:).
Milltek släpper sina produkter om ca 4 veckor och med tbe och insug skulle 370hk inte vara omöjligt
Grattis Mattias!

Det är ett spännande bilval. ”Couldn’t possibly go wrong” är en spontan kommentar :D.

Denna bil är mycket intressant. Avseende egenskaperna så har vi gissat även i andra trådar….. uppgifterna på nätet har varit olika.

Nu har man ju tillfälle att ställa frågan till en som kommer att ha en på riktigt. Vet du vilken motorkod den har CHH eller CJX. Kan ju vara någon annan hittills okänd kod med, vet ju inte.

/Peter

PS "Tror" att det är CJX, särskilt när du skriver att sw tuning ger output enligt ovan. (CJX ="R").

mattias77
2014-04-12, 12:51
Grattis Mattias!

Det är ett spännande bilval. ”Couldn’t possibly go wrong” är en spontan kommentar :D.

Denna bil är mycket intressant. Avseende egenskaperna så har vi gissat även i andra trådar….. uppgifterna på nätet har varit olika.

Nu har man ju tillfälle att ställa frågan till en som kommer att ha en på riktigt. Vet du vilken motorkod den har CHH eller CJX. Kan ju vara någon annan hittills okänd kod med, vet ju inte.

/Peter

PS "Tror" att det är CJX, särskilt när du skriver att sw tuning ger output enligt ovan. (CJX ="R").



Jag får be att återkomma när jag fått bilen om motorkod:). Har inga jätte planer men Milltek tbe samt mjukvara och cts turbo luftfilter är planerna. Är inte så förtjust att bilen kommer med 19 tums fälgar, Visst snyggt men jag har planer på byta till ex OZ ultraleggera med bra 225/40-18 istället.
Tycker bilen går bra orginal kört den 2ggr nu.

Peter-C
2014-04-12, 13:23
Jag får be att återkomma när jag fått bilen om motorkod:). Har inga jätte planer men Milltek tbe samt mjukvara och cts turbo luftfilter är planerna. Är inte så förtjust att bilen kommer med 19 tums fälgar, Visst snyggt men jag har planer på byta till ex OZ ultraleggera med bra 225/40-18 istället.
Tycker bilen går bra orginal kört den 2ggr nu.

Tycker att Cupran känns rätt med 19”. Min R har det och jag upplever inte att den är stötig. Kör DCC i normal mode, i race blir den lita väl hård.

När jag tittar på motorkod så går jag in på http://www.volkswagentillbehor.se/ och knappar in reg nr. då får man se motorkoden 3 + 1 tecken. Den 4:e positionen lär vara någon beteckning för ”underversionen”, i mitt fall CJXC. Hittade något på nätet som visade 280 hp med kod CJXB men vet ej vad som skiljer. SW kanske….

/Peter

mattias77
2014-04-16, 17:14
Drömde om en Golf R men ekonomin sa stopp tyvär, Tycker nya R är grymt fin!!. Ska dock bli kul att se hur cupran känns med ny mjukvara:). Lutar mest åt giac i nuläget, Behöver dock få min bil först:-).

SamGTI
2014-04-16, 19:55
Hur e d om man uppdaterar mjukvaran o garantier o så på en helt ny bil? Funderar lite på att göra något med min bil men vill ju helst inte stå med skägget i brevlådan om oturen är framme


Skickas från min iPhone via Tapatalk

mattias77
2014-04-16, 21:15
Hur e d om man uppdaterar mjukvaran o garantier o så på en helt ny bil? Funderar lite på att göra något med min bil men vill ju helst inte stå med skägget i brevlådan om oturen är framme


Skickas från min iPhone via Tapatalk


Är ju en risk alltid, en del trimfirmor har ju en motorförsäkring du kan teckna eller som ingår.

golfhenke
2014-04-17, 10:45
Det finns counters i hårdvaran som räknas upp vid varje ändring. Om dessa sen inte matchar det som loggar hos biltillverkaren så kan de bli misstänksamma. Sen finns det mjukvaror som lyckas gå förbi räknaren lite förenklat. Tror giac är en av dessa. Om det är helt osynligt vet jag dock inte.
jag hade väntat åtminstone 3 till 6 månader så du får en känsla om du har några Garanti ärenden du vill åtgärda först på en ny bil. Men tror inte hela garantin ryker på ett chiptrim, utan endast det som det bedöms påverka. Men biltillverkaren kommer sannolikt göra en bedömning till sin fördel.


Sent from my giant iPhone killer.

mattias77
2014-04-17, 15:46
Det finns counters i hårdvaran som räknas upp vid varje ändring. Om dessa sen inte matchar det som loggar hos biltillverkaren så kan de bli misstänksamma. Sen finns det mjukvaror som lyckas gå förbi räknaren lite förenklat. Tror giac är en av dessa. Om det är helt osynligt vet jag dock inte.
jag hade väntat åtminstone 3 till 6 månader så du får en känsla om du har några Garanti ärenden du vill åtgärda först på en ny bil. Men tror inte hela garantin ryker på ett chiptrim, utan endast det som det bedöms påverka. Men biltillverkaren kommer sannolikt göra en bedömning till sin fördel.




Sent from my giant iPhone killer.




Jo var min tanke med, Man kan ju vänta ett par månader iaf. Finns ju andra mods man kan göra som inte påverkar garanti. Typ avgas och insug (luftfilter) så länge:).

SamGTI
2014-04-17, 18:18
Du gör nog klokt i att vänta iaf ett tag med chip tror jag.

Har ju själv den beryktade DSG7 med torrlameller så... Vet inte vad den ska klara av i vrid, vissa säger 250nm som e standard o vissa runt 300. Som sagt, K&N filter, avgas o sänkning står på programmet i år för egen del.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Marcus
2014-08-27, 14:17
Seat Leon Cupra 280 billigaste bilen under åtta minuter på Ringen

Nu finns det svenska priser på Seat Leon Cupra TSI 280 med ”Performance Pack”. I satsen för 28.900 kronor ingår bland annat Brembo-bromsar, 19-tumshjul och klistriga Michelin Pilot Sport Cup 2 däck. Aldrig har det varit billigare att köpa en bil som klarar av att köra runt Nürburgring på under åtta minuter.
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20140823/seat-leon-cupra-280-billigaste-bilen-under-atta-minuter-pa-ringen

Vilket fynd! Från 311 800 kr med Performance Pack Black inklusive Michelin Pilot Sport Cup 2 däck. Inte ens Mercedes-Benz A45 AMG hänger med runt Nordschleife! :)

4901

golfhenke
2014-09-14, 19:10
Hade varit kul om någon visste detaljer på vad som skiljer under huv och kaross mot t.ex. Golf mk7 R förutom 4wd då förstås. Är denna också byggd på mqb?
Vad har VAG koncernen offrat för att komma ned såpass i pris jämfört med Golf R mk7?

Marcus
2014-09-15, 10:34
Den är byggd på MQB-strukturen och har nog främst en enklare inredning, mindre tillvalsmöjligheter, ingen fyrhjulsdrift och ett varumärke som man inte kan ta lika mycket betalt för.

anri52
2014-09-22, 21:37
Beställde en sån här rackare igår samma färg all utr ej PP https://www.youtube.com/watch?v=akH7t2Un2JE
skäms lite hur jag åkt runt och prutat på de olika Seatfirmorna;) Men jag är nöjd lång väntetid dock.

Peter-C
2014-09-22, 21:48
Beställde en sån här rackare igår samma färg all utr ej PP https://www.youtube.com/watch?v=akH7t2Un2JE
skäms lite hur jag åkt runt och prutat på de olika Seatfirmorna;) Men jag är nöjd lång väntetid dock.

Se där! Man får gratulera. När får du den, mitt i vintern?

/Peter

anri52
2014-09-22, 22:38
Se där! Man får gratulera. När får du den, mitt i vintern?

/Peter

Vecka fyra ska bilen byggas enligt säljaren, sen tar det väl några veckor till efter det
så det blir nog mitt i värsta vintermånaden man får hämta den.

J.L
2014-09-22, 23:49
Härligt! Grattis!

anri52
2014-09-23, 14:56
Härligt! Grattis!

Tackar så mycket!

Marcus
2014-09-23, 18:34
Kul :) Cupra 280 med DSG? Färg?

Alle47
2014-09-23, 21:00
Beställde en sån här rackare igår samma färg all utr ej PP https://www.youtube.com/watch?v=akH7t2Un2JE
skäms lite hur jag åkt runt och prutat på de olika Seatfirmorna;) Men jag är nöjd lång väntetid dock.

Riktigt kul!!! Grattis till det valet :)

anri52
2014-09-23, 21:20
Kul :) Cupra 280 med DSG? Färg?

Färgen heter Estrella silver..var helt inne på att det skulle bli DSG denna gång men efter provkörning av båda alternativen
blev det som vanligt (för min del) manuell,, lådan var grymt skön å spaka om man jämför med
min nuvarande Golf Gti mk6.

anri52
2014-09-23, 21:24
Riktigt kul!!! Grattis till det valet :)

Tackar Alle! Bilen är fantastisk till ett rimligt pris dessutom :) helt sjuk väghållning samt ok prestanda org.

Alle47
2014-09-23, 21:36
Tackar Alle! Bilen är fantastisk till ett rimligt pris dessutom :) helt sjuk väghållning samt ok prestanda org.

