handdator

Visa fullständig version : Extraljus Touran -11



n.soder
2014-01-29, 20:20
Tja!

Har letat överallt efter information om vart man tar styrström till reläet men alla skriver olika beroende på vilket forum man läser...

Har en -11 touran med bixenon, mätt alla kablar vid lyktan men hittar ingen styrström? Många snackar om stift nr 11 men den verkar vara till blinkers svart/vit.

Snälla hjälp!!

Henrik.M
2014-01-29, 20:34
Vill minnas stift 8 på bakom lyktan vänster sida.
Mät för säkerhetsskull.

Skrivet på forumspringaren.

n.soder
2014-01-29, 20:36
Kan det vara så jävligt att jag måste köpa en canbus interface? Då jag precis har köpt ett canbusrelä från sepab för 1200:- och öppnat förpackningen... :-(

- - - Uppdaterad - - -

Har ju mätt alla och får inte fram nåt, ska prova 8an igen då...

Henrik.M
2014-01-29, 20:43
Spana efter en grön/lila kabel 0,5mm för mig den sitter på stift 8 , 11 eller 14. Brukar vara grön/lila kabel som styr bländan på bixenon.
Varken interface eller canbusrelä ska behövas , går med vanligt extraljusrelä.


Skrivet på forumspringaren.

n.soder
2014-01-29, 20:43
Kan meddela att det inte sitter nån kabel i stift 8... suck!

Henrik.M
2014-01-29, 20:49
Har du LED?

Skrivet på forumspringaren.

n.soder
2014-01-29, 20:55
LED positionsljus... Har 2 kablar 0.5mm som är orange med nån mörk rand, där är det en konstant spänning 2.6v vare sig jag bländar av/på.

Henrik.M
2014-01-29, 21:18
Är det 2 tvinnade kablar orange/lila + orange/brun? (Linbus)

Föressten , hade du kontakten lös elller på plats när du mätte??

Mät stift 11 med kotankten på plats.

n.soder
2014-01-29, 21:21
Det kan nog stämma det, själva ränderna är då i nån mörkare färg. Lite svårt att se

Henrik.M
2014-01-29, 21:25
Det kan nog stämma det, själva ränderna är då i nån mörkare färg. Lite svårt att se

Då är förmodligen det linbus kabel på den & lite "special" , risken finns att du då ej har helljussignal framme vid lyktan eftersom bilen är utrustad med LED.
Kan hända att sepabs relä löser detta problem eller så får du köpa ett canbusinterface och plocka heljussignal inne i bilen. (Aldrig stött på detta på en 11:a därav var jag tidigare säker på att det ej skulle behövas).

Läs här , framför allt vad "Wolverine" och jag surrar om : http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?15487-Extraljus-på-touran-med-bi-xenon&highlight=extraljus+touran

Kan försöka komma ihåg att kolla schema imorgon innan jag säger mer.

n.soder
2014-01-29, 21:30
Har läst den tråden tidigare :) Härligt, skulle vara skönt att få ordning på det. Extraljusen bara sitter där å hånflinar åt mig just för tillfället! haha...

Henrik.M
2014-01-30, 08:19
Efter en titt i schema till touran med bixenon+LED så finns ingen signal för helljus att hämta bakom lyktan.
Innebär att du måste ha sepab canbus sats (vilket du hade) och mäta upp kablen inne i lyktan enl wolverines anvisningar i tråden jag länkade till.
Har tyvärr aldrig testat detta alternativ , så det enda jag kan hänvisa till är just länken.
Andra alternativet är att använda ett canbusinterface ( artn på VAG : T 499 101 ) för helljus och ta signal innifrån bilen från elstyrdonet , ett alternativ jag använt flertalet ggr.

Så har du lite mer att gå efter.

Skrivet på forumspringaren.

n.soder
2014-01-30, 12:22
Okej, men var det inte en konstant spänning på den kabelns som pendla från 4v till 4.5v vid bländning? I så fall kommer ju reläet vara påslaget så fort man vrider på tändningen? Eller tänker jag fel då?

Henrik.M
2014-01-30, 13:11
Okej, men var det inte en konstant spänning på den kabelns som pendla från 4v till 4.5v vid bländning? I så fall kommer ju reläet vara påslaget så fort man vrider på tändningen? Eller tänker jag fel då?

Relät har en tillslags spänning på 4 volt.
Så den ska funka.

Gissar på att det är denna sats du har : http://sepab.se/Download/FileDownload.ashx?FileID=3D6E6D4EF5DEFDA740651CFFE 41377B2

Skrivet på forumspringaren.

n.soder
2014-01-30, 18:49
Lyckades lämna tillbaka canbussatsen idag, så det blir interface isf. Men då dök ett nytt problem upp i skallen! Ska byta ut en parksensor bak som är trasig för tillfället, när jag får ordning på detta så kommer den väl skrika rätt ut eftersom extraljusen sitter där? Har ju parkassist med backkamera... Eller kan man skärma av sensorerna som sitter vid regskylten, eller ev koppla in datan och avaktivera just dom 2? Tack så hemskt mycke för hjälpen hittills!! :)

Henrik.M
2014-01-30, 21:11
Lyckades lämna tillbaka canbussatsen idag, så det blir interface isf.

