handdator

Visa fullständig version : Polo R WRC



Parpan
2014-01-27, 12:53
Hej.

Rätt så ny här på forumet. Och ett mycket trevligt forum tycker jag.

Köpte mig en Polo R WRC, riktigt rolig bil som sätter ett leende på ansiktet.
Men det roliga tog ett litet stopp igår kväll.
Körde bilen senast i fredags och gick då bra, men igår kväll söndag när jag startade bilen gick den väldigt illa.
Hostade, gick ryckigt så hela bilen skakade. Kändes som bilen gick på 3 burkar.
Stängde av bilen och startade om den efter en stund, men gick lika illa då.
Gasade jag lätt upp till ca. 2000 varv så gick den rent, men sen ryckigt och bluddrade vid tomgång.

Hoppade ut och spelade in med min mobil, är dock inte insatt i hur jag lägger upp det klippet här..

Det slutade med att jag ringde vw mobilitets garanti, måste ju få någon hjälp..
Dom sa att dom skickar en bärgare, väl framme efter ca. 50 min.
Berättar vad som hänt och startar bilen så han får se och höra, men då gick den precis som vanligt! hur lugnt och fin som helst.
Körde en liten sväng på grusvägen där mina föräldrar bor, och bilen gick bra den lilla bit jag körde.
Så det va ju lite underligt, bärgaren trodde det kunde vara något stift.
Efter detta så tänkte jag åka hem till mig, bilen gick bra i början. Men när jag kom ut på den större vägen och skulle lägga i 3:an och 4:an så kände jag att motorn ryckte till lite då och då, runt 2000 vara.
Detta försvann dock när motorn var uppe i temp, och va då helt som vanligt.

Beställde en tid på Atteviks idag, och ska in akut och läsa av/felsöka imorgon.
För att spä på detta så ringer vw mobilitets garanti upp mig idag.
Killen som jag pratade med sa följande, "efter som vi skickade ut en bärgare och det inte var något fel på bilen så får du betala för bärgaren".
Sa då att jag spelade in detta fel på mobilen, men han brydde sig inte mycket om det, han sa att jag fick ta det med min verkstad eller något support ställe?

Antar att jag ska köra så det går sönder riktigt nästa gång detta händer?
Då kanske "garantin" täcker?
Riktigt pinsamt av vw! ni borde skämmas.

Som ny ägare av en modern vw så kunde ju förtroendet vara högre.

Mvh
/Per

J.L
2014-01-27, 13:35
Usch.
Både fel på ny bil och dålig service.
Förklara läget, spela upp klippet och be om hjälp på Atteviks så kanske de kan hjälpa dig med ärendet.


Edit.

Riktigt pinsamt av vw! ni borde skämmas.
Här tycker jag "de" passar bättre in än "ni".
Så inga missförstånd uppstår.

NOlsson
2014-01-27, 13:40
Skumt! Angående att du ska betala bärgare låter lite fel, jag har själv suttit på garanti hos VAG och aldrig varit med om något liknande tyvärr. Men självklart så ska inte du betala för bärgaren, ta det med ÅF så ska han kunna lösa det (han jan ju åtminstone se om/att det strulat något i felkoderna=bevis).

Parpan
2014-01-27, 13:50
Ja det stämmer, DE borde skämmas.

Får prata med Atteviks imorgon, hoppas dom löser det.
Videon borde ju räcka som bevis tycker jag ju.

Marcus
2014-01-27, 14:11
Hur gick det till när bilen kom upp på bärgaren? Kördes den upp eller blev den vinschad? Om den kördes upp så borde väl bärgarpersonalen vara vittne på att bilen inte gick som den ska...:confused:

Valkyr
2014-01-27, 14:59
Hur gick det till när bilen kom upp på bärgaren? Kördes den upp eller blev den vinschad? Om den kördes upp så borde väl bärgarpersonalen vara vittne på att bilen inte gick som den ska...:confused:

Den gick ju som den skulle när bärgaren väl kommit fram. Så han åkte nog därifrån utan åtgärd, därför VW vill att OP ska betala, vilket känns konstigt.

FiNCH
2014-01-28, 09:24
Du ska inte alls betala bärgaren. Jag har jobbat på Falck och åkt på mängder med bilar där felen vart borta när jag kom fram, det är inget som kunden skall betala.

