handdator

Visa fullständig version : Byta startlås, kan jag behålla ringen för stöldskydd? (Passat 96 3B)



Lars S
2014-02-12, 17:19
Måste byta den mekaniska delen (den del där man sticker in nyckeln) i startlåset (rattlås mm har ballat ur) kan jag behålla ringen för startspärren och flytta över den till nya låset (eller är den fastgjuten runt låset?
Behövs väl omkodning när jag bytt lås och därmed nyckel?

Om jag istället tar nytt (beg) lås komplett med startspärr så är det bara att koppla in sladen och jag klarar jag mej utan omkodning eller?

/Lars S

Mini_me
2014-02-12, 18:27
Ja du kan flytta läs spolen.

Ja du kommer behöva koda nycklar hur du än gör (förutsatt att du inte behåller din vanliga , inkodade nyckel dvs).

Den svarta delen är bara en mottagare , det går en sladd från den till ett styrdon (stöldskydd) som sedan är matchat mot motorstyrdonet.

I nyckeln sitter det ett "chip" som är matchat mot bilen. Tar du nån annan nyckel kommer startspärren aktivera.

Lars S
2014-02-12, 18:38
Ja du kan flytta läs spolen.

Ja du kommer behöva koda nycklar hur du än gör (förutsatt att du inte behåller din vanliga , inkodade nyckel dvs).

Den svarta delen är bara en mottagare , det går en sladd från den till ett styrdon (stöldskydd) som sedan är matchat mot motorstyrdonet.

I nyckeln sitter det ett "chip" som är matchat mot bilen. Tar du nån annan nyckel kommer startspärren aktivera.


Tackar!

Om jag förstår dej rätt så spelar det ingen roll om än det med det nya låset följer tillhörande stölskydd (liten box på kabeln), jag måste ändå koda om de nya nycklarna?
Omkodning kan endast göra på VAG-verkstad eller?

/Lars S

polomannen
2014-02-12, 18:40
Tackar!

Om jag förstår dej rätt så spelar det ingen roll om än det med det nya låset följer tillhörande stölskydd (liten box på kabeln), jag måste ändå koda om de nya nycklarna?
Omkodning kan endast göra på VAG-verkstad eller?

/Lars S

Japp endast på VAG

Lars S
2014-02-12, 18:49
Tack för svar!

Vild ide:

Om jag sparar det gamla låset, fäster/gömmer det under instrumentbrädan, låter ringen till startspärren vara kvar och inkopplad, låter nyckeln i gamla låset alltid stå i "Tändning till" då behöver jag inte koda om och allt funkar (utom att jag inte har nån startspärr förstås)?


/Lars S

Lars S
2014-05-25, 16:55
Tack för svar!

Vild ide:

Om jag sparar det gamla låset, fäster/gömmer det under instrumentbrädan, låter ringen till startspärren vara kvar och inkopplad, låter nyckeln i gamla låset alltid stå i "Tändning till" då behöver jag inte koda om och allt funkar (utom att jag inte har nån startspärr förstås)?/Lars S

Till slut gav min startkontakt upp och jag var tvungen att, i fält, prova något som liknar ovanstående (hade en i förväg inköpt ny startkontakt i bilen).
Bara att lossa kåpan under ratten med två stjärnskruvar. Tog loss kontaktstycket till startkontakten och satte det i den nya kontakten som fick hänga fritt under instrumentbrädan.
Ja det går alldeles utmärkt att göra så, startar nu bilen via att vrida en mejsel i nya startkontakten, nyckeln sitter hela tiden i tändningsläge i låset. Och startspärr har man ju faktiskt om man tar ut nyckeln.


/Lars S