handdator

Visa fullständig version : Seg gasrespons och långsamtgående vindrutetorkare normalt?



Iceman
2014-02-13, 17:58
Hej! Jag har haft min Golf GTI -10 i några månader nu och har ett par saker som jag undrar över. Först och främst tycker jag att gasresponsen är så seg. Jag har en automat DSG och när jag lägger i D och ska köra iväg måste jag trycka så hårt på gasen innan den ger sig iväg. På min förra Octavia RS var ju gasen väldigt känslig och den svarade direkt. Det är t.o.m. som så att jag har gjort rivstart med några andra potenta bilar som jag har kört på slutet eftersom jag är van vid min bil. Den känns även lite seg i nerväxlingen på motorvägen om man stämplar gasen i botten, men det kanske beror på att nerväxlingen på en automat tar något längre tid? Jag har därför börjat lägga i rätt växel manuellt på paddeln vid behov av snabb respons. Däremot svarar den väldigt bra på gaspådraget när den väl har växlat ner, så det känns inte som att det skulle vara något fel där. Ska det vara så här eller kan det vara något fel tror ni? Sedan undrar jag även över vindrutetorkarna. När jag har de på det första läget (regnsensor) så slår torkarna som de ska, men efter en stund börjar de gå ungefär hälften så snabbt. Om jag då slår av dem och sedan petar i regnsensorläget igen går de så snabbt som jag tycker att de ska göra igen. Jag vore mycket tacksam för hjälp med svar på dessa grejer.

polomannen
2014-02-17, 22:01
På fråga nummer 1....kan finnas nåt uppdatering till motorsystemet.

på frpga nummer 2....har alldrig råkat ut för det så där kan jag inte hjälpa dej...kanske nånannan kan.