Skickat från min C6603 via Tapatalk

FiNCH
2014-01-28, 09:30
Jag tror det har gått till såhär.

Mobiliteten handläggs av vw
Men bärgaren är Falck.

Jag tror att Bärgaren har sagt till larmcentralen typ "det var inget fel, jävla pucko"
Varpå Larmcentralen har ringt upp dig, jag kan avslöja att det finns riktigt många nybörjare på Falcks larmcentral, dom flesta har det som sitt första jobb och få stannar särskilt länge vilket gör att kunskaperna brister, något jag irriterat mig på massor av gånger när dom ringt mig med jobb utan någon som helst info.

Ring till Mob garantin och berätta vad som hände så skall det lösa sig!

Skickat från min C6603 via Tapatalk

Parpan
2014-01-28, 12:04
Tvivlar på att bärgaren gjorde så, han verkade var en bra kille. Frågade han flera gånger om han ville kolla på det som jag spelade in, men han sa bara att han trodde på mig.
Så jag hoppas iaf att han gjorde det! Men man kanske inte ska vara för godtrogen heller.

Men idag så skulle jag ju in med bilen till Atteviks.
Bilen gick som en kratta när jag startade den idag. Har då ståt sen söndag kl. 20:30.
Hostade och bluddrade i någon minut, så jag spelade in med telefonen igen. Satte mig i bilen för att gasa till lite lätt till ca. 2500 varv, då puffade det till med ett lite dovt ljud och bilen gick hur bra som efter det.. allt med på film som tur va!
Men kände fortfarande av lite misständning när jag gasade lätt på 4:an i 50-55km/h. Det försvann igen när motorn va uppe i temp.

Så väl inne på Atteviks så började dom undersöka, hittar förstås inget fel. Mekanikern kommer ut och kollar på det jag spelar in, så han bestämmer att bilen får stå där över natten så dom får starta det kall.
Jag hoppas nu bara det händer för dom med!

Angående mobilitets garantin så tyckte tjejen vid disken att det var mycket lustigt. Hon sa också att dom nyligen bytt sammarbetspartner för denna garanti. Och att det då kanske var lite nytt och ovant folk där.
Hon skulle iaf undersöka saken åt mig, men verkar som att jag slipper betala för detta.
Måste också passa på att berömma henne, riktigt trevlig och kunnig. kanon service!
Så hon fixade en ny golf som jag smyger runt med nu för tillfället.

FiNCH
2014-01-28, 12:25
Lysande!!
Bra att du står på dig, det är nog bara oturs fel för den motorn som sitter i din bil är vad jag hört riktigt bra.

Skickat från min C6603 via Tapatalk

FiNCH
2014-01-28, 12:30
Dubbel

Skickat från min C6603 via Tapatalk

rixpucko
2014-01-29, 12:25
Hört något från verkstan? Har de hittat något fel?

Ricki Rick
2014-01-29, 18:31
Oxå nyfiken, hur gick det?

Startade upp våran idag, stått sedan i söndags eftermiddag, o jag hade nåt liknande problem!
Gick riktigt oroligt på tomgång, precis som du beskriver.
Enda skillnaden var att den gick lika ojämt när jag gasade upp den.
Åkte en sväng o helt plötsligt gick den som den skulle.
Riktigt knepigt.
:-\

Parpan
2014-01-29, 23:59
Dom har inte hört av sig idag, försökte nå dom själv stax innan dom skulle stänga men utan resultat.
Hoppas dom hör av sig under morgondagen.
Men jag antar att dom fick fram felet när dom skulle starta den idag, annars borde dom ju ringt och sagt att jag kunde hämta bilen..

Ricki Rick, min bil gick också ojämnt när jag gasade lite. Iaf den dagen jag skulle in med bilen till Atteviks.
Verkligen tråkigt att fler blivit drabbade.

Särås
2014-01-30, 00:08
Låter som tändspolar eller tändstift som eventuellt inte är draget som det ska!?

Vi har en Polo R WRC inne i verkstaden just nu som ska få lite trim! :-D

Ricki Rick
2014-01-30, 08:44
Hoppas du får besked idag, ska starta upp våran senare under dagen o se hur den beter sig!
Riktigt trist, bara hoppas det inte är nåt allvarligt!

