handdator

Visa fullständig version : Golf 7 i US



Peter-C
2014-02-06, 19:45
Att det utrustningsmässigt skiljer mycket mellan Europa och US är säkert ingen nyhet. Ofta är US - VW sparsamt utrustade eftersom de ska vara billiga ”folkvagnar” där. Lite tråkigt kan man tycka.

Men en grej blir jag avundsjuk på – 1/3 ner i dokumentet nedan kan man se en interiörbild där det finns en RIKTIG handbroms, alltså ingen fjollströmbrytare. Det skulle jag vilja ha :D:D.

http://www.vwvortex.com/news/volkswagen-news/u-s-golf-7-preview/

/Peter

Marcus
2014-02-06, 20:59
Synd att dom erbjuder fattigt med tillval och förstör utseende med orangefärgade lysen. Utrustningslinjerna har lika konstiga namn som i UK. SE och SEL - låter mycket töntigt :) Som bilentusiast får man vara ytterst glad över att leva i EU.

Peter-C
2014-02-06, 22:00
Prisnivån i US är ju väldigt gynnsam. Visserligen är ju utrustningsnivån mycket sämre men inte i proportion till priset – mycket billigare. Ändå klagar de på att det är dyrt….

Exempel Passat sedan S 2,5L 170 hp 5 cyl.
20.845 USD typ 137.000 SEK

2,5 l är väl en gammal lättare lastvagns motor i EU.

Dieselmotor har man inte, bara i tyngre fordon.
När jag var där senast (1 år sedan) så var bensinpriset under hälften av vårt pris som är ganska likt övriga centraleuropa.


EDIT
Se Marcus kommentar nedan:

Golf, Jetta Variant, Jetta, Passat, Beetle, Beetle Cab och Touareg erbjuds med TDI Clean Diesel i USA.

Faktum kvarstår att man sällan har dieselmotor i personbilar. Ursäkta fel-info.

/Peter

Mattias
2014-02-06, 22:37
Men en grej blir jag avundsjuk på – 1/3 ner i dokumentet nedan kan man se en interiörbild där det finns en RIKTIG handbroms, alltså ingen fjollströmbrytare. Det skulle jag vilja ha :D:D.

"Riktig" handbroms är underskattat, personligen tillför en elektrisk mig ingen kundnytta!
Borde gå att välja vad man vill ha! :-)

Mk1
2014-02-07, 05:58
Även passaten har en riktig krycka mellan stolarna i USA.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Premis
2014-02-07, 06:39
Inte osannolikt då att man kan göra en retrofit, elektronisk -> manuell upgrade :).

.. f.ö. har jag funderat på om man inte skulle kunna styra elhandbromsen lite roligare, t.ex. via rattvinkel osv för att alltid kunna få till perfekta 180 graders svängar. Inte omöjligt tror jag.

mangewide
2014-02-07, 06:56
3832

Fan va man saknar kryckan.... :), orättvisst ;)

Marcus
2014-02-07, 08:44
Prisnivån i US är ju väldigt gynnsam. Visserligen är ju utrustningsnivån mycket sämre men inte i proportion till priset – mycket billigare. Ändå klagar de på att det är dyrt….

Exempel Passat sedan S 2,5L 170 hp 5 cyl.
20.845 USD typ 137.000 SEK

2,5 l är väl en gammal lättare lastvagns motor i EU.

Dieselmotor har man inte, bara i tyngre fordon.
När jag var där senast (1 år sedan) så var bensinpriset under hälften av vårt pris som är ganska likt övriga centraleuropa.

/Peter

Golf, Jetta Variant, Jetta, Passat, Beetle, Beetle Cab och Touareg erbjuds med TDI Clean Diesel i USA.

Peter-C
2014-02-07, 08:54
Golf, Jetta Variant, Jetta, Passat, Beetle, Beetle Cab och Touareg erbjuds med TDI Clean Diesel i USA.

Ja du har så rätt - vet inte hur jag kunde missa det, fel av mig :).