Kan bara hålla med, utan att ha några exakta prisskillnader mot en R. Som gammal cupraägare och nuvarande mk6 R ägare så är ditt val inte alls olikt nåt jag skulle kunna göra. Skulle ha svårt att bortse från 4wd, men annars så ;)

mattias77
2014-10-09, 00:36
Äger en leon cupra sen 15 juli och är mkt nöjd. Valde silver också. Panorama tak, dsg samt blackline. M.m

anri52
2014-10-09, 17:14
Silver med panorama tak kan inte bli så mycket bättre på Cupran enligt mig fint val med andra ord.

mattias77
2014-10-10, 11:47
4987


Tack är nöjd med mitt val:)

anri52
2014-10-10, 16:05
4987


Tack är nöjd med mitt val:)

Riktigt fin bil :)

anri52
2014-10-11, 16:12
Tänkte höra om start/stop funktionen är aktiv i alla modes eller är det bara i comfortmode,,, eller kan man stänga av funktionen helt och hållet?

Peter-C
2014-10-11, 19:49
@Mattias77 - Snygg bil!


Tänkte höra om start/stop funktionen är aktiv i alla modes eller är det bara i comfortmode,,, eller kan man stänga av funktionen helt och hållet?

Start/Stopp. Jag kan ju inte yttra mig om Cupran men troligen är S/S alltid aktivt som på Golf 7, om man nu inte trycker på deaktiveringsknappen varje gång man startat bilen på nytt.....
(Får se vad Mattias säger :))

Kolla inlägg #9 i tråden nedan.

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?19615-Ta-bort-Start-Stopp-funktion-motor-Golf-7

Denna justering funkar på min Golf R manuell samt vår Golf TSI 122 DSG. Både Cupran å Golfen är ju "MQB" bilar så det är nog samma funktionalitet.

/Peter

anri52
2014-10-11, 20:01
@Mattias77 - Snygg bil!



Start/Stopp. Jag kan ju inte yttra mig om Cupran men troligen är S/S alltid aktivt som på Golf 7, om man nu inte trycker på deaktiveringsknappen varje gång man startat bilen på nytt.....
(Får se vad Mattias säger :))

Kolla inlägg #9 i tråden nedan.

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?19615-Ta-bort-Start-Stopp-funktion-motor-Golf-7

Denna justering funkar på min Golf R manuell samt vår Golf TSI 122 DSG. Både Cupran å Golfen är ju "MQB" bilar så det är nog samma funktionalitet.

/Peter

Tackar Peter:) om jag förstår det hela rätt så finns det en deaktiveringsknapp som man trycker på när man startat bilen då slipper man s/s ända till du stänger av och startar om på nytt?

Peter-C
2014-10-11, 20:38
Tackar Peter:) om jag förstår det hela rätt så finns det en deaktiveringsknapp som man trycker på när man startat bilen då slipper man s/s ända till du stänger av och startar om på nytt?

Jajjamen, så är det. Dock tröttnar man ju snabbt på det. Frun glömmer det osv.. därför ville jag bli av med det. Gilllar inte att bilen går på halv kall motor i onödan.

/Peter

anri52
2014-10-11, 20:57
Jajjamen, så är det. Dock tröttnar man ju snabbt på det. Frun glömmer det osv.. därför ville jag bli av med det. Gilllar inte att bilen går på halv kall motor i onödan.

/Peter

Ok då förstår jag tackar, frugan lär glömma alla dagar i veckan och de är ju ingen höjdare på vintern
får se till att bli av med det jag med:)

Alle47
2014-10-11, 22:40
Ok då förstår jag tackar, frugan lär glömma alla dagar i veckan och de är ju ingen höjdare på vintern
får se till att bli av med det jag med:)

På våran brukis, hyundai i40 så avaktiveras funktionen under en viss utetemp.
Borde väl vara så på VAG bilar med?

anri52
2014-10-11, 23:24
På våran brukis, hyundai i40 så avaktiveras funktionen under en viss utetemp.
Borde väl vara så på VAG bilar med?

Persoligen vet jag inte men det låter logiskt att det bör funka på detta vis även på
Vag bilar, tycker även bilen bör komma upp i rätt arbetstempratur innan s/s funktionen
aktiveras.

Marcus
2014-10-11, 23:49
Motortemperatur är absolut en parameter i VW Groups stopp/startsystem. Seat utvecklar ingen egen teknik så det är samma funktionalitet som hos VW.

Peter-C
2014-10-12, 00:39
Persoligen vet jag inte men det låter logiskt att det bör funka på detta vis även på
Vag bilar, tycker även bilen bör komma upp i rätt arbetstempratur innan s/s funktionen
aktiveras.

Motortemp..

TSI 122 Golfen aktiverar S/S efter ganska kort körsträcka (några hundra meter) i tätort. Denna bil är väldigt bensinsnål vilket innebär att det blir lite spillenergi som värmer motorn. Mao lång tid går med ”fisljummen” motor om den stänger av sig då och då vilket orsakar dålig värme samt låg motortemp. under längre tid. Det är ju en logisk följd.

”Rätt arbetstemperatur” behöver ju inte vara så hög med en 5w-30 olja. För mig är ”rätt temp” mer än 70 C men det blir den inte innan S/S går in (kanske gammalmodigt ;)).

På vår Golf R har jag inte haft S/S aktiverat mer än några timmar. Denna bil värmer upp sig snabbare men i övrigt är det säkert samma villkor som gäller. På denna bil är det mer angeläget att ha rätt motortemp. kan man tycka...

/Peter

anri52
2014-10-12, 15:10
Får helt enkelt testa och se vad som blir bäst för mig och frugan möjligheten att ta bort det helt finns ju som allternativ och verkar inte allt för svårt att fixa. :) Peter får du någon felkod när du avaktiverat s/s via vagcom?

Peter-C
2014-10-12, 20:54
Nej jag har inte fått någon felkod. Scannade bägge bilarna senast i somras. Det är ju bara att justera tillbaka igen om man så önskar.

/Peter

Raven
2014-10-22, 11:39
Anri, vart hittade du en manuell Cupra att provköra?

Jag har specat upp två olika manuella cupror (gillade inte heller riktigt DSG, inte samma "tryck" vid gaspådrag).
Första var en 280hk Pinieros Grey, backvarnare och Seat sound = 275.000kr
Den andra likadan men med komfortpaket = 283.000kr..
Vilken rabatt fick du på bilen? Det skiljer som du säkert också märkt mycket mellan olika handlare, där Sätra var betydligt dyrare än Täby. Nu gjorde jag min "undersökning" i våras och en del kan mycket väl ha hänt sedan dess.

anri52
2014-10-22, 19:27
Tjena!

Det finns en vit manuell Leon Cupra hos Mto bilcenter i Jakobsberg som jag för övrigt var nära å köpa men frugan sa stopp i sista sekund hon ville så klart kolla runt lite :) ställen vi va på var Sätra, Täby Bjurkell Bromma samt Mto. Eftersom jag hade inbyte så gick Sätra och Täby bort direkt pga för dåligt
betalt för Golfen (gti mk6) däremot var Bjurkell beredd att betala det minsta ja ville ha för Golfen
samt att vi lyckades pruta till lite över 300 tusen men då utan taklucka annars var det all utr,
I detta läge var jag nöjd men inte frugan hon ville även ha takluckan till samma pris, det hela
slutade med att vi tog offerten från säljaren och begav oss till Mto, när vi kom till Mto gav vi offerten de vi sa var enkelt matchar du detta pris plus taklucka köper vi en ny bil av dig nu,,, de han gjorde var att höja priset på våran bil så pass att mellanskillnaden var desamma som det skulle bli hos Bjurkell plus att vi fick en taklucka=ALL UTR
Golfen står för övrigt hos Mto värt att kolla upp om det finns intresse för en fin Gti med all utr.

anri52
2014-11-01, 13:50
Riktigt bra presterat med endast steg ett :) 100-200 på höga10 sec tider,
en jämförelse mot mina tidigare bilar som hade uppgraderad hårdvara (avgas hela vägen
Hpfp, IC,Intake)Pirelli k04 Apr steg2+ (10,8) samt Edition 30 k04 Giac steg 2+ (11,4)

https://www.youtube.com/watch?v=QYaUk7dPgJ4

Peter-C
2014-11-01, 18:42
Riktigt bra presterat med endast steg ett :) 100-200 på höga10 sec tider,
en jämförelse mot mina tidigare bilar som hade uppgraderad hårdvara (avgas hela vägen
Hpfp, IC,Intake)Pirelli k04 Apr steg2+ (10,8) samt Edition 30 k04 Giac steg 2+ (11,4)

https://www.youtube.com/watch?v=QYaUk7dPgJ4

Kollade på varvräknaren. Vid 6800 rpm inträder varstopp på R. Uppenbarligen har deras softvara justerat denna gräns. De växlar ju inte förrän vid 7000 rpm.