Särås, trevligt!
Vad blir det för godis i den om man får vara nyfiken?
:-D

rixpucko
2014-01-30, 09:42
Låter som tändspolar eller tändstift som eventuellt inte är draget som det ska!?

Vi har en Polo R WRC inne i verkstaden just nu som ska få lite trim! :-D

Spännande! Skriv gärna i tråden vad ni gjort med den senare! :) och vad som finns att tillgå. Har ni chip och avgasrör till den än?

Parpan
2014-01-30, 12:13
Har nu pratat med Atteviks.
Dom har inte hittat något fel och inget är där med gjort. Bilen uppförde sig normalt när dom hade startat, dom hade även provat idag med. Men gick förstås bra då med.
Dom hade iaf kunnat läsa av att bilen hade haft sporadiska tändmissar, men visste ej varför.
Mekanikern spekulerade i om det kan finnas fukt i tanken.. Och om det nu hade försvunnit/förbränts så den gick bra.

Känns så jädrans uppgivet när dom inte hittar något, det går ju inte lita på bilen riktigt då heller.
Har ju tyvärr känslan av att det kommer att komma tillbaka.
Detta ägande har ju börjat sådär bra, 3 verkstadsbesök på knappt 110mil.

robban
2014-01-30, 12:53
Det finns " WRC trim" hos fler leverantörer : http://sv.bsr.se/products/t2675

mvh robban

Särås
2014-01-30, 14:48
Vi installerar mjukvara, högtryckspump och byter luftfilter till ett BMC på Polo R WRC som vi har inne just nu! :-D
Samt att kunden vill att vi ska montera motorvärmare med gren och kupéfläkt!

Ska bli kul att se vad den går för!
Milltek jobbar inofficielt på ett avgassystem vet jag, får se när/om det släpps!?

Särås
2014-01-30, 15:51
3806
Ett litet bevis taget från verkstaden igår!
Bilen har rullat 2,2 mil och kom på trailer ner till oss, sjukt kul! :-)

FiNCH
2014-01-30, 17:21
3806
Ett litet bevis taget från verkstaden igår!
Bilen har rullat 2,2 mil och kom på trailer ner till oss, sjukt kul! :-)

Haha kör 2,2 mil och sen lämnar in bilen för trim, lite roligt faktiskt.
Du får sluta vara så hemlig med siffrorna, vad tippar ni på att ni får ur den lilla leksaken? BSR plockar 270 med bara chip, ni byter ju pump också så jag misstänker att ni får minst 300 och ett vrid på 400nm?

Haugeman
2014-01-30, 17:47
2.2 mil är väl typ det den är körd av SVW vid last och lossning. gissar att kunden inte har kört den alls =P

rixpucko
2014-01-30, 18:28
Vi installerar mjukvara, högtryckspump och byter luftfilter till ett BMC på Polo R WRC som vi har inne just nu! :-D
Samt att kunden vill att vi ska montera motorvärmare med gren och kupéfläkt!

Ska bli kul att se vad den går för!
Milltek jobbar inofficielt på ett avgassystem vet jag, får se när/om det släpps!?


På BSR sida står det att intercoolern sätter käppar i hjulet för att få den över 270hk? Något nu märkt eller tänkt på?

Ricki Rick
2014-02-01, 09:12
Vår bil gick som vanligt när jag startade upp den igår, helskumt, för den gick verkligen som en påse nötter häromdagen!
Återkommer det så tar jag kontakt med säljaren för en koll jag oxå.

Låter trevligt med både Stertman o BSR trim, men blir inget förräns man testat den ordentligt som den är original!

Edit. Var ute nu o kollade till oljan i bilen.
Wtf, nere på absoluta minimum :(
Var ju inte längesedan jag kollade o då låg den bra. Ringde säljaren, o han tyckte väl det var ganska normalt att en ny bil tar lite olja.
Men det här med att den går dåligt tyckte han inte om, blir till att åka in o koppla upp den.

Peter-C
2014-02-01, 10:55
Vår bil gick som vanligt när jag startade upp den igår, helskumt, för den gick verkligen som en påse nötter häromdagen!
Återkommer det så tar jag kontakt med säljaren för en koll jag oxå.

Låter trevligt med både Stertman o BSR trim, men blir inget förräns man testat den ordentligt som den är original!

