handdator

Visa fullständig version : Nån som vet nåt om denna gti?



HRC
2014-01-27, 20:22
Efter diverse irrfärder ut i jeepvärlden är jag nu på gång att bli med gti igen. Sitter på tåget till handlarn så snabba svar uppskattas!

Det gäller den här:

http://www.blocket.se/horby/Volkswagen_Golf_GTI_1_8T_180_HK_51102686.htm?ca=23&w=1

Den har stått avställd sen juli - 13. Det är fishy, de här bilarna ska inte stå osålda så länge!

Kan det vara ett bra köp eller är det nåt gammalt lik de sminkat upp?

Lillen
2014-01-27, 22:41
Mjaaa , den är väl ganska dyr.
Bilen är ju över tio år gammal nu.
Så handlaren lär ju inte ha den påställd eftersom den lär stå kvar ett tag.

Kolla blocket så ser du prisbilden.
Finns ganska många ute och den du kollat är bland de dyrare.
Sedan är det i slutet av Golf 4 modellens tid det gör sitt till.
Länk: http://www.blocket.se/hela_sverige/bilar?q=golf%20gti&cg=1020&st=s&mys=1998&mye=2003&l=0&ca=2&sp=1&w=3&o=2&last=1

HRC
2014-02-09, 23:21
Jaha, det blev affär iaf. Dumt köp, men jag orkade inte vänta tills det dök upp nåt bättre och behöva köra omkring i nåt billigt vrak under tiden, det kostar ju det också.... Det märks att man köper bil för sällan, jag är helkass på att prisförhandla. 52K gick säljaren med på. Undvik gärna ST-Auto i Hörby, typiska bilskojare och hästhandlare. En GDS-bil med diverse defekter ska inte säljas till fullt listpris men det är tydligen svårt att förstå för vissa. Bara dagen innan försvann en precis likadan GTI från en handlare i Stockholm, med bara 12000 mil på mätaren och som verkade vara i toppskick. Hade varit j-t nice att lägga vantarna på den istället....


Iallafall, trots GTI-modell är fjädrarna alldeles för mjuka och jag undrar en grej ang. kommande sänkning i vår: GTI har ju pluschassi som redan från början är lite lägre än vanliga Golf. Men hur mycket? Inte stor idé att köpa 35 mm sänksats och så blir det ändå ingen skillnad. Ska man gå på 50 mm direkt för att få nån skillnad på pluschassi? Tänkte behålla original 16"-fälgar. Höjd på pluschassi borde avhandlats på forumet många gånger förr men jag hittar då ingenting.

Edit: tänka sig, på VW Sverige fanns det faktiskt gamla broschyrer att ladda ner. Vilken service! Det verkar som om pluschassi på Golf IV sänker 10 mm fram och 15 mm bak. De tog ju inte från tårna, direkt. Det blir nog bra med 35 mm H&R-fjädrar runt om.

Haugeman
2014-02-10, 01:27
35 mm är ganska bra på en MK4. man kan sänka lite till men inom kort får du problem med att den högra drivaxeln, som är tjockare än den vänstra, tar i krängningshämmaren om man sänker för mycket / kör inspirerat.

H&R fjädrarna är kanon. hade dom på min gamla MK4 och har dom på MK5an nu. Bra komfort/sport förhållande, bra kvalité och inte minst bra priser.

kom ihåg att betalande medlemmar i klubben har flera rabatter, bl.a på H&R genom Bilmodecenter.

Marcus
2014-02-10, 08:16
Plus-chassi är ett begrepp som används på generation 3 (1H). Generation 4 (1J) har olika varianter på temat sänkt sportchassi.