/Peter

Marcus
2014-11-02, 00:13
http://youtu.be/_dDpfMFHUs8

Peter56
2014-11-06, 18:20
Den här veckan har Teknikens Värld ett test av GTI-bilar och där finns bl.a. Seat Leon Cupra 280 hk med. Bilen vann testet p.g.a sin mångsidighet. Den går som tusan, har fin väghållning och fungerar både som vardagsbil och för bankörning om andan faller på. Även Skoda Octavia RS Kombi 220 Tsi var med i testet och ansågs som en bra familjebil för de som vill ha lite krut under huven och har behov av goda utrymmen.

mattias77
2014-11-12, 20:24
Hejsan hoppas det är ok med länk till annat forum men tyckte det var intressant med lite bänk uppgifter på original leon cupra bilar, samt ägares reflektioner.
En slutsats man kan dra är att det snarare är runt 300hk original mot uppgivna 280.

http://www.seatcupra.net/forums/showthread.php?t=409876&page=3

Särås
2014-11-13, 00:17
Hejsan hoppas det är ok med länk till annat forum men tyckte det var intressant med lite bänk uppgifter på original leon cupra bilar, samt ägares reflektioner.
En slutsats man kan dra är att det snarare är runt 300hk original mot uppgivna 280.

http://www.seatcupra.net/forums/showthread.php?t=409876&page=3

Eller att vissa bromsbänkar visar lite för mycket, det är klara skillnader i filerna mellan Seat Leon Cupra och Golf R / Audi S3.
Dock är väldigt mycket "samma"/"lika" men skiljer både på moment begränsningar och en del annat.

En Seat Leon Cupra är 0,1 sekund långsammare 100-200km/h än en S3, båda bilarna original.
Efter trim är det dock stor skillnad med fördel till Seaten!

Marcus
2014-11-13, 09:35
Hejsan hoppas det är ok med länk till annat forum...[/URL]

Denna del av forumet är tillägnad övriga (ej VW) varumärken från koncernen Volkswagen AG/Volkswagen Group.

anri52
2014-11-13, 22:01
Euro 6 klassad 3" downpipe från HJS https://www.turboperformance-shop.de/abgasanlagen/hjs-downpipes/hjs-dp-seat/16763/hjs-downpipe-seat-leon-iii-cupra-r-fsi-2-0-5f-280-ps-76-mm-mit-ece-zulassung-90951115

Här kan man läsa lite om WR intake som jag personligen gillar http://www.rforum.co.uk/viewtopic.php?f=78&t=6020&start=15

Fick beskedet att bilen är byggd och klar (3 Nov) vet inte hur lång tid det tar med frakt osv
kanske ett par veckor till hur som helst så är det bra mycket tidigare än Feb-Mars.

Peter-C
2014-11-13, 22:07
Euro 6 klassad 3" downpipe från HJS https://www.turboperformance-shop.de/abgasanlagen/hjs-downpipes/hjs-dp-seat/16763/hjs-downpipe-seat-leon-iii-cupra-r-fsi-2-0-5f-280-ps-76-mm-mit-ece-zulassung-90951115

Här kan man läsa lite om WR intake som jag personligen gillar http://www.rforum.co.uk/viewtopic.php?f=78&t=6020&start=15

Fick beskedet att bilen är byggd och klar (3 Nov) vet inte hur lång tid det tar med frakt osv
kanske ett par veckor till hur som helst så är det bra mycket tidigare än Feb-Mars.

Då anländer den lagom till att bli en Hjulklapp.......;)

/Peter

anri52
2014-11-13, 22:24
Då anländer den lagom till att bli en Hjulklapp.......;)

/Peter

Hehe det blir en rolig Hjul i år :)

mattias77
2014-11-17, 08:21
För min del tog det ca 14 dagar tills den kom efter byggdag. Några mod i framtiden anri?. Själv väntar jag på att cts turbo insug ska landa hos Särås.

mattias77
2014-11-17, 08:26
Har en del andra saker med jag klurar på.
Hängde på vinterdäcken i fredags och s...n vad tunga orginal 19 tums är. Vägde dom till strax över 24.2kg per hjul. Sänksats till våren samt överväga lättare 18 tummare för min del. Jo jag vet 19 är snyggt!:-)

anri52
2014-11-17, 18:09
Planer finns absolut men nybilsgarantin på 3 år vill man ju inte äventyra i första hand, men om man bortser från garantin
så skulle jag gärna vilja ha ca 400 hk i Cupran d.v.s Mjukvara 3" Hjs Downpipe, Intercooler eventuellt ett Insug längre än så kommer
jag inte gå när det gäller motorn, en sänkning med H&R eller VWR kan tänkas om det funkar med DCCn det ser i allafall
riktigt bra ut https://www.seat-leon.de/vboard/showthread.php?106445-Tieferlegung-Fahrwerk-Cupra/page17
När det gäller fälgar kommer även jag köra med 18" som endast väger 8,6 kg http://www.wheelwright.co.uk/alloywheels/mak/xlr-ice-black :D

mattias77
2014-11-17, 19:46
jag är sugen på dessa i gunmetall. ca 8,4kg 18x8

http://www.tsw.com/alloy_wheels_bathurst.php

mattias77
2014-11-22, 10:28
Mitt nya insug. Installations bilder från gårdagen.

5131

anri52
2014-11-23, 16:29
De va ett kraftigt insug kan tänka mig att insugsljudet ändrats en hel del mot org vid gaspådrag.

Själv väntar jag fortfarande på bilen (tre veckor nu sen den byggdes)
En positiv grej är att från och med v 45 infördes elstol för de som beställer skinn
min byggdes Måndag v45 så jag fick elstol utan extra kostnad det tackar man för:)

Mange.k
2014-11-23, 16:51
Jag kör CTS på min A3, det kan föra ett jäkla liv beroende på körstil, men jag stör mej inte på det :)

mattias77
2014-11-23, 18:20
Tycker inte det är så farligt, kanske låter det mer utanför bilen?. Tänkte spä på ljudet med ett 3 tums rostfritt med racekat;-)

Mange.k
2014-11-23, 21:21
...å andra sidan åkar jag gärna med rutan nere med insug å komplett milltek turboback :D

anri52
2014-11-25, 16:33
Mitt nya insug. Installations bilder från gårdagen.

5131

Ser att du har två filter trodde mini filtret bara var till för amerikanska marknaden dessutom ser det inte ut som det är anslutet ska det va så?

mattias77
2014-11-25, 20:45
Nej det är fel, ej monterat nu. Är ju ingen sai på cupran. Det var därför jag skrev monterings bilder :-)

anri52
2014-11-25, 20:59
Ok det är väl så här det ska se ut http://www.rforum.co.uk/viewtopic.php?f=78&t=7819

anri52
2014-11-27, 17:36
Får bilen i morgon :) Beställningen gjordes 21/9 hämtar ut den 28/11 det blev inte allt för lång väntetid trots allt.

mattias77
2014-11-28, 20:14
Kul:-), släng upp lite bilder med. Längtar till våren, ultraleggera 18 tummare i blank grå:-D. I vinter blir det toning av samtliga rutor utom framrutan då,nästan bokat(vinterpris). Eibach alt h&r sänkning 30mm. Catback 3 tum rostfritt.

Peter-C
2014-11-28, 20:57
@anri52 - Vi väntar med spänning.......;)

/Peter

Peter-C
2014-11-28, 21:07
Mitt nya insug. Installations bilder från gårdagen.


Nu har du ju kör drygt en vecka med insuget. Upplevs det som "störigt"? CTS lösning verkar väldigt förnuftigt avseende designen. Man vill ju inte att filtret ska dra på sig onödigt med skit men det är väl förtidigt att yttra sig om.

/Peter

anri52
2014-11-29, 18:50
Hej grabbar har lagt in lite bilder på min garage sida om ni vill kan ni kika http://www.garaget.org/?car=369834
Har inte hunnit köra bilen allt för mycket men det lilla jag kört (ca 14mil) finns det inget att klaga på,
interiörmässigt är Cupran enklare byggd än min förra Golf gti mk6 men om man jämför mot förra generationens
Cupra så är lyftet enormt:) när det gäller utseendet är det ju många delade meningar personligen tycker jag
bilen ser väldigt trevlig ut, sen när man vet vad som ruvar under huven kan man inte vara mer än nöjd.
Frugan är också nöjd det är positivt ungarna vill ut å gasa vi får se hur det blir med det men alla verkar gilla bilen:)

mattias77
2014-11-29, 22:02
Det hörs helt klart, men jag har lite att jämföra med tyvär. Sista bilen med öppet filter var en A4 1.8 ts med k&n 57i kit. Men det var 2001:-). Skit har jag inte märkt ännu. Kommer med mer rapporter efter mapp och avgassystem

anri52
2014-12-02, 18:26
Apr tuning för MQB platform (Golf R förmodligen Cupran också) steg ett 380 hp,,, steg ett med 104 oktan 399 hp

http://goapr.com.au/products/ecu_upgrade_golfr_mk7_gen3_au.html

Alle47
2014-12-02, 22:15
Apr tuning för MQB platform (Golf R förmodligen Cupran också) steg ett 380 hp,,, steg ett med 104 oktan 399 hp

http://goapr.com.au/products/ecu_upgrade_golfr_mk7_gen3_au.html

Märks att du är tillbaka och sugen på trim ;)
Fina siffror för övrigt, nya motorerna svarar ju brutalt bra på mjukvara.
Är det dsg på din Rian?
Hur står sig den på orginal mjukvara med steg 1?