Edit. Var ute nu o kollade till oljan i bilen.
Wtf, nere på absoluta minimum :(
Var ju inte längesedan jag kollade o då låg den bra. Ringde säljaren, o han tyckte väl det var ganska normalt att en ny bil tar lite olja.
Men det här med att den går dåligt tyckte han inte om, blir till att åka in o koppla upp den.

Det är ju de första milen. Genom åren så har mina VW Audi alltid förbrukat en del olja de första 500 milen. Sedan har det minskat.

Skäl till din låga nivå:
Bilen har inte stått plant. Min GTI 6 TSI är väldigt känslig för hur underlaget lutar. Måste stå plant åt alla riktningar för att inte ge rejäl missvisning. Det har jag blivit lurad av när bilen var ny, nu vet jag….

Om man inte kollat 1:a dagen du fick bilen så vet man inte hur hög nivån var när den levererades. Det är inte säkert den var fylld. Du skriver förvisso att du just kollat.

På vår senaste TSI Sportscombi så kollade jag första gången efter 25 mil, nivån var c:a 25-30% från övre ”max” markeringen jämfört med ”min”. Blev lite undrande :confused:, fyllde på till max nivå. När jag sedan kollat med jämna mellanrum så har den inte dragit mycket, har fyllt på några deciliter tills just nu uppnådda 500 mil. MAO den var inte helt fylld från leverans vilket jag egentligen inte vet... :)

/Peter

FiNCH
2014-02-01, 11:17
Det är ju de första milen. Genom åren så har mina VW Audi alltid förbrukat en del olja de första 500 milen. Sedan har det minskat.

Skäl till din låga nivå:
Bilen har inte stått plant. Min GTI 6 TSI (samma grundmotor EA888 som du har) är väldigt känslig för hur underlaget lutar. Måste stå plant åt alla riktningar för att inte ge rejäl missvisning. Det har jag blivit lurad av när bilen var ny, nu vet jag….

Om man inte kollat 1:a dagen du fick bilen så vet man inte hur hög nivån var när den levererades. Det är inte säkert den var fylld. Du skriver förvisso att du just kollat.

På vår senaste TSI Sportscombi så kollade jag första gången efter 25 mil, nivån var c:a 25-30% från övre ”max” markeringen jämfört med ”min”. Blev lite undrande :confused:, fyllde på till max nivå. När jag sedan kollat med jämna mellanrum så har den inte dragit mycket, har fyllt på några deciliter tills just nu uppnådda 500 mil. MAO den var inte helt fylld från leverans vilket jag egentligen inte vet... :)

/Peter

Dom gillar att dra olja, min Golf R drog inte en droppe, jag köpte den när den hade gått 5200 mil, och jag sålde den vid 7500 mil, inte en droppe olja har gått åt.

Min Audi TTRS har inte dragit något heller sen jag köpte den. Men det är nog som du säger, dom drar i början.

NOlsson
2014-02-01, 12:18
Det här med oljan är ganska lustigt på VAG-bilar... Enligt VAG så är 1l/100mil inom toleransnivån, vilket jag med många andra tycker är helt åt hel.... Vi hade ofta inne taxi,-polisbilar som käkade olja, men fortfarande låg inom gränserna. Så ägarna fick glatt ta bilen och köra vidare...(!)
Oljan är för tunn...

Peter-C
2014-02-01, 12:18
Motorn bör vara varmkörd och vilat lite så att all olja runnit ned i tråget. Är den kall gör det väl inget om den var varm när jag stängde av den senast. Värst är väl nätt och jämt ”fis- jummen” och att man kollar direkt efter avstängning, då har ju kall olja inte runnit tillbaka i tråget….. tar tid.

Kollar man med olika underlag så kan det givetvis vara för mycket en annan gång. Hemma har jag en svag medlutning när bilen står på garageinfarten – visar för lite på GTI:n. Kör jag in den i garaget på betonggolv så visar den fullt.

Lätt att bli lite nojjig när man köpt ny bil, jag utgår från mig själv när jag påstår det :).

/Peter

Ricki Rick
2014-02-01, 12:29
Oljan kollades idag på plan mark, det kan inte luta många grader där, förra gången var oxå på plan mark, så det skiljer nog inte så mycket mellan gångerna!

