handdator

Visa fullständig version : Fejkad blocket annons Golf R i Sthlm?



softishman
2014-01-28, 10:06
http://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Golf_R_DSG_Automat_4Motion_300hk_518212 10.htm?ca=11&w=1

Får inte fram nått nummer till ägaren och ser ju inget regnummer...?!

Fejkannons?

FiNCH
2014-01-28, 10:14
Sussanne Algeson
*Känsliga uppgifter raderade*

softishman
2014-01-28, 11:38
Inget svar på nått nummer där heller... Känner du dom?

FiNCH
2014-01-28, 11:39
Nej jag vet inte vem det är.
Men det är inte så svårt att hitta i princip allt om en Person i ett land där allt är offentliga uppgifter.

Skickat från min C6603 via Tapatalk

FiNCH
2014-01-28, 11:40
Kan tillägga att hon står registrerad på en vw 2010 års. Så det verkar vara en äkta annons

Skickat från min C6603 via Tapatalk

softishman
2014-01-28, 11:56
Fick svar att Susanne inte har någon Golf som är till salu!!!

FiNCH
2014-01-28, 11:58
Då är det fejk.. Men hon har en 2010 vw reggad på sin adress.

Skickat från min C6603 via Tapatalk

Mr_Big
2014-01-28, 12:03
Jag tycker jag känner igen namnet och Täby. Tror det fanns en annons för flera månader sen för en importerad C63 AMG i samma namn. Onekligen skumt!

FiNCH
2014-01-28, 12:04
Någon dom vill Jävlas med Familjen?

Skickat från min C6603 via Tapatalk

softishman
2014-01-28, 12:48
Fått svar nu, det är hennes bil MEN den är inte till salu och hon var ovetandes om annonsen så det är någon sorts bluff!!!

- - - Uppdaterad - - -


Någon dom vill Jävlas med Familjen?

Skickat från min C6603 via Tapatalk

Om man vill jävlas lägger man ut nummer så personen blir nerringd...

FiNCH
2014-01-28, 12:49
Misstänkte att det var så.
Någon som vill Jävlas! Sa du åt henne att Polisanmäla?

Skickat från min C6603 via Tapatalk

Ama303
2014-01-28, 13:49
maila och kolla vad du får för svar.
ganska klassiskt upplägg brukar vara att annonsera ut en bil jättebilligt, som tex den golfen, och sedan hävda att det är jättemånga som vill ha bilen och kräva en handpenning av köparen om bilen skall hållas till dig till dess att du kan ta dig förbi och kolla på den.

softishman
2014-01-28, 13:50
Kompisen som messa med henne, vet inte om han skrev det till henne...

firefreak
2014-01-28, 14:08
Annonsen borta så det var nog bluff...

FiNCH
2014-01-28, 16:46
Skulle aldrig få för mig att lägga en handpenning på det viset.
168 tusen är desutom ett sjukt billigt pris, man fattar ju att det är Fishy!

Petta77
2014-01-28, 17:45
Om de var fejk kan ju hennes namn och adress raderas.

Tänk på PUL

softishman
2014-01-28, 18:20
Skulle aldrig få för mig att lägga en handpenning på det viset.
168 tusen är desutom ett sjukt billigt pris, man fattar ju att det är Fishy!

Tänkte ALDRIG lämna någon handpenning utan OM det stämde köpa bilen på plats. Men nu var det ju bara bluff iaf...

FiNCH
2014-01-28, 19:54
Tänkte ALDRIG lämna någon handpenning utan OM det stämde köpa bilen på plats. Men nu var det ju bara bluff iaf...

Tur att du upptäckte det, jag tvivlade först faktiskt!
Mycket bra jobbat, efter detta lär jag vara ännu mer försiktig, och jag är redan försiktig.

softishman
2014-01-28, 20:43
Hade ju märkt det när man ska provköra bilen iaf... ;)

Inte första gången jag avslöjar en bluff på blocket...:cool:

debren
2014-01-29, 16:31
Jag mailade på annonsen när den låg uppe.

Frågade om regnummer vilket jag fick i mailet.
Kollade upp det och bilen står på en Susanne Algesson
Men det är ju uppenbart fejk iaf.