Peter-C
2014-12-02, 22:18
En till i silver med panoramatak. Väldigt snygg kombination! Skinn med såg jag, det blir det inte sämre av :).

Vad det gäller tuning så avvaktar jag….. Mer effekt vill man ju alltid ha. Skulle vilja se hur IhI turbona står sig först. Verkar vara lite osäker vad jag sett på olika ställen...

Många företag får ju ut 360 hp ur motortypen med "piggy back box", APR något mer med ECU uppdatering.

/Peter

anri52
2014-12-03, 15:57
Märks att du är tillbaka och sugen på trim ;)
Fina siffror för övrigt, nya motorerna svarar ju brutalt bra på mjukvara.
Är det dsg på din Rian?
Hur står sig den på orginal mjukvara med steg 1?

Hej Alle!

Det blev manuell som vanligt för min del tycker det är roligt å spaka lite,
Org cupra känns väldigt kvick,steg ett mjukvara bör vara en hel del
snabbare än pirellin k04 med apr v3, 1 steg 2+

anri52
2014-12-03, 16:14
Tackar Peter jag är nöjd än så länge:)
Det man läst sig till verkar de flesta få turboproblem när bilen endast rullat några hundra mil
vet inte hur många revisioner det finns på turbon i dagsläget men jag hoppas vw får ordning
på detta problem, man bör inte äventyra garantin i första hand men visst skulle det va kul med
Ca 400 hk.

mattias77
2015-01-05, 14:36
Någon som vet om man får dit 19x8.5 et 43 på nya cupra??. Snart vår:-). Tänkte använda orginal däck sålänge 235 35 19. Sen tillkommer sänkning med på 20-25 mm framöver.

Amazonas
2015-01-08, 14:51
Nu även som kombi :)

http://www.autoexpress.co.uk/seat/89968/seat-leon-st-cupra-revealed

Marcus
2015-01-08, 21:44
Förträffligt! 292 900 kr för 280 hk TSI, 6-växlad manuell låda, DCC, full-LED strålkastare, 19" hjul m.m.
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20150108/seat-leon-st-cupra-familjens-kombiracer-till-fyndpris

Troligen kommer det snart en Skoda Octavia Combi RS+ med samma 2,0 TSI 280 :)

Amazonas
2015-01-09, 19:40
100k billigare än R SportsCombi får en att fundera lite. Denna kanske duger som familjefraktare. Är ju snyggare också :)

Mange.k
2015-01-09, 21:45
Skulle lätt kunna ha en cupra även om inredningen lämnar en del att önska, för A3 an jag har nu är ju inte direkt mer classy känns det som
Kan nog bli en sån när dom kommit ner i pris, för jag misstänker att andrahandsvärdet inte lär vara på topp :)

anri52
2015-01-10, 00:31
Kombin ser riktigt bra ut :)

mangewide
2015-01-11, 10:39
Men detta blir ännu en prestandakombi som inte kan ha dragkrok?!. Fattar inte att de inte förstår att folk vill ha kombi och dragkrok :)

Raven
2015-01-19, 18:10
Hämtar en svart Cupra med DSG på fredag.
All utrustning utom black-line / Performance pack. Blir ruggigt spännande att köra hem den.

Har bett dem ta bort automatiken på bakrutetorkaren.

Planer för den är att rensa samtliga emblem. Sen får vi se.

mattias77
2015-01-19, 18:42
Hämtar en svart Cupra med DSG på fredag.
All utrustning utom black-line / Performance pack. Blir ruggigt spännande att köra hem den.

Har bett dem ta bort automatiken på bakrutetorkaren.

Planer för den är att rensa samtliga emblem. Sen får vi se.

Härligt med fler leon cupra på vägarna:-). Glöm inte en bild på skönheten;-)

Raven
2015-01-19, 18:47
Härligt med fler leon cupra på vägarna:-). Glöm inte en bild på skönheten;-)
Det kommer så snart jag fått hem den.

Några andra moddar i vcds/vag-com som kan / bör göras?[emoji2]

anri52
2015-01-19, 19:41
Grattis!

MTO BILCENTER?

Min har fått stenskottsskydd på huv, kofångare, speglar, trösklar
Eibach sänkfjädrar är också inhandlat mycket nöjd med bilen:)

Raven
2015-01-19, 21:46
Grattis!

MTO BILCENTER?

Min har fått stenskottsskydd på huv, kofångare, speglar, trösklar
Eibach sänkfjädrar är också inhandlat mycket nöjd med bilen:)
Hej Anri, nej det blev möller bil i Örebro, begagnad med ca 800mil. Min fästmö vill absolut inte ha den svart/vita klädseln så en med helskinn svart/svart var nödvändig att hitta samt dsg var kravet... 😀

Byter du fjädrarna själv?

anri52
2015-01-19, 23:23
Såg bilen på Blocket grymt bra köp :)
Fjädrarna tänker jag byta själv inga större problem
ser likadant ut som Golfarna jag bytt på tidigare.

mattias77
2015-01-20, 09:21
Såg bilen på Blocket grymt bra köp :)
Fjädrarna tänker jag byta själv inga större problem
ser likadant ut som Golfarna jag bytt på tidigare.


Gärna lite omdömen på fjädrar har själv kikat på eibach pro kit:-)

Raven
2015-01-20, 12:28
Gärna lite omdömen på fjädrar har själv kikat på eibach pro kit:-)

VW Racing verkar också ha fjädrar, finns en i england på seatcupra.net (Andrew) som kör med dem. Han verkar nöjd, dock lite små tråkig då han har så svårt att ge omdömmen. Enligt honom aningens hårdare än "stock" och tydligen mjukare än Eibach.

mattias77
2015-01-20, 12:47
VW Racing verkar också ha fjädrar, finns en i england på seatcupra.net (Andrew) som kör med dem. Han verkar nöjd, dock lite små tråkig då han har så svårt att ge omdömmen. Enligt honom aningens hårdare än "stock" och tydligen mjukare än Eibach.

Ok, eibach verkar riktigt fina och rätt ok pris. Själv är jag sugen på wagner tunings intercooler:-). Har insug redan, dock vill jag lägga lite mil innan och se om turbon håller. Uppe i snart 1300 mil nu. Har den beryktade 702 N turbo :-(

Raven
2015-01-20, 14:31
Bilen har ljudförstärkare, låter den på Comfort eller är det bara i Sport / Cupra som den låter?

Har ni någon uppfattning om IC, hur den är jämfört med ex Golf R VI?

mattias77
2015-01-20, 14:44
Bilen har ljudförstärkare, låter den på Comfort eller är det bara i Sport / Cupra som den låter?

Har ni någon uppfattning om IC, hur den är jämfört med ex Golf R VI?

Det går ju koppla ur den, om man köper tretum med racekat vill man ju höra det:-). IC ser mkt lovande ut

Raven
2015-01-20, 15:26
Det går ju koppla ur den, om man köper tretum med racekat vill man ju höra det:-). IC ser mkt lovande ut

Jo, men låter den inte på comfort är det helt ok då sambon helst vill ha en 10hk bil som tar henne från A - B och INTE vill ha en bil som låter.. Låter den även på comfort hinner jag fortfarande be verkstaden stänga av den helt med vagcom :)

anri52
2015-01-20, 17:36
Det låter inte i comfortläget, har inte kört så mycket ännu men största delen har varit i comfortläget väldigt behagligt faktist.

Eibach pro köptes på ebay.de 1500 kr incl frakt
När det gäller icn är jag nästan hundra på att det är samma
som mk7 R, Wagner icn är säker väldigt bra men det är väldigt
jobbigt att byta man måste riva ner så mycket innan man kommer
åt icen har gjort detta ett på gånger nu, men om jag får för mig att
byta ic kommer jag nog välja forge twintercooler som är betydligt enklare
att fixa.

Raven
2015-01-20, 18:17
Det låter inte i comfortläget, har inte kört så mycket ännu men största delen har varit i comfortläget väldigt behagligt faktist.

Eibach pro köptes på ebay.de 1500 kr incl frakt
När det gäller icn är jag nästan hundra på att det är samma
som mk7 R, Wagner icn är säker väldigt bra men det är väldigt
jobbigt att byta man måste riva ner så mycket innan man kommer
åt icen har gjort detta ett på gånger nu, men om jag får för mig att
byta ic kommer jag nog välja forge twintercooler som är betydligt enklare
att fixa.
Tack för svaret! [emoji2]

Hur känns den jämfört med din gamla gti? Tänker både körupplevelse men även komfort och ljudnivå.

mattias77
2015-01-20, 18:22
Det låter inte i comfortläget, har inte kört så mycket ännu men största delen har varit i comfortläget väldigt behagligt faktist.

Eibach pro köptes på ebay.de 1500 kr incl frakt
När det gäller icn är jag nästan hundra på att det är samma
som mk7 R, Wagner icn är säker väldigt bra men det är väldigt
jobbigt att byta man måste riva ner så mycket innan man kommer
åt icen har gjort detta ett på gånger nu, men om jag får för mig att
byta ic kommer jag nog välja forge twintercooler som är betydligt enklare
att fixa.


Jo det är samma Ic som till mk7r dom listar det på hemsidan, Kommer också köpa eibach till min tror det är bra grejer. Är riktigt sugen på 18 tummare med michelin pss på. Tittat mest på oz samt neuspeed.

anri52
2015-01-20, 22:33
Tack för svaret! [emoji2]

Hur känns den jämfört med din gamla gti? Tänker både körupplevelse men även komfort och ljudnivå.