Bilen var helt kall när den har kollats, o har alltid varit, kanske inte är det helt optimala då.
Alltid trott att man ska göra det?!?! :-P
Köper en dunk med olja o häller i...gäller o hålla lite koll framöver!

Peter-C
2014-02-01, 12:46
Oljan kollades idag på plan mark, det kan inte luta många grader där, förra gången var oxå på plan mark, så det skiljer nog inte så mycket mellan gångerna!

Bilen var helt kall när den har kollats, o har alltid varit, kanske inte är det helt optimala då.
Alltid trott att man ska göra det?!?! :-P
Köper en dunk med olja o häller i...gäller o hålla lite koll framöver!

Om den var varm när du parkerade den så borde den visa rätt om kollar när den kallnat (om du inte startad den straxt innan).

/Peter

Särås
2014-02-03, 17:37
Haha kör 2,2 mil och sen lämnar in bilen för trim, lite roligt faktiskt.
Du får sluta vara så hemlig med siffrorna, vad tippar ni på att ni får ur den lilla leksaken? BSR plockar 270 med bara chip, ni byter ju pump också så jag misstänker att ni får minst 300 och ett vrid på 400nm?

Vi får ca 300hk och 420nm med steg 1 ur dessa, nu får bilen BMC filter samt en Autotech högtryckspump så vi räknar på 305hk och 425nm!

Steg 2 är under utveckling, så fort Milltek släpper avgassystemet så kommer vi släppa det!
Intercoolern är mindre än Golf R osv, det gör även att man inte riktigt får samma fina effekt som Golf R trots samma motor!

FiNCH
2014-02-03, 17:38
Jag vill ha!
Fan va coolt!

Skickat från min C6603 via Tapatalk

Särås
2014-02-03, 17:38
På BSR sida står det att intercoolern sätter käppar i hjulet för att få den över 270hk? Något nu märkt eller tänkt på?

Den är sämre än Golf R osv, men fortfarande inte så dålig! Det är som vanligt på 2,0TFSi motorn bränslepumpen på motorn (högtryckspumpen) som är den första svaga länken!


2.2 mil är väl typ det den är körd av SVW vid last och lossning. gissar att kunden inte har kört den alls =P

Ungefär 1,5-2,0 mil brukar bilarna ha gott, det stämmer!
Denna bil gick på trailer ner till oss, så den har aldrig gått inregistrerad i trafik innan vi fick den!

FiNCH
2014-02-03, 18:33
Lite lustigt, man vill ju provköra innan man trimmar?

Skickat från min C6603 via Tapatalk

Raven
2014-02-03, 18:38
Finns det rent fysiskt utrymme för ic från golf r eller Audi s3?
Passar en dp från ex golf gti ed30/35 på polon?

anri52
2014-02-03, 19:13
Väldigt synd att Vw satte dit Golf R (tfsi) motorn i denna lilla skönhet hade varit betydligt trevligare
med Tsi som är bättre på det mesta, en 2,0 tsi med k04 turbo är bra mycket snabbare än tfsi k04.

ei9440
2014-02-03, 19:27
Har den samma motor som Golf GTi 35 Edition med andra ord?

Parpan
2014-02-03, 20:03
Visst är det en TSI motor i den.

Peter-C
2014-02-03, 20:24
Väldigt synd att Vw satte dit Golf R (tfsi) motorn i denna lilla skönhet hade varit betydligt trevligare
med Tsi som är bättre på det mesta, en 2,0 tsi med k04 turbo är bra mycket snabbare än tfsi k04.

Ursäkta, i mitt inlägg nr 26 i tråden tog jag ju för givet att det är TSI EA888 motorn från bla GTI 7. Det är alltså fel?? Är det den tidigare generationen 2 liters motor som hete EA113? När jag tittar på bilden i tråden så sitter ju oljestickan som på FSI…. Kan tyvärr inte se om den ha kamremskåpa som FSI har…..

Vore intressant att veta :confused:.

EDIT:

Var och kollade några reg nr från bytbil.com på http://www.volkswagentillbehor.se/.
Motorkod 3 bokstäver:

Polo R WRC - CDL
Golf GTI ed35 - CDL
Golf GTI 7 - CHH

Detta borde innebära att Polo WRC har den "tidigare" 2 liters FSI motorn. Det var helt nytt för mig. Har ju inte tittat under huven på någon än.

