handdator

Visa fullständig version : Kopplings problem vr6-93



krilleåland
2014-02-10, 08:31
Tjena. Under natten hade min kopplings pedal åkt ner i golvet. Går att pumpa upp lite tryck så växeln går just i men sen sjunker den igen. Vet nån om det skulle kunna vara slav cyl? El om det är huvud cyl som gått slut? Skulle inte vilja beställa båda för bor på en ö . Passar de från nån annan mod ifall skroten skulle kunna ha en tillsvidare? Mvh krille

FiNCH
2014-02-10, 08:56
Jag hade samma problem på en Scania jag körde förut, den har Hydralisk pedal, vi bytte cylindern och sen var problemet ur världen.
Kan tänka mig att det är liknande på din?

Vi bytte först huvudcylindern som i detta fall går på Tryckluft men det var inte den det var fel på, sen bytte vi cylindern som pedalen trycker på, det var den som var paj.
Nu är det rätt stor skillnad på en Scania och en vr6.
Jag tror att du får felsöka, det kan nog vara vilken av dom som är paj.

Skickat från min C6603 via Tapatalk

a128
2014-02-10, 09:36
rent genrellt brukar det vara vanligare att just slavcylindern än huvudcylindern är defekt, det är inte ovanligt att slavcylindern läcker baklänges dvs. suger in luft när man släpper upp kopplingen och defekten är svår att lokalisera, "bromspackningarna" som sitter i resp. cylinder kan ibland köpas lösa hos tex. autoexperten

krilleåland
2014-02-10, 14:10
Tackar för snabba svar. Fanns en slav cylinder inne hos lokala firman. Köpte den och montera och nu funkar det igen;)

FiNCH
2014-02-10, 14:11
Perfekt, kul att det löste sig!

Skickat från min C6603 via Tapatalk

J.L
2014-02-10, 15:19
Snabba ryck, härligt!