Körupplevelsen i cupran är riktig bra väldigt lätt och skön att köra komfort samt ljudnivå är minst lika bra
som min tidigare gti mk6a, sen har man ju två andra knappar man kan trycka på där cupraläget
ändrar karaktär tll en mycket potent körmaskin grym väghållning.

anri52
2015-01-20, 22:46
Jo det är samma Ic som till mk7r dom listar det på hemsidan, Kommer också köpa eibach till min tror det är bra grejer. Är riktigt sugen på 18 tummare med michelin pss på. Tittat mest på oz samt neuspeed.

Eibach är bra till ett bra pris enligt mig. Har sett att BSR säljer dessa fjädrar också dock dyrare.

anri52
2015-01-24, 18:59
I dagsläget har jag transbarent stenskottsskydd även på huven
men så här såg bilen ut efter första besöket hos en wrap
firma 5355 Svart folie på huv och tak(efter glastaket)..
främre kofångare, speglar, främre delen av glastaket, trösklar, längst
fram på flyglarna,plus sidorna på huven där inte svarta folien täcker
är transbarent skydd, på bilden är stålkastarna tonade men i
dagsläget är även dem stenskottsskyddade.

Om någon undrar så är det 18" fälgar med 225-40-18
En till bild

Raven
2015-02-02, 12:13
Det verkar som om MTM, ABT-Sportsline etc kör med "tuning-boxar" istället för traditionell programuppdatering. Nackdelen är i min värld manipulering av signaler (hur fungerar det med de inbyggda säkerhetsfunktionerna?) samt att en cupra inte når upp i samma effekt som en R pga lägre grundvärden. Fördelen är att det är svårare för VAG att upptäcka att bilen vart påställd.

Ni som funderar på trim, hur tänker ni kring programuppdatering och garanterat körd motorgaranti eller box och mindre risk till körd garanti?

Superchips.co.uk håller tydligen på med deras ECT (trimbox) till Cupran, men har även uppdatering via OBD för Golf R (där skiljer effekten till fördel ECT).

lasholm
2015-02-02, 14:23
Jag körde med box så länge jag hade nybilsgarantin kvar för att nu gå över till programvara istället.
Angående säkerhetsfunktionerna så höjer ju bara boxen upp laddtrycket ett par snäpp och den går in i nödläge som vanligt om nåt händer. Kolla med Promotech om box, jag vet att de har till Golf R iallafall.

mattias77
2015-02-02, 18:41
Eller kollar du med dtuk tuning England, dock sägs det nödvändigt att hissa bilen för att komma åt den kontakt längst ner i motorn.





Jag körde med box så länge jag hade nybilsgarantin kvar för att nu gå över till programvara istället.
Angående säkerhetsfunktionerna så höjer ju bara boxen upp laddtrycket ett par snäpp och den går in i nödläge som vanligt om nåt händer. Kolla med Promotech om box, jag vet att de har till Golf R iallafall.

- - - Uppdaterad - - -

Snyggt anri52!!!!

Raven
2015-02-02, 21:32
Dtuk verkar köpa från Tyskland (DTE). Billigare i Tyskland (samma pris men euro vs pund)

anri52
2015-02-06, 18:19
Eller kollar du med dtuk tuning England, dock sägs det nödvändigt att hissa bilen för att komma åt den kontakt längst ner i motorn.






- - - Uppdaterad - - -

Snyggt anri52!!!!

Tackar Mattias77!

Men som sagt nu är det enbart stenskottsskydd som sitter på huven (svarta folien blev lite för mycket för min smak)

Raven
2015-02-06, 23:52
Blev riktigt fintad i helgen. Hade på kvälleb parkerat utanför den lokala icabutiken för att hämta mina nya stänkskydd (original från ebay.Co.UK) då spanjorerna uppenbarligen inte tycker det behövs.

Iallafall, när jag kommer ut ser jag en vit "Cupra" stå nästan bredvid min svarta. Det var mörkt så såg inga detaljer men takvinge, twin-pipe avgas, kjolar. Tyckte det var lite festligt, leonen är ju inte super vanlig i Sverige, än mindre Cupran. Reagerade dock på att den hade dimljus fram, och såg inte fälgarna lite väl små ut...

Så såg jag den nu på kvällen i garaget hemma! Det var en FR 180 tsi. Men ägaren har plöjt ned bra med resurser för att tuffa till den.
Annan diffuser bak
Utblås på varje sida som Cupra/Gti
Takvinge
kjolar - jag har inga kjolar!!!! 😭

Tyckte iaf det var skoj, träffade även vfr nu på kvällen så snart har han blåtand i sin gti ed30 :)

Raven
2015-02-11, 16:47
Service, min bil har snart rullat 1000mil och tänkte göra ett första oljebyte på den.

Folkadoktorn har jag tidigare lämnat min Golf till men de svarade "Vi servar inte Seat".

Testade då med Lagerstedtsbil på Södermalm, de tabbade sig för 2 år sedan med att inte ens besvara en prisförfrågan men de fick ett nytt försök nu då de ligger nära hemmet i Nacka.

"From: Per Grönberg [mailto:Per.Gronberg@lagerstedtsbil.se]
Sent: den 10 februari 2015 14:05
To: Raven
Subject: SV: Prisuppgift Service

Din bil har longlife service så den skall inte servas förån 2016 elle vid 3000 mil

Från: Raven
Skickat: den 10 februari 2015 13:57
Till: Per Grönberg
Ämne: RE: Prisuppgift Service

Hej Per,

Jag fick dessvärre enbart ett tomtmail tillbaka.

Mvh
Martin

From: Per Grönberg [mailto:Per.Gronberg@lagerstedtsbil.se]
Sent: den 10 februari 2015 13:43
To: Raven
Subject: SV: Prisuppgift Service



Från: soder@lagerstedtsbil.se
Skickat: den 10 februari 2015 11:29
Till: Backoffice
Ämne: VB: Prisuppgift Service



Från: Raven
Skickat: den 10 februari 2015 10:39
Till: soder@lagerstedtsbil.se
Ämne: Prisuppgift Service

Vbf till BO 150210. ST

Hej,

Jag behöver göra den första servicen på min Seat Leon HLN192 i slutet av April, bilen har då gått ca 1100mil.

Vad kostar den servicen och vad görs?

Med vänlig hälsning
Martin

Mitt svar att jag ändå vill göra ett oljebyte är obesvarat..

Så, vart ska jag lämna in bilen? KW?

mvh

vfr
2015-02-11, 17:24
Tråkigt med sånt bemötande. Att Folkadoktorn inte tar det är ju lite knepigt. Det är ju mer eller mindre same same. Nästan samma prylar i alla VAG-bilar.

Raven
2015-02-11, 17:37
KW svarade inom 15minuter med en offert.. 3600 var dock lite saftigt för ett oljebyte. Men nu har jag artikelnummer för oljefilter och skruv så nu blir det att beställa olja, skruv och filter. Bytet får göras på ok.

Raven
2015-02-11, 17:43
Jag kan hålla med angående folkadoktorn, men de vill väll hålla någon form av begränsning. Har de hjälpt mig en gång och nästa gång är det ett garantiärende får de svårt att förklara varför de inte kan hjälpa mig denna gång.

Peter-C
2015-02-11, 19:04
Det är ju ett nöje att byta olja å filter på en sådan bil.....

Se mängden nedan :):

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?20898-Byta-olja-på-Golf-7-FYI

/Peter

anri52
2015-02-11, 19:31
Jag har fri service i 3 år/4500 mil. Seats trygghetspaket ingår väl även för dig Raven?
Om du menar service (oljebyte) mellan de obligatoriska serviceintervallerna är det
absolut billigast att göra det själv.

Raven
2015-02-11, 21:48
Anri då min bil ursprungligen köptes utan finansiering har jag tyvärr ingen fri service. Så jag kommer vackert få punga ut för framtida service.

Och detta är då enbart ett extra oljebyte. Känns som att det är bättre att byta lite oftare än 3000mil..

Blir att fixa bytet själv, hur gör ni andra, skriver ni in datum + mil i serviceboken och sparar kvitto på delarna?

Peter-C
2015-02-11, 23:16
..........Blir att fixa bytet själv, hur gör ni andra, skriver ni in datum + mil i serviceboken och sparar kvitto på delarna?

Jag skriver i ovankant på ett service blad mätarst / datum samt vad jag gjort + signatur :). Kvittot på oljefilter. Olja köper jag på nätet - flera dunkar samtidigt vilket innebär att det inte är kopplat just till ett tillfälle. Ingen har ifrågasatt detta, typ vid garantiärende eller inbyte av bil, dvs endast positiva reaktioner.

/Peter

Raven
2015-02-15, 23:45
Hörde idag ett svagt metalliskt rassel när jag gav gas. Stämplade inte fullt men kanske aningen hårdare än normal acceleration (dsg växlade vid ca 2500rpm). Har ni också ett svagt rassel? Kan ju vara wastegate clipset om sådant finns som rasslar.
Bara inte turbon håller på att ge sig. Ska ringa till Seat i sätra alt KW och be dem fixa förardörren som skramlar lite.