/Peter

NOlsson
2014-02-03, 20:56
Jag trodde också att den hade EA888-motorn?!

Anri52: Det sitter en TSI-motor i den, TFSI har DKW :-)

Ricki Rick
2014-02-03, 21:05
Hur funkar det med garantier osv om man uppgraderar mjukvaran te.x?

Mikegti
2014-02-03, 21:07
Visst är det en TSI motor i den.

Jag trodde det va samma motor i polo r som i golfgti 7 220-230hk?
Jag har just bytt in min golf r mot en skoda rs 2014 med tsi 220hk vilket jag trodde va samma motor som i polo r och golf gti 7 och den ser inte alls ut som den som satt i min 2012 golf r som väl är ett tfsi block?
Undrar vad det kan bli för trimnings grad i hk på min rs!!!

Med vänlig hälsning, mike

NOlsson
2014-02-03, 21:09
VW's garanti går förlorad, dock så ska det ju mycket till innan dom går igenom bilens mjukvara...
Än värre är väl att försäkringen inte gäller, om man ska hård-dra det...

Mike: Din Skoda har samma motor som Golf GTI!

Peter-C
2014-02-03, 21:10
Jag trodde också att den hade EA888-motorn?!

Anri52: Det sitter en TSI-motor i den, TFSI har DKW :-)

Okay - Jag vill inte sticka ut hakan men hur förklarar du motorkoderna nedan då? (Se mitt inlägg ovan).

Polo R WRC - CDL
Golf GTI ed35 - CDL
Golf GTI 7 - CHH

Nyfiken.... /Peter

NOlsson
2014-02-03, 21:16
Jag trodde, precis som dig, att den hade den motorn!? :-)
När jag ser motorkoderna så har jag något minne av att ha läst att den hade "gamla" motorn, dvs ED35. Men nu fick vi det svart på vitt! :-)

anri52
2014-02-03, 21:17
Ok då vet jag, blev lite fundersam när man läser detta från särås
Vi får ca 300hk och 420nm med steg 1 ur dessa, nu får bilen BMC filter samt en Autotech högtryckspump så vi räknar på 305hk och 425nm och att det är samma motor som Golf Ren.
Vet ingeting om nya Polo R WRC men den verkar va riktigt grym:)

Peter-C
2014-02-03, 21:19
Jag trodde, precis som dig, att den hade den motorn!? :-)
När jag ser motorkoderna så har jag något minne av att ha läst att den hade "gamla" motorn, dvs ED35. Men nu fick vi det svart på vitt! :-)

Jag är lika förvånad som du. Trodde absolut att det var "nya" generationen EA888 men så var inte fallet :).

/Peter

anri52
2014-02-03, 21:27
Det hade blivit för mycket av det goda om Polon fått en Tsi maskin med k04 turbo.

Parpan
2014-02-03, 21:37
Läser man hos vw så skriver dom tsi, nu blir det lite förvirrat hehe

http://www.volkswagengroup.se/sv/Mediarummet/Pressrelease---visningsida/?pid=818840

AXL72
2014-02-03, 21:45
Det är ju bara att kolla vad alla utländska tidningar, Volkswagen Motorsport och övriga europeiska Volkswagenåterförsäljare, tuningfirmor etc skriver. Det står TSI var man än läser, inget annat.

NOlsson
2014-02-03, 21:46
Det står ju även TSI på motorkåpan ;-)

AXL72
2014-02-03, 21:49
Det står ju även TSI på motorkåpan ;-)

Man kan tycka att det är bevis nog. ;)

anri52
2014-02-03, 21:50
Att man byter Högtryckspump vid trim tyder på en 2,0 tfsi maskin, en 2.0 tsi klarar effekter upp emot 400 hk med org pump.

