handdator

Visa fullständig version : Byta cam follower



Mr_Big
2014-02-03, 09:04
Tänkte att det är dags att byta ut bilens cam follower.

När ni monterar den nya använder ni någon form av fett eller räcker det med att doppa den i motorolja?

soyd
2014-02-03, 09:17
Tänkte att det är dags att byta ut bilens cam follower.

När ni monterar den nya använder ni någon form av fett eller räcker det med att doppa den i motorolja?

Den är "in oljad" när du får den så det är bara att byta. Sedan är det rätt oljigt där den ska vara men det skadar väll inte att doppa den ändå om du känner för det...

/mvh soyd

Mr_Big
2014-02-03, 11:22
Den är "in oljad" när du får den så det är bara att byta. Sedan är det rätt oljigt där den ska vara men det skadar väll inte att doppa den ändå om du känner för det...

/mvh soyd

Tack för det soyd!

Lillen
2014-02-04, 00:12
Efter att ha läst , sett och kollat på havererade kamföljare.
Då skulle jag skaffa sån monteringspasta som man använder för att köra in ventillyftare mot nya kammar.
TROR(gissar) att det skulle hjälpa mycket att nöta in följaren försiktigt och med lagom last en längre tid.
Med Eriks facit och hur det så ut med varmgång på några precisa punkter så förstår man att det går varmt och det är orsaken till haveri , det går varmt och oljefilmen försvinner i princip med torrgång och ras som följd.

Skulle nog ta redan på vad seriösa trimmare använder för att slita in en lyftare.
Men som sagt det är bara vad jag iaktagit och TROR!

Mr_Big
2014-02-04, 08:11
Jag har läst flera DIY guider för byte av ventillyftaren och en del monterar den som den kommer, en del doppar den i olja och en del använder pasta. Molly lube eller engine grease är två varianter jag läst.

Men vad heter dom på svenska och vilken variant är att föredra?

Mr_Big
2014-02-04, 08:20
http://www.redlineoil.se/ovrigt/monteringsfett-assemblylube

Bra val?

loadmaster
2017-08-18, 12:39
Lyfter en gammal tråd igen. Jag har sett vissa guider som säger att tändningen ska ställas i TDC innan man byter denna. Stämmer det, dvs var det som ni gjorde innan byte?

Är på g att byta denna på min GTI Mk5

loadmaster
2017-08-22, 11:18
Lyfter en gammal tråd igen. Jag har sett vissa guider som säger att tändningen ska ställas i TDC innan man byter denna. Stämmer det, dvs var det som ni gjorde innan byte?

Är på g att byta denna på min GTI Mk5

Någon som inte ställde tändning i TDC innan byte?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Mk1
2017-08-22, 12:18
Har då aldrig ens tänkt tanken då jag bytt. Bara skruvat lös den.