Peter-C
2015-02-16, 00:10
Här nedan är en tråd i ämnet som rör "Turboproblem", främst GTI 7.

Det beskrivs ofta i tråden som "whine of Death". Det borde innebära att du skulle höra ett vinande innan slutet kommer. Jag har ingen erfarenhet av detta än så länge.

http://www.golfmk7.com/forums/showthread.php?t=5276&highlight=turbo+fail&page=32

Jag hör inget rassel av den typen som ibland hördes från min fd GTI 2010 (det rasslet som man åtgärdade med ett plåtklipps på wastegate armen, inte samma lösning på denna motor).

/Peter

Raven
2015-02-16, 07:19
Hittade den här tråden igårkväll.
http://www.vwroc.com/forums/topic/6249-metallic-ringing-sound/

Post 9 stämmer med vad jag hör, och enligt tråden flera andra.

Marcus
2015-02-16, 10:26
Test Rekordhalter: Mégane RS Trophy-R vs Leon Cupra 280

http://youtu.be/GO0bEKZRnig

Raven
2015-02-17, 15:26
Sådär, Ringde till Olofsson bil i Nacka, bilen åker in på måndag för att kolla skrammel förardörr samt det där metalliskaljudet från motorn / turbon. *hoppas på ny turbo*.. :)

anri52
2015-02-17, 18:05
Ny turbo vore inte fel! Skulle va intressant och veta vilken version som gäller nu!

Peter-C
2015-02-17, 20:34
Turbo - Vilket artikelnr har ni på era?

Min bil har nr 06K 145 702 N - Kallas för Revision 2 på golfmk7.com

/Peter

anri52
2015-02-17, 21:27
Turbo - Vilket artikelnr har ni på era?

Min bil har nr 06K 145 702 N - Kallas för Revision 2 på golfmk7.com

/Peter

Har knappt öppnat huven ännu.....är det svårt å se artikelnumret?

Peter-C
2015-02-17, 21:39
Har knappt öppnat huven ännu.....är det svårt å se artikelnumret?

Nja sitter lite dumt till. Se nedan inlägg 5 och 6.

http://www.golfmk7.com/forums/showthread.php?t=7694

/Peter

mattias77
2015-02-17, 21:47
Lättast är en liten typ mek spegel på teleskop arm samt en ficklampa. Kolla på länkar vart ni ska leta.






Nja sitter lite dumt till. Se nedan inlägg 5 och 6.

http://www.golfmk7.com/forums/showthread.php?t=7694

/Peter

anri52
2015-02-18, 17:57
Turbo - Vilket artikelnr har ni på era?

Min bil har nr 06K 145 702 N - Kallas för Revision 2 på golfmk7.com

/Peter

Kollade idag slutsiffrorna är 722 bokstaven är A.

Raven
2015-02-26, 16:15
Suck, så har något low life använt bilen som stopkloss när han / hon parkerat... Blir så less!

anri52
2015-02-27, 13:51
Blir så trött när sånt händer,folk verkar inte bry sig ett skit.
Dock kul attt du anmälde dig till Björkvik hoppas det nu kommer lite
mer roliga bilar i klass C - 300 hk

Raven
2015-03-01, 23:15
Dyrt var det att få skadan åtgärdad. Spotrepair i Hammarby sjöstad ville ha 2100 + moms.... Någon som känner till ett annat ställe?

Jo, två polare följer också med. Blir sjukt skoj! Får se hur cupra dsg vs manuell går 😀 samt hur de står sig mot en golf r dsg med superchips steg1.

Våra borde väl vara ungefär lika tunga? Är det något på tillvalslistan du inte har? Min har allt, dock ej Elstol.

Marcus
2015-03-04, 00:27
Jaha - nu är nya Honda Civic Type-R snabbaste framhjulsdrivna runt Nordschleife...

Särås
2015-03-04, 10:09
Jaha - nu är nya Honda Civic Type-R snabbaste framhjulsdrivna runt Nordschleife...

Var inte oväntat, dom kommer putsa tiden en del oxå enligt säkra källor runt Ringen!

mattias77
2015-03-04, 14:24
Undrar vad priset i Sverige blir, såg i uk ett grundpris på 30.000£. Blir ca 380.000 kr





Jaha - nu är nya Honda Civic Type-R snabbaste framhjulsdrivna runt Nordschleife...

anri52
2015-03-04, 16:39
Dyrt var det att få skadan åtgärdad. Spotrepair i Hammarby sjöstad ville ha 2100 + moms.... Någon som känner till ett annat ställe?

Jo, två polare följer också med. Blir sjukt skoj! Får se hur cupra dsg vs manuell går �� samt hur de står sig mot en golf r dsg med superchips steg1.

Våra borde väl vara ungefär lika tunga? Är det något på tillvalslistan du inte har? Min har allt, dock ej Elstol.

Min har allt men inte adaptiv farthållare utan den vanliga varianten:)
Hehe blir intressant å se hur min beter sig den är ju knappt inkörd (ca 200 mil)
så det lär ju ta ett tag innan bilen bevisar sin fulla potential.

anri52
2015-03-04, 16:46
https://m.youtube.com/watch?v=2kbzJLhtol0 väljer man rätt tuningföretag kan dessa cupror gå grymt bra med endast steg 1

Raven
2015-03-04, 18:19
Anri, du får börja köra mer med bilen. Jag har på något sätt lyckats köra 140mil på en månad...

Hmm.. 0-200 på ca 13-14sekunder med steg1. 2016-05-19 går garantin ut...

anri52
2015-04-09, 21:20
Testade lite på Nurburgring med cupran under påskhelgen:) http://www.garaget.org/video/148799

vfr
2015-04-09, 21:47
Det var en trevlig film, anri. Jag har aldrig kört på ringen med bil. Däremot med hoj för sådär en 15 år sedan.

Peter-C
2015-04-09, 21:59
Testade lite på Nurburgring med cupran under påskhelgen:) http://www.garaget.org/video/148799

Det var en ovanlig banvideo. Orsakade mig ett gått skratt :D :D! Ni är inte unika vad det gäller skillnad i vad som ska prioriteras du och hustrun. Jag tvivlar på att min fru över huvud taget hade åkt med mig om hon visste vad det var frågan om.

Någon gång borde man göra ett besök där.

/Peter

anri52
2015-04-09, 23:09
Det var en trevlig film, anri. Jag har aldrig kört på ringen med bil. Däremot med hoj för sådär en 15 år sedan.

Tackar så mycket! Tänkte först redigera filmen....men va fan allt behöver inte va så seriöst:)

anri52
2015-04-09, 23:20
Det var en ovanlig banvideo. Orsakade mig ett gått skratt :D :D! Ni är inte unika vad det gäller skillnad i vad som ska prioriteras du och hustrun. Jag tvivlar på att min fru över huvud taget hade åkt med mig om hon visste vad det var frågan om.

Någon gång borde man göra ett besök där.

/Peter

Hehe ett gott skratt förlänger livet tänkte först redigera men det här bjuder vi på:)

Alle47
2015-04-10, 11:16
Ja det här var verkligen kul att lyssna på Rian, "jag vill köra själv, måste köra ett varv till... NEJ"
Stor eloge att du bjussar på det ;)

Henrik.M
2015-04-11, 00:13
"NEJ" = Chef!
Härligt med kvinnor som säger ifrån på skarpen och kul med någon som vågar bjuda på verkligheten.
Både garvar och känner igen mig.
Så jävla skön slutkläm i filmen. :)





Skickat från min Mini Padda

anri52
2015-04-11, 22:43
Ja det här var verkligen kul att lyssna på Rian, "jag vill köra själv, måste köra ett varv till... NEJ"
Stor eloge att du bjussar på det ;)

Tackar Alle :)

anri52
2015-04-11, 23:18
"NEJ" = Chef!
Härligt med kvinnor som säger ifrån på skarpen och kul med någon som vågar bjuda på verkligheten.
Både garvar och känner igen mig.
Så jävla skön slutkläm i filmen. :)
Skickat från min Mini Padda

Slutklämmen är fan bra:) Man känner sig som en liten pojke som har jätteroligt...tills morsan säger nu får det va nog.

Henrik.M
2015-04-12, 00:19
Slutklämmen är fan bra:) Man känner sig som en liten pojke som har jätteroligt...tills morsan säger nu får det va nog.

Typ som att "dags att gå hem nu" fast man inte vill. :)

Mattias
2015-04-12, 02:40
Haha, vilken härlig video!
Gillar din co driver :)

Marcus
2015-04-13, 12:55
Automann-TV: 2015 SEAT Leon Cupra (280hp) - DRIVE & SOUND (1080p)

https://youtu.be/rdvXTJCYSXE

anri52
2015-04-25, 18:17
Både raven och jag var på Björkvikring idag:) Tror båda är väldigt nöjda med dagen bilarna går över förväntan potentialen är enorm. Kommer lägga ut lite filmer inom kort.

mattias77
2015-04-25, 20:15
Både raven och jag var på Björkvikring idag:) Tror båda är väldigt nöjda med dagen bilarna går över förväntan potentialen är enorm. Kommer lägga ut lite filmer inom kort.


Ser verkligen fram emot det:cool:

kommer gärna upp nästa gång ni kör!!. Pärlan står tvättad och redo:).