Jag är också helt säker på att just denna bilen var till salu i somras när jag letade efter en R.
Jag var då i kontakt med säljaren via mail men valde till slut en annan R.
Se mailet nedan:

Från: Sussanne Inger and Erik Algeson
Datum: 29 januari 2014 15:12:09 CET
Till: Fredrik
Ämne: RE: Ang. Volkswagen Golf R DSG-Automat 4Motion 300hk

Hej, tack förditt intresse.
Först och främstvill jag be om ursäkt för eventuella grammatikfel eller dialektala uttryck som jag kanske använder då jag försöker att ge dig så många detaljer som möjligt om bilen för en eventuell försäljning av bilen. Jag vill precisera att jag kommer från Sverige (båda mina föräldrar är svenska medborgare), men jag föddes i England och bor där sedan födseln. Därför pratar jag inte svenska särskilt bra och jag har svårigheter att uttrycka mig. Jag hoppas att detaljerna jag anger både om tillståndet som bilen befinner sig i för närvarande om villkoren för en eventuell försäljning av bilen är lätta att förstå klart och tydligt. Om du behöver klargöranden, ber jag dig kontakta mig på engelska (helst på engelska om möjligt) eller på svenska (om du inte pratar engelska), så ska jag göra allt jag kan för att beskriva detaljerna på ett så tydligt sätt som möjligt.Jag tänker börja med detaljerna som gäller orsaken till att jag säljer bilen:
Precis som jag skrev ovan, är mina föräldrar svenska och jag har haft ett hus och en egendom i Sverige till förra månaden. Som en konsekvens av den ekonomiska krisen och av familjeskäl, jar huset och egendomen i Sverige sålts. Bilen som nu är till försäljning använde vi i Sverige på semester för privat bruk. När jag sålde huset, försökte jag sälja bilen, men jag hittade ingen köpare som var intresserad av den just då, eftersom jag behövde åka tillbaka till mitt arbete i England så snart som möjligt (jag arbetar som byggnadsingenjör). Därför fick jag avstå från försäljningen av bilen i Sverige och ta med den till England. Arbetet i denna svåra tid är mycket viktigt för mig och därför tvingades jag avstå från försäljningen av bilen i Sverige där jag hade kunnat få ett mycket bättre pris än vad jag begär nu. Då jag kom till England, försökte jag sälja bilen, men ingen är intresserad av en vänsterstyrd bil här (i England är alla bilar högerstyrda) och priset man har föreslagit mig är alltför lågt i förhållande till dess faktiska värde. Därför tänkte jag sälja bilen på Internet till en svensk medborgare (eftersom bilen fortfarande är registrerad i Sverige) till ett pris som till och med ligger under det svenska marknadspriset. Bilens försäljningspris är 168.800 svenska kronor. I priset är bilens transportkostnad till Sverige inkluderad samt kostnaderna för att registrera bilen i ditt namn enligt svensk lagstiftning. Förmodligen undrar du varför jag säljer bilen till detta priset när dess verkliga värde är mycket högre än priset som jag begär . Mitt främsta skäl är ekonomiska problem som ledde till försäljningen av huset i Sverige. Ett annat skäl är att jag i garaget här förvarar min engelska bil och för den svenska bilen är jag tvungen att betala parkeringen. Jag behöver dessutom sälja den eftersom jag inte kan använda den här i England och jag vill inte betala de årliga skatterna för en bil som jag inte använder. Av alla dessa skäl har vi beslutat att sälja bilen så snart som möjligt till ett lägre pris än marknadsvärdet och att hitta en köpare så snart som möjligtNedan följer information om bilens aktuella skick.
Bilen är registrerad i mitt namn på den adress där mina föräldrar hade hus i Sverige. För eventuella kontroller, kan du kontrollera bilens registreringsnummer vid svenska myndigheter: KTG xxx. Bilen är i perfekt skick, utan repor eller andra skador. Bilen har aldrig varig med i en olycka. Invändigt är den oklanderlig, eftersom jag inte röker och jag har bara använt den då och då, endast för privat bruk. Motorn fungerar perfekt. Besiktningen har genomförts i rätt tid och endast vid auktoriserade verkstäder. (Besiktningsbeviset med alla besiktningsdata är giltig och kommer att överlämnas tillsammans med fordonets övriga dokumentation). Bilens egenskaper har beskrivits i försäljningsannonsen, men om du vill kan jag upprepa dem. Säg bara till i så fall. Jag tror att många av bilens tillbehör samt dess aktuella skick även framgår i fotot i försäljningsannonsen. För en eventuell transaktion, föreslår jag följande:
det första alternativet för att avsluta affären är att komma hit och hämta den personligen.
I detta fall, ska betalningen erläggas i kontanter. Om du önskar köpa bilen på detta sättet, ber jag dig att kontakta mig för att fastställa tidpunkten för transaktionen samt alla andra detaljer.
det andra alternativet är mycket säkert och lämpligt för transaktionen via internet.
Jag föreslår en internationell transportfirma, med erfarenhet av transaktioner av denna typ, som har kontor precis här i Cardiff, Storbrittaninen. Tjänsterna som erbjuds av denna firma är mycket säkra för båda parter, både för säljaren och för köparen. Denna firma tar även hand om överförandet av äganderätten för bilen. Vid nyttjande av denna typ av firma kan du prova bilen innan jag får betalningen. Firman kommer att leverera bilen till din adress inom 7 dagar. Bilen kommer att levereras med ett dokument som kallas "återlämningspolicy". Detta dokument garanterar dig rätten att prova bilen i 10 dagar och, om bilens tillstånd inte tillfredställer dig, har du rätt att lämna tillbaka den utan någon kostnad. Med detta dokument kan du vara säker på att bilen är exakt så som jag har beskrivit. Om du är intresserad att nyttja tjänsterna som erbjuds av detta företag, ber jag dig att kontakta mig för ytterligare detaljer och för att kunna ge dig deras internet adress. Slutligen, ber jag dig att kommunicera med mig på engelska, om möjligt, (om du inte talar engelska kan du skriva på svenska), eftersom det är mycket svårt för mig att kommunicera på svenska.
Tack för ditt intresse och tålamod att läsa hela meddelandet, men jag ville göra det mycket klart.

