handdator

Visa fullständig version : Ratten sne fast bilen går rakt Golf 1.4 98a



Monne
2014-02-08, 21:40
Märkte idag att ratten var sne bytte spindelled och fjäder fram förra veckan kan det ha varit i samband med det som ratten blev sne?

Bilen vill dra till vänster när man vrider ratten rakt, bilen går rakt när man släpper ratten det är bara det att ratten är sne kanske lite krångligt förklarat hoppas ni förstår.

Borde man fixa detta kommer däcken slitas annars? är det en hjulinställning man gör då och i så fall räcker det att ställa in fram hjulen?
Jag har även läst att vissa ställer endast in ratten genom att skruva lös den och ställa in den vad borde jag göra.

Tacksam för svar

BluedogR
2014-02-09, 01:06
Jo en hjulinställning behöver du göra,lär få sneslitna däck annars snart.ganska säker på att det endast går att justera Toe fram på din bil med.
Att pilla ev med ratten lurar du dig själv bara.
Bara att ringa och boka en hjulinst

J.L
2014-02-09, 09:08
Precis, inställning måste göras när något i framvagn skruvats loss som påverkar hjulvinklar.

Monne
2014-02-09, 14:13
Blir att boka tid för hjulinställning imorgon tack för era svar.

Petta77
2014-02-09, 15:47
Min ratt står något snett åt höger å detta efter framvagnsinställning. Läste nånstans att om bilen drar åt något håll kan de oxå bero på kassa bakvagnsbussningar. :confused:

J.L
2014-02-09, 16:02
Min ratt står något snett åt höger å detta efter framvagnsinställning. Läste nånstans att om bilen drar åt något håll kan de oxå bero på kassa bakvagnsbussningar. :confused:

Då har firman inte satt ratten helt rakt och låst den med krycka under inställningen.
Och nu har ju nyligen väsentliga delar bytts ut och problemet uppstått samtidigt.

Petta77
2014-02-09, 18:57
Då har firman inte satt ratten helt rakt och låst den med krycka under inställningen.
Och nu har ju nyligen väsentliga delar bytts ut och problemet uppstått samtidigt.


Sorry läste öppningstråden lite för hastigt.

Får väl lämna in min igen på framvagnsinställning. Dock ej till VAG för de verkar ju inte kunna.

Premis
2014-02-10, 06:32
Brukar alltid själv övervaka hjulinställningar, går t.ex. in och kollar så ratten står SPIKRAKT efter att dom satt fast den med krycka. Har än till idag inte hittat en hjulinställare som bryr sig det minsta om kunden önskemål, det är skit rakt av i hela branschen är min erfarenhet. Om ratten står 10cm snett verkar få bry sig om t.ex. Så vill du ha det gjort rätt så får du övervaka det, eller göra det själv; och begär mätprotokoll med före/efter-mätningar (flera fuskar med detta också).

J.L
2014-02-10, 09:01
Så vill du ha det gjort rätt så får du övervaka det, eller göra det själv

Håller med, jag är också alltid med och tittar.

På en golf -89 jag var inne med stod camber +1.0 på en sida och -0.3 på andra.
När han ställt toe och började plocka loss lasrar frågade jag om han inte ska ställa cambern också?
"Det går inte på de här".
Fick visa hur man gör...

a128
2014-02-10, 10:49
Det är snarare regel än undantag att man får lossa på ratten och sätta den rätt efter man har gjort framvagnsinställning:(