5967

Raven
2015-04-25, 20:29
Både raven och jag var på Björkvikring idag:) Tror båda är väldigt nöjda med dagen bilarna går över förväntan potentialen är enorm. Kommer lägga ut lite filmer inom kort.

Jag är kanon nöjd med dagen. Skulle dock testat med rl en gång till innan jag åkte hem. Kändes inte lika blåsigt då, kan nog kapa nga 100-delar på 100-200 tiden.

Alle47
2015-04-27, 06:46
Jag är kanon nöjd med dagen. Skulle dock testat med rl en gång till innan jag åkte hem. Kändes inte lika blåsigt då, kan nog kapa nga 100-delar på 100-200 tiden.

vad gör en orginal cupra 100-200?

Raven
2015-04-27, 09:09
Tydligen snabbare eller lika som en steg1 golf r vi. Så höga 14 - låga 15 beroende på låda och utrustning.

anri52
2015-04-27, 11:53
100-200 14,35 original med en
Euro 6 klassad 3'' downpipe

Raven
2015-04-27, 14:20
zzzzz

anri52
2015-04-27, 16:53
Här kommer lite filmer från Björkvik ;) Starten är mellan 50-60 km vissa starter är inte perfekta, vissa bilar fick heat soak
och borde gått bättre Cupran levererade typ samma hela tiden är positivt överraskad att den gick så bra Original förutom en 3" downpipe.


https://www.youtube.com/watch?v=3xSzkmDD_lo

https://www.youtube.com/watch?v=U2mwDijQJbQ

https://www.youtube.com/watch?v=keWDUc2AR4E

https://www.youtube.com/watch?v=aEy2WyNLnF8

https://www.youtube.com/watch?v=xzCwpCYgcnI]

anri52
2015-04-27, 17:03
https://www.youtube.com/watch?v=mmNU1pTcz_Q

https://www.youtube.com/watch?v=WGA4gqTbcWU

https://www.youtube.com/watch?v=iI86ivvLEt0

Ravens cupra gick grymt bra endast med en box, effekten uppskattas till ca 350 hk
Focusen i en utav filmerna ska ha 420 hk men det verkar som cupran är snabbare

anri52
2015-04-27, 17:40
Haha, vilken härlig video!
Gillar din co driver :)
Hehe ja hon är go denna kvinna ...men bestämd

anri52
2015-04-27, 17:44
Ser verkligen fram emot det:cool:

kommer gärna upp nästa gång ni kör!!. Pärlan står tvättad och redo:).

5967

Är den sänkt nu? Hur som helst så ser den riktigt bra ut:)
Min är sänkt nu iallafall blev helt ok.

Raven
2015-04-27, 18:09
Sänkte du igår eller var den sänkt i lördags också?

Raven
2015-04-27, 18:13
Trodde ni skulle köra betydligt jämnare mot 335an.. Jag lämnade honom bakom mig ordentligt. Var jämnare mot din cupra.

De 2 subaruna på plats var förvånansvärt trötta.. Inget go alls i dem.

anri52
2015-04-27, 18:51
Det finns alltid orsak varför det går sämre i vissa rejs än andra:) I rejset mot 335an hade jag kört en hel del innan däremot hade ägaren till 335 vilat sin bil ett bra tag dessutom körde jag med helöppet fönster och starten var inte optimal (han gasar tidigare än mig :)) Men det är sånt man får räkna med huvudsaken man har kul.
Bilen sänkte jag för två veckor sedan inte mycket men ändå. Syntes inte så bra pga all skyddstejp

mattias77
2015-04-29, 10:57
Jo den är sänkt nu med vwr fjädrar 25/20 mm. ska dock göra hjulinställning nästa vecka. GOA filmer:cool: Fanken vad din går fint raven!!. Verkar ge en del med boxen:D




Är den sänkt nu? Hur som helst så ser den riktigt bra ut:)
Min är sänkt nu iallafall blev helt ok.

Merlinen
2015-04-29, 11:03
Fina klipp :)
Alltid kul å se skillnader.

Alle47
2015-04-30, 10:00
the return of the cupra :)

var några år sen jag härjade på Björkvik med min dåvarande cupra, den nya plattformen verkar ju ha en grym potential med tanke på hur den går med trimbox.
Hoppas vi får se din Cupra snabbare framöver Rian, du har ju en liten tuningjävul inom dig :)

anri52
2015-04-30, 22:47
the return of the cupra :)

var några år sen jag härjade på Björkvik med min dåvarande cupra, den nya plattformen verkar ju ha en grym potential med tanke på hur den går med trimbox.
Hoppas vi får se din Cupra snabbare framöver Rian, du har ju en liten tuningjävul inom dig :)

Tjena alle!
Om jag får för mig att trimma så blir det fullt ut:) dvs 100- 200 tider vill jag ska ligga på höga 9 nior/ låga 10or då är jag nöjd:) Apr är på väg med steg 2 på ca 400 hk ,Vtech gör fina mappar, Hgp tyskland kan plocka ut ca 425 hk så vi får se vad det kan bli för skoj i framtiden.

anri52
2015-05-03, 00:38
Så här blir det om man sänker med Eibach pro ;) inget extremt men helt ok

6005 6006 6004

Alle47
2015-05-03, 07:16
Snyggt! Lagom låg :)

Peter-C
2015-05-03, 10:43
Ser bra ut!

/Peter

lasholm
2015-05-03, 17:38
Snygg 👍👍👍

Hammarby Sjöstad
2015-05-03, 17:39
Någon som provat ST Cupran (kombin) än? Jag börjar fundera på en sådan nu när jag inser att Golf R SC nog är för dyr för mig.

tobbetdi
2015-05-03, 22:11
Fixarfarsan på Twitter/ Facebook har det. Han hänger även här, tisu001


Skickas från min iPhone via Tapatalk

anri52
2015-05-03, 22:54
Tackar så mycket:) Blev inte så himla dyrt heller 3500 kr (fjädrar samt 4hjulsinställning) Bytet gjorde jag själv.

Det står en ST hos Mto bilcenter i Veddesta kanske värt att kolla upp.

anri52
2015-05-13, 16:40
Kombin hävdar sig väldigt bra på ringen http://www.topgear.com/uk/car-news/seat-leon-cupra-st-nurburgring-estate-record-video-2015-05-13 måste säga att jag är riktigt imponerad:)

Hammarby Sjöstad
2015-05-13, 17:41
Fan vad grymt med STn. Såg en live ute på vägen igår. Är riktigt fin.
Ej hunnit ta mig till någon bilhandlare än dock.

Raven
2015-05-15, 14:29
S60 T5 450hk++ vs en pigg Cupra.

http://www.garaget.org/video/149130

Samma dag, samma Volvo mot Camaro..


http://www.garaget.org/video/148991

anri52
2015-05-15, 15:44
Eftersom jag vet hur ruggigt bra denna Volvo går så är jag riktig imponerad:) Jag menar Volvon äter steg1
RS3or S3or till frukost .. så kommer du med Cupran endast med en tuning box och presterar på detta vis GRYMT.

mattias77
2015-05-15, 15:56
Eftersom jag vet hur ruggigt bra denna Volvo går så är jag riktig imponerad:) Jag menar Volvon äter steg1
RS3or S3or till frukost .. så kommer du med Cupran endast med en tuning box och presterar på detta vis GRYMT.

Undrar hur våra bilar går med steg 2?. Snart vet vi kanske :cool:

Raven
2015-05-15, 16:06
Så fort garantin har gått ut...

Alle47
2015-05-15, 20:53
Det här blir intressant! Att dom svarar bra på steg 1 är ju tydligt, men hur mycket finns att hämta på turbon sen? Gamla K04an hade ju sin gräns kring 400hk. Antar vi snackar lite mer nu? Riktigt kul att se :)

Raven
2015-05-15, 21:46
Ändrat

Raven
2015-05-18, 23:16
OK, så en Steg1 Cupra gör enligt stertman 100-150 på 4 och 100-200 på 10.5.. Ändå en viss skillnad. Blir att skaffa dp och jaga 10an

anri52
2015-05-19, 17:35
OK, så en Steg1 Cupra gör enligt stertman 100-150 på 4 och 100-200 på 10.5.. Ändå en viss skillnad. Blir att skaffa dp och jaga 10an

Under perfekta förhållanden gör de flesta steg 1 Cupror 5f 100-200 på 10 sec någonting
Men ta dessa tider med en nypa salt det är inga stabila tider, kör några repor på tex
Björkvik då hamnar du garanterat på 11-12 sec. Som exempel är det bara kolla
tiden på M5 v10 som låg på 11sec 100-200 eller Golf R steg 1 på 17 sec.

Raven
2015-05-22, 22:50
Dina fälgar är riktigt snygga!!

Hammarby Sjöstad
2015-05-24, 00:25
Ni som kör Cupran, och har kört Golf GTI tidigare, hur tycker ni inredningskvaliteten känns i jämförelse med Golfen. Är Seaten plastigare? Skramlar den mer i kupén? Eller håller den samma standard i upplevd kvalitet?

Raven
2015-05-24, 12:45
Ni som kör Cupran, och har kört Golf GTI tidigare, hur tycker ni inredningskvaliteten känns i jämförelse med Golfen. Är Seaten plastigare? Skramlar den mer i kupén? Eller håller den samma standard i upplevd kvalitet?
Jag skulle nog säga likvärdig på allt.