AXL72
2014-02-03, 21:53
Ja så länge som alla Volkswagenhandlare runt om i världen skriver TSI och som det står TSI med stora bokstäver på min motorkåpa så är det det jag tror på... Inte för att jag bryr mig nämnvärt så länge den går som fan och nästan inte drar någon olja alls! :)

Ama303
2014-02-03, 22:09
Det står TSI stort på min motorkåpa också trots att det är en tfsi :)

det som sitter i polo r wrc är den gamla stryktåliga EA113 enligt denna: http://www.autocar.co.uk/car-review/volkswagen/polo/first-drives/volkswagen-polo-r-wrc-first-drive-review

verkar dock vara en starkare 4wd version på g med den nya EA888 om man skall tro på denna: http://www.autocar.co.uk/car-review/volkswagen/polo/first-drives/volkswagen-polo-r-prototype-first-drive-review

- - - Uppdaterad - - -

tittar man även på bilder från polo r wrc och bilder på golf r/ed35 motorn så verkar saker som oljepåfyllning, oljesticka, mm sitta på samma ställen.

Peter-C
2014-02-03, 22:17
Bokstäverna på motorkåpa betyder nog inte så mycket i ärendet.

Exempel: Min GTI 2010 har org. 211hk 2.0 TSI, EA888. VW TSI står det på motorkåpan. Samtidigt som denna motor monterades i VW fanns den även i Audi bilar. På motorkåpan jämte Audi ringarna stod det TFSI trots att det var samma motor.

/Peter

Särås
2014-02-03, 23:52
Det är en TFSi, oavsett vad VW-handlarna eller vad det står på motorkåpan!

Den är alltså samma motor som Edition30, Edition35, Golf R, Leon Cupra & S3!
Ingen dålig motorn, men vi trodde oxå det var minst den nya mk7 motorn oxå, men blev besvikna när vi såg att dom använde den gamla TFSi motorn (även Audi A1 Quattro).

Men det går att trimma den riktigt bra, det är ju ingen hemlighet!

Svårt att avgöra hur stor IC man kan få Ditt men att använda Golf R eller S3 IC tror vi inte är möjligt tyvärr!

Marcus
2014-02-04, 09:52
TSI och TFSI är bara varumärken och säger egentligen inget specifikt vilken teknik som används mer än att det är otto bensin motorer med överladdning. Jämför med varumärken som quattro respektive 4Motion.

FiNCH
2014-02-04, 09:53
Tfsi har kraftigare insprutning... Så det är skillnad.

Skickat från min C6603 via Tapatalk

Marcus
2014-02-04, 09:56
Så du menar att 1,2 bensinturbo med 86 (Audi A1) respektive 90 (VW Polo) hk har olika insprutning?

FiNCH
2014-02-04, 09:58
Ingen aning men tfsi och tsi är olika. Det är vad jag hört.

Skickat från min C6603 via Tapatalk

Marcus
2014-02-04, 10:01
Så du menar att 1,8 bensinturbo med 180 TFSI (Audi A3) och 180 TSI (Seat Leon, Skoda Octavia) har olika insprutning?

FiNCH
2014-02-04, 10:02
Har inte koll på dom motorerna. Prata med Jimmy särås så får du svart på vitt.

Skickat från min C6603 via Tapatalk

Marcus
2014-02-04, 10:09
Har inte koll på dom motorerna. Prata med Jimmy särås så får du svart på vitt.


Med andra säger ju även du att man inte gå på att TFSI och TSI genereallt är olika motorer. Det är varumärken, för att veta mer exakt vilken motor och teknik man talar om så behöver man veta motorns beteckning/motorkod.

NOlsson
2014-02-04, 10:13
Har inte TFSI vissa elektrisk styrda komponenter (som annars är mekaniska)? Det är åtminstone vad jag fick berättat för mig...

NOlsson
2014-02-04, 10:18
CCTA/CBFA skall motorkoden vara om det är en ny TSI

Here are some of the major differences between the engines:

New TSi engine has:

- Name changed from FSi engine (fuel-straight injection) to TSI or Turbo Straight Injection. Same thing different name
- timing chain, no more timing belt
- balance shafts in the block
- pulley/gear/crank multi-piece
- 4 lobe cam with roller follower
- Fuel pump runs off the exhaust cam
- Different layout of the cams in the head
- different tensioner setup at the back of the head
- the new Engine management system med12.5. Much more advanced control strategies and some new surfaces that make calibration so much more powerful!
- Fueling is much, much better for lot's of reasons. More pressure for one, new pump, roller follower and some other stuff...
- variable valve lift in the longitudinally-mounted Audi engines (e.g., A4/5, Q5; but not A3, TT, GTI/GLI/Passat/Tiguan).
- New air intake setup, no more engine cover/airbox combo
- oil filter and oil dipstick relocated
- improved PCV system
- Compression ratio lowered to 9.6:1

Marcus
2014-02-04, 10:28
Har inte TFSI vissa elektrisk styrda komponenter (som annars är mekaniska)? Det är åtminstone vad jag fick berättat för mig...