Påståendet att man normalt inte köper personbilar i dieselversion får kvarstå. När jag hyrde bil vid senaste tillfället (Buick Enclave suv v6) så blev jag osäker på drivmedlet. Frågade uthyraren, då bara gapade han och menade på att det är en personbil då är det givetvis bensin. Kände på mig att jag skulle få ett sådant svar på en i hans ögon "idiotiska fråga", men man är ju Svensk, vill ju vara ordentlig ;). Det kanske blir vanligare med tiden, har väl med beskattningen att göra.

/Peter

Marcus
2014-02-07, 09:27
Ja håller med, så ser ju marknaden ut i USA, så som du beskriver. Men intressant att VW ändå erbjuder så många dieselalternativ på denna dieselfientliga marknad.

Peter-C
2014-02-07, 12:58
Med ett bensinpris på 6.50 SEK vilket är dyrt enl. lokalbefolkningen, så är det svårt att motivera. Jag kommer inte ihåg dieselpriserna.

Bilpriserna på vw.com US är ju utan salestax som varierar mellan staterna. Det förekommer olika typer av skatter lokalt och dessa läggs på vid köp. Skatterna är inte särskilt höga i våra ögon så det är ändå billigt.

/Peter

Hamburger SV
2014-02-07, 16:03
Är glad att jag har en riktig handbroms i min Golf GTI :). Hade elektronisk på tjänstebilen (Passat Alltrack). Avskydde den. Handbromsen alltså:-)

Marcus
2014-02-08, 11:23
Jag är också en av många andra som ibland saknat en hederlig manuell handbroms och ser flera fördelar med en sådan. Men jag får samtidigt konstatera att det är otroligt vad snabbt man blir lat/vänjer sig vid komfortfunktioner. Audin jag kör har ju gammal krycka och varje gång jag glömt bort att släppa på den vid avfärd så har en liten tanke dykt upp i mitt huvud: "Jäkla stenåldersbil". :)
Som Passat-ägare är jag ju van vid att inte behöva bry mig om parkeringsbromsen och särskilt i kombination med DSG är det grymt smidigt. Med detta inte sagt att det vore fel med en manuell parkeringsbroms i Golf utan detta var mer en filosofisk tanke kring människans natur och troligen har väl VW identifierat den där lilla svagheten hos oss människor :)

Peter-C
2014-02-08, 12:48
Jag är också en av många andra som ibland saknat en hederlig manuell handbroms och ser flera fördelar med en sådan. Men jag får samtidigt konstatera att det är otroligt vad snabbt man blir lat/vänjer sig vid komfortfunktioner. Audin jag kör har ju gammal krycka och varje gång jag glömt bort att släppa på den vid avfärd så har en liten tanke dykt upp i mitt huvud: "Jäkla stenåldersbil". :)
Som Passat-ägare är jag ju van vid att inte behöva bry mig om parkeringsbromsen och särskilt i kombination med DSG är det grymt smidigt. Med detta inte sagt att det vore fel med en manuell parkeringsbroms i Golf utan detta var mer en filosofisk tanke kring människans natur och troligen har väl VW identifierat den där lilla svagheten hos oss människor :)

Elhandbroms, helt ok för det mesta. Nackdel – När jag backar med vår Sportscombi så öppnar jag ibland dörren av gammal vana, då slår autohold till oavsett om den är aktiverad eller ej - piper gör det med :eek:. Annars spelar det ingen roll på denna bilen.

Min tillkommande Golf 7:a blir manuell så där frikopplar man när man har lust, vilket skulle kunna kombineras med en handbromsdragning i halkan som vore fullt möjligt trost 4 motion – det kan jag glömma! Här skulle det varit trevligt med traditionell handbroms.

I US kommer tydligen de flesta modeller med vanlig handbroms utom R:n som troligen tillverkas i DE. Enligt dokumentet i 1:a inlägget så ska många Golf modeller tillverkas i MX. Jag vet inte om det gäller resten med, Beatle ”for sure” men tänker närmast på Passat.

/Peter