Vänliga hälsningar,
Sussanne Inger and Erik Algeson
2 Kimberley Road
Cardiff, South Glamorgan CF23 5DH
United Kingdom
+ 44 772 165 2231

softishman
2014-01-29, 18:25
Exakt det mailet har jag fått tidigare när jag mailat på en bil som varit väldigt billig på blocket!!
Då fick jag tag på ägaren som gjorde en polisanmälan direkt!! Går det att få fram ip nummret?

Ägaren av bilen, Susanne, var helt ovetandes om detta och hon har bara haft otur att bedragaren valt ut henne den här gången....

FiNCH
2014-01-29, 20:34
Hahaha nu trillade poletten ner. Dom är alltså Engelska medborgare?

Skickat från min C6603 via Tapatalk

Haugeman
2014-01-29, 21:00
Nej. Mailet är fejk. Då softishman har fått samma mail på annan annons. Dom har väl ett standard mail och byter ut namn och adress.

Skickat från min C6903 via Tapatalk

FiNCH
2014-01-29, 21:03
Illa!

Skickat från min C6603 via Tapatalk

Valkyr
2014-01-30, 14:10
Ganska uppenbara lögner i mailet. Vem behöver t.ex. precisera vad denne jobbar med? (Byggnadsingenjör) Helt orimligt. ;)

FiNCH
2014-01-30, 14:11
Jo, det har du rätt i.

Skickat från min C6603 via Tapatalk

MikaelS
2014-01-30, 21:06
Precis de svaret blev det när min brors bil "kapades" . Det lustiga var att han köpte den i maj, i december låg den ute med dom gamla annonsbilderna. Polisanmäldes direkt och blocket plockade bort annonsen utan att diskutera.

Lizard
2014-02-05, 19:46
Känner igen det där, fick precis samma svar ifrån en person som skulle sälja en Tiguan R-line. Men det var lite för bra pris för att vara sant. Men kollade man upp namnet som stog i annons och i mailadress stämde det med uppgifterna på transportstyrelsen. Men det var förmodligen "kapade" uppgifter. Efter en vecka eller två försvann annonsen ifrån blocket.