Det är det absolut enklaste , glöm bara inte att köpa till en vanlig kabelsats till extraljusen också.
Interfacet innebär lite panelrivning inne i bilen & att du måste dra ut signalkabeln från interfacet till relät i motorutrymmet, men annars är det inga konstigheter.
Har du bil med automatlåda är det rätt simpelt att gå ut genom gummipluggen som sitter på torpedeväggen istället för kopplingspedalen.
Har du manuell låda får du gå ut genom kabelgenomföringen för inkommande kablage.



Ska byta ut en parksensor bak som är trasig för tillfället, när jag får ordning på detta så kommer den väl skrika rätt ut eftersom extraljusen sitter där? Har ju parkassist med backkamera... Eller kan man skärma av sensorerna som sitter vid regskylten, eller ev koppla in datan och avaktivera just dom 2? Tack så hemskt mycke för hjälpen hittills!!

PDC sensorerna går tyvärr ej att koda bort , faller en bort faller alla. (Som du kanske vet eftersom du har en trasig).
Det är inte säkert du behöver koppla bort dom 2 inre fram , extraljusen hamnar oftast ovanför sensorernas avkänningsområde.

Men om du måste koppla bort dom så är det enklast att köpa sk "PDC nonsens" kallas även "PDC dödare".
Små skumgummi duttar som lurar sensorerna.
Nackdelen med dessa & värt att notera är att om man tvättar bilen med ex högtryck är risken stor att man blåser bort dom , sen ha vi här uppe haft en tendens att dom fryser i extrem kyla ifall dom blivit fuktiga.
Detta innebär sensorn ser "PDC dutten" som ett fast föremål. (Brukar gå till sig när "dutten" tinat och torkat).
Annars är det inga konstigheter.
Dom säljs lite här och var : http://www.oljebaren.se/qpax-universal/universal-och-tillbehor/tillbehor/nonsens-pdc-dodaren

Alternativ 2 som är mer avancerad är att riva lös mitten sensorerna fram , linda in dom i skumgummi och isolera med plast , sen gömma paketet bakom stötfångaren.
Men det är en mer invecklad operation.
Skumgummit lurar PDC sensorn eftersom det är en ultraljudssensor.

Men testa först utan och se vad som sker , du märker direkt om extraljusen triggar sensorerna.

Postar inkopplingen av interfacet imorgon.

Henrik.M
2014-01-31, 15:53
Plocka ner panel under ratt.
Skruva lös säkringcentral.
Lokalisera stor brun kontaktstycke , längst till höger på elstyrdon.
Syns bakom säkringcentral.
I det ljusbruna kontaktstycket hittar du orange/brun och orange/grön kabel ihoptvinnade med varandra.

Interface kopplas in enl följande.

Röd : 12 volt bakom säkrcentral
Svart : jord
Vit can hi : Orange/Grön (stift 15)
Blå can low : Orange/Brun (stift 16)
Lila: 85 till extraljusrelä

Skrivet på forumspringaren.

nivek75
2014-01-31, 18:08
Nu har jag inte en Touran men en passat.Sitter 3st extra ljus i fronten mina p sensorer larmar inte för dom och har inga pdc dödare

n.soder
2014-02-02, 19:07
Bytte sensor idag, allt funkar och den varnar inte för ex-ljusen :-) Ska till bilmetro imorgon och köpa interface. Tack som fan för all hjälp!

n.soder
2014-02-08, 15:26
Nu lyser det som bara den! Ingen konst att koppla in och få ut kabeln till motorrummet... :-)

Henrik.M
2014-02-08, 18:42
Nu lyser det som bara den! Ingen konst att koppla in och få ut kabeln till motorrummet... :-)

Trevligt att det löste sig. :)

Skrivet på forumspringaren.

Ingo
2014-05-10, 18:05
Nu har jag inte en Touran men en passat.Sitter 3st extra ljus i fronten mina p sensorer larmar inte för dom och har inga pdc dödare


Hur har du monterat dina ljus? Mina sensorer larmar så det skriker! Har 3 st hella 222mm menterat vid regskylten

n.soder
2014-08-19, 18:20
Hur har du monterat dina ljus? Mina sensorer larmar så det skriker! Har 3 st hella 222mm menterat vid regskylten

Mina sitter som vanligt med vanligt skyltfäste, ibland får den nå ryck och larmar. Men detta händer hemskt sällan...

Amazonas
2014-08-19, 20:02
Henrik.M, vet du om man behöver canbusinterface till en Skoda Superb -14 om man ska på med extraljus?