handdator

Visa fullständig version : Kompis fått offert på kamremsbyte m.m. Rimligt pris?



Heim
2014-01-31, 09:58
Hej!

Bilen är en Passat Tdi v6 2.5 4-motion -03. Den har gått 24 000 mil och det är dags för kamremsbyte och service. Han fick en offert från sin verkstad på ca 16000:- för det men dom sa att den läcker olja också. Så han har fått offerter med det inräknat också och då hamnar den ena på 22700:- och den andra på 27200:-. Dom vill byta ventilkåpspackningarna, packboxar till kamaxel, alla tryckrör och nån mer packbox. Det är inräknat byte av en länkarm och en drivaxeldamask på den sista offerten också.

Är det nån som vet ungefär hur lång tid det tar att fixa allt detta? Han har tidigare inte märkt att det försvinner några mängder med olja. Fanns inga anmärkningar vid besiktningen på länkarmar, oljeläckage eller damasker i slutet av oktober. Dom sa även att bakdäcken var slut och gasdämparen till huven var slut.

Så vad säger ni experter, är allt det här rimligt? Han kan inte så mycket själv och jag har inte heller någon vidare koll. Men det känns ganska dyrt och det känns som att dom letar fel för att tjäna mer pengar.

Han ska kolla med fler verkstäder och kolla priser.

NOlsson
2014-01-31, 10:09
Låter rimligt om det är på en VAG verkstad :-)

Heim
2014-01-31, 10:20
Är inte VAG utan en mindre verkstad tror jag. :)

Lilla_Vargen
2014-01-31, 13:07
Vågar inte ens tänka på hur mycket de skulle kunna hitta på tex min Caddy -05:a som rullat 43500mil. Finns väl hur mycket som helst på en äldre bil som kan vara slitet. Vissa saker vet man om men kan leva med o andra som du beskriver vet man inte ens om.
Det man bör tänka på är att besiktningen inriktar sig på att kontrollerar bilen är trafiksäker. Alla övriga saker som verkstaden hittar är väl med tanke på vad som är slitet och bör bytas.

Från mobila sektionen...

Lilla_Vargen
2014-01-31, 13:10
Tillägg : en sak som verkstaden säger bör bytas kan inom en tid orsaka att bilen ej längre är trafiksäker. Då blir nästkommande besiktning inte lika rolig, om man ens tar sig dit...

Från mobila sektionen...

Mini_me
2014-02-01, 09:46
Vågar inte ens tänka på hur mycket de skulle kunna hitta på tex min Caddy -05:a som rullat 43500mil. Finns väl hur mycket som helst på en äldre bil som kan vara slitet. Vissa saker vet man om men kan leva med o andra som du beskriver vet man inte ens om.

Från mobila sektionen...

Du är välkommen vilken dag i veckan som helst för en utdömnings tid på verkstan Mårten :p

Mulder-_-
2014-02-01, 23:14
Med tanke på att värdet på den bilen med det service-behovet kanske är runt 20 tusen skulle jag köra vidare utan kamremsbytet, görs all den servicen kanske värdet går upp max 5 tusen, dvs inget man får tillbaka direkt.
Trasig Drivaxel-damask och för stora oljeläckage kan dock ge underkänt på besiktning.

Lilla_Vargen
2014-02-01, 23:18
Du är välkommen vilken dag i veckan som helst för en utdömnings tid på verkstan Mårten :p

Var är gilla knappen :-D

Utdömd, nej nej. Bara ett par varv till runt jorden :-P

Från mobila sektionen...

Heim
2014-02-02, 19:15
Tack för era svar. Han kollar runt med lite fler ställen och sen får vi väl se hur han gör. Han var inne på att göra en vanlig service och sen köra vidare.