handdator

Visa fullständig version : oblans i bilen.



Goffe4:a
2014-02-04, 11:52
Hej jo som det flesta här är bekant med är kanske olyckan som hände mig i somras med min GTI.

Jag lyckades att rädda fälgarna och få dom omlackerade och smällde på dom på nya bilen R32:an...

Här ända sen dess haft problem med en lätt vobblande känsla i bakvagnen. specielt vid 50km och runt 90-110km Innan jag lämna iväg fälgarna för lack så hade jag ner dom hos däckia här i stan för att kolla så att dom inte hade blivit "ovala" eller snea/skeva på nått sätt fick beskendet att dom va så runda och fina. så bra tänkte jag då kan jag lägga ner pengar på att lacka om dom.

Great tänkte jag lämna in dom för lackering och slängde på dom innan vintern slog till men det va då vobblandet uppkom och det fans inte där när dom andra fälgarna satt på.

Nåväl iväg till en däckfirma här i stan där en bekant jobbar och förklara problemet och dom plocka av alla fälgar vikta dom kolla dom noggrant och såg då att en centrumring fattades men det va inte i bak.

Okej sa jag och beställde en ny ring så jag fick ett komplett set av 4. när den kom hem med posten så montera jag dit den men vobblandet va kvar jaha tänkte jag och börja fundera på vad det kunde va. för det uppkom vid bytet av fälgarna och med tanke på vad dom har vart med om så verka det ganska så rimligt att det va nått vajsing med däck/fälg ändå.

Då dom resterande 3 centrumringarna va lite tilltyglade så bestämde jag mig för att köpa 3 helt nya och byta ut allihopa dom anlände och jag bytte dom men problemet kvarstod.

Så nu hade jag bytt centrumringar haft inne fälgarna hos 2 firmor som viktat om dom och kollat så att dom inte skulle va "skeva" började bli jävligt frustrerad.

Så åkte iväg till en tredje däck firma varav på när dom hade kikat på bilen påpeka att 2 fälgar va liiiiiite liiite ytterst lite skeva men det va inget som va så alvarligt att dom inte skulle råda mig att ha kvar fälgar och däck på bilen.

Vart då irriterad när dom andra 2 hade sagt att minsann inte va nått som helst fel på fälgarna. Idag så tog jag ut bilen en kortis för att låta motorn gå lite och bli varm efter som den står under vinterförvaring väl ute i ljuset så sätter jag mig bakom bilen och kikar noga längst med sidorna och upptäcker då att höger bakdäck lixom har en liiiiten liiiten lätt cambervinkel vänster ligger "rak" om man säger så man såg en klar skillnad på höger och vänster.

Nu killen som hade bilen innan mig har satt på Bakre camberstag från Grüvenparts men kan inte minnas att jag har sett att det har vart sån skillnad när dom tidigare bbs lemans fälgarna satt på. Då såg det "rakt" ut på båda sidor

Så nu till frågan kan detta va mitt problem den sista killen jag snacka med prata om att själva däcken/gummit kunde ha blitt snett vid smällen och att det kan va det som bara behövs bytas. Står just nu i valet och kvalet om jag ska köpa EN ny fälg eller om jag ska bytta däck på båda bakre och så om det blir nån skillnad.



vad tror ni här på forumet tacksam för tips och svar

MVH

ventohuan
2014-02-04, 20:01
Svårt o veta vad de kan vara, men jag hade nog testat byta plats på hjulen fram o bak o se om du flyttar problemet.

Kanske skulle göra en hjulinställning. Ser du skillnad på hur hjulen står så har du kanske några vinklar som inte e rätt.

Jag har varit med om balansproblem med ett däck men då var de en liten bula på de däcket o de syntes i balanseringsmaskinen för de var nästan omöjligt o vikta fälgen rätt.

Lilla_Vargen
2014-02-05, 20:43
Sen har vi det klassiska om man får tyngsta punkten (röd prick) på däcket att hamna nära ventilen så får man ett hjul som "hoppar" utan att ha obalans sidledes eller skev fälg.

Precis som ovan byt uppsättningen fram o bak o se om felet flyttas med.
4 hjulsinställning/mätning är aldrig fel.


Från mobila sektionen...