Dörrarna har lite mer hårdplast än golf 6 och instrumentbrädan är hårdare.

Men allt du rör vid är samma lika.

Raven
2015-05-24, 12:46
Säg till om du vill titta på en Cupra. Jag bor knappt 10min från sjöstaden.

anri52
2015-05-24, 13:43
Kvalitetkänslan är klart bättre än minna tidigare Golf 5or (Gti) iallafall.
Jämför man med min bil innan Cupran Golf 6 (Gti) så är det väldigt lika
känns som Seaten är väl ihopskruvad inget skramel än så länge:)

- - - Uppdaterad - - -


Dina fälgar är riktigt snygga!!

Tackar Raven! Jag är väldigt nöjd med fälgarna.

Hammarby Sjöstad
2015-05-24, 14:20
Det låter ju grymt bra. Har en Golf 6 GTI Edition 35, där jag är mjt nöjd med kvaliteten.
Vore toppen Raven, vi kanske kan bestämma någon kväll. Kan höras via pm.

Marcus
2015-05-26, 21:25
Seat Leon Cupra R420? :rolleyes:


http://youtu.be/0SYAEP3LxTg

anri52
2015-05-29, 15:24
Seat Leon Cupra R420? :rolleyes:


http://youtu.be/0SYAEP3LxTg

Inte illa för en Leon Cupra!

anri52
2015-06-12, 18:26
Seat imponerar ;) Dessutom ser det ut som standard Leon Cupran ej PP https://www.youtube.com/watch?v=KlGCZiFyqVw

golfhenke
2015-06-13, 11:49
Oops ser man på. Nice.

Peter-C
2015-06-13, 14:42
Honda Type R är nog en trevlig bil. Otvetydigt snabb med :).

/Peter

anri52
2015-06-13, 15:51
Hondan är säkert bra på bana men rakt fram är det stor besvikelse när man ser detta https://www.youtube.com/watch?v=k4i-72xLFT4 0- 200 på ca 24 sec 100- 200 på ca 17-18sec... Verklig tid verkar va 210 mätartid. Cupran skulle fullkomligt mosa
Hondan speciellt i högre farter

Peter-C
2015-06-13, 17:22
Jo. Själv är jag inte spekulant på Hondan, kör ju VW, kan ju knappast bli bättre ;).

Gillade Civic type R version EP3 2001-2005 (den med växelspaken rakt in i instrumenteringen). verkade mest GTI mässig av dem. Monterades i England. Sedan dess har designen gått åt ett annat håll.

Inredning / instrument har ju lite "tivoli" stuk över sig i den senaste tappningen.

https://www.youtube.com/watch?v=oab3XoYx3fU

/Peter

anri52
2015-06-13, 18:14
Klart du är nöjd med Vw finbilen en fantastisk bil i mina ögon, själv är jag positivt överraskad av Cupran
helnöjd på alla sätt å vis:) Hondan däremot ser alldeles för uppseendeväckande ut för min smak
har blivit för gammal helt enkelt

Raven
2015-06-14, 17:49
Richard, jag är under 30 och skulle aldrig våga visa mig offentligt i en type r...

Hammarby Sjöstad
2015-07-24, 00:01
Varit och provkört en Leon Cupra ST hos bilhandlaren. Riktigt bra! Blir nog en sådan på privatleasing.
Har en fråga som ni Cupra- ägare kanske kan svara på. Kan jag fortsätta använda mina vinterhjul som jag haft till min golf gti ed 35? Borde ju vara samma eftersom golf och leon delar så mycket teknik.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

anri52
2015-07-24, 00:45
Vinterhjulen kommer funka kanon på Seaten:) Kul att du verkar nöjd med provturen.
Själv tog jag bilen till Spanien Torrevieja, på vägen ner passera jag Castelloli i Barcelona
det är en bana de testkör Cuprorna riktigt kul, passa även på att kolla vad bilarna tillverkas:)
Cupran går riktigt bra och problemfritt drar ingen olja alls trots aktiv körning på autobahn
jag är helnöjd.

Hammarby Sjöstad
2015-07-24, 00:59
Låter fint! Ska snacka med handlaren igen nästa vecka, sjukt lång leveranstid dock. 6,5 månad...

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Raven
2015-07-24, 12:08
17" är minimum på cupran.. Om du nu hade 16" på Golfen.

Du kommer inte att ångra dig. Jag kan verkligen rekommendera att lägga till för seat sound, adaptiv farthållare och lane assist.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Hammarby Sjöstad
2015-07-24, 12:54
Har 17" idag, så det är lugnt. Tack!

Funderar dock på att sätta vinterdäck på en 18" sommarfälg som jag har. Kan man kanske behandla fälgarna på något sätt så de klarar vintern? Lite off topic kanske, sorry i så fall.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Raven
2015-07-24, 13:43
Pulverlackerade bör ju funka.. 😀

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Hammarby Sjöstad
2015-07-31, 00:16
Nu är den beställd!
SEAT Leon ST 290 Cupra Dsg 2016
Svart metallic
Svart helläder
Seat sound
Full link (för inkoppling av android/iphone)
Parkeringssensorer fram och bak.


Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Hammarby Sjöstad
2015-07-31, 00:17
Så nu ska GTIn Ed 35 säljas om ett tag. Tyvärr ca 6 mån leverans på Cupran.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

anri52
2015-07-31, 16:10
Grattis till en fin bil!
6 mån var lite väl lång väntetid, hoppas du får den tidigare.

Raven
2015-08-04, 09:42
heheh

Hammarby Sjöstad
2015-08-04, 09:56
Ser bra ut :)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

lasholm
2015-08-04, 15:31
Var ute och testade på avlyst flygfält nr 222 i helgen.

80-120 = 2,6
100 - 150 = 4,3
100 - 170 = 6,5

Bilarna går ju galet bra!

Björkvik gjorde bilen:
80-120 = 2,9
100 - 150 = 4,49
100 - 170 = 6,9
100 - 200 = 11,87

Så låg 11 nu :)

Grymma tider!!

anri52
2015-08-06, 21:45
Nyss hemkommen från en lång resa genom Europa med Cupran, fan vilken bil å gå bra vare sig det är på Autobahn eller Nurburgring:) Testade toppfarten så sent som i förgår kom upp i 262 km med Gpsen
mätarfart ca 275 km 4 pers i bilen samt mycket packning, självklart var det på en fin raksträcka där
fri fart gäller, var även på Nurburgring å körde 2 varv bästa tid 9, 23 väldigt nöjd med tanke på all packning
samt fyra pers plus inte så stor erfarenhet när det gäller bana (10 varv totalt på ringen genom åren)
Cupran har idag gått ca 1500 mil har inte behövts fylla på olja än, bränsleförbrukingen under resan var som högst 1, 1 lägst 0, 73. Jag är riktigt nöjd med denna bil:)

Hammarby Sjöstad
2015-08-06, 21:48
Låter grymt Anri52, känns som jag beställt helt rätt bil :)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Raven
2015-08-06, 22:25
Skoj Rickard! Och milen har tickat på lite ser jag.

Kan bara hålla med angående oljeförbrukningen, eller snarare avsaknaden av den. Riktigt skönt!



Skickat från min D6603 via Tapatalk

Raven
2015-08-06, 22:26
Körde på farthållaren idag, i 90 drog den ca 0.57 enligt momentan mätaren. Riktigt bra!

Skickat från min D6603 via Tapatalk

anri52
2015-08-07, 15:07
Riktigt bra tider Raven:) Din bil går riktigt riktigt bra med endast en trimbox det har man ju fått erfara.

Bra val av bil HammarbyS:) Tror inte du kommer bli besviken.

Hammarby Sjöstad
2015-08-07, 15:10
Anri52 och Raven, vad har ni för modifieringar?

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

anri52
2015-08-07, 20:52
3" Downpipe med euro 6 klassad hjs cat samt Eibach sänkt ca 1,5 cm.

Hammarby Sjöstad
2015-08-07, 21:05
Anri52, Inte undra på att det går bra. :)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

anri52
2015-08-07, 21:17
Jo Cupran går riktigt bra trots original mjukvara!

Raven
2015-08-08, 10:48
Stänkskydd
Samt de flesta justeringarna i Vcds.
Skickat från min D6603 via Tapatalk

Raven
2015-08-08, 10:51
Skickat från min D6603 via Tapatalk

Hammarby Sjöstad
2015-08-08, 14:18
Boxen låter som något att fundera på, trots att jag ska leasa bilen :)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

anri52
2015-08-08, 15:36
6438 Nurburgring Tid 9,23 4pers i bilen samt fullpackad. Bilen är en dröm att köra även för en oerfaren som mig.

Hammarby Sjöstad
2015-08-08, 15:49
Snyggt Anri52 :)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Raven
2015-08-08, 16:43
Skickat från min D6603 via Tapatalk

anri52
2015-08-15, 11:46
Då var första servicen gjord verkar som serviceindikatorn är inställd på 1500 mil=mycket bra.

Fredrix
2015-08-21, 08:39
290 hk fr.o.m vecka 50
http://www.auto-motor-und-sport.de/news/neuer-seat-leon-cupra-290-2016-9909792.html