Så du menar att Volkswagen Group tillverkar olika motorer med samma prestanda för bilar i samma teknikplattform?

NOlsson
2014-02-04, 10:33
"Det är åtminstone vad jag fick berättat för mig..." = Jag vet inte till 100%, det är vad jag hörde...

Se svar ovan för skillnad på TFSI/TSI, tog 20sek med Google...

Marcus
2014-02-04, 10:40
Förstår inte hur du menar, det där Google-citatet ger ju inte alls svar på frågan om TSI/TFSI är varumärken utan direkt koppling till detaljerad teknisk specifikation eller ej. Jag har inte hört någonting utan bygger mitt uttalande på analys av Volkswagen Groups logik och affärstänk samt vad som i övrigt verkar logiskt och vettigt. Teknikplattform styr mycket vilka motorer som används.

Att generellt säga att TSI och TFSI är olika motorer stämmer inte. 1,2 bensinturbo 86hk heter TSI i Skoda Fabia, i Audi A1 heter den TFSI... Knappast troligt att Volkwagen Group tillverkar två motorer med exakt samma prestanda för placering i dessa två bilar. Men besvisa gärna motsatsen.

NOlsson
2014-02-04, 11:01
Efter ytterligare lite sökning på Google (vwvortex) så är TSI VW's "namn" på motorn, medan Audi benämner den TFSI.
Precis som Audi (i vissa fall) benämner samma fyrhjulsdrift (Haldex) som VW's 4Motion med quattro...

Marcus
2014-02-04, 11:02
Mmm det är ju det jag försökt förklarat och även gjort jämförelsen med varumärken som quattro och 4Motion... :) bra att vi är överens. Finns fler exempel: DSG och S-tronic. Olika varumärken men samma teknik/komponenter i bilar som delar teknikplattform.

Peter-C
2014-02-04, 12:11
Så eniga vi är – det är väl fint :)!

Inte helt enkelt för den oinvigde vill jag påstå men väsentligt i min värld.

Motorkoder avseende senaste versionerna av EA888 populärnamn TSI 2,0 i VW Golf:

Golf 6 GTI - CCZ även senare Scirocco (ej ED35/R som har EA113)
Golf 7 GTI - CHH
Golf 7 R --- CJX

/Peter

Premis
2014-02-04, 13:19
Efter ytterligare lite sökning på Google (vwvortex) så är TSI VW's "namn" på motorn, medan Audi benämner den TFSI.
Precis som Audi (i vissa fall) benämner samma fyrhjulsdrift (Haldex) som VW's 4Motion med quattro...

och för att komplicera det ytterligare så var FSI ursprungligen förkortning för "Fuel Stratified Injection" där man syftade på dels direktinsprutning av bensin som var något alldeles speciellt, samt insprutningsmetoden som finfördelade bränslet på ett så bra sätt att man kunde gå upp i kompression för att öka bottenvrid och minska förbrukning genom lägre självantändningsbenägenhet :).

TSI vill jag minnas var VAG's första motorer med kompressor + turbo som sedan dog ut pga komplexitet/kost och bara blev turbo .. har jag för mig iaf.

Sedan har det blivit ännu rörigare :)

Marcus
2014-02-04, 13:38
Då kanske vi ska sammanfatta det med att TSI och TFSI är varumärken från Volkswagen Group där TSI används av Skoda, VW, Seat och TFSI används av Audi. Dessa varumärken används för modeller med direktinsprutade och överladdade Otto-motorer.

De olika TSI/TFSI-motorerna är utrustade med varierande egenskaper som valvelift system på avgassidan, COD, avgasturbo alternativt mekanisk överladdning etc bereonde på modell, teknikplattform/motorplacering. TSI/TFSI-motorer finns i utföranden med 3, 4, 5, 6 och 8 cylindrar.

rixpucko
2014-02-04, 14:17
Det är en TFSi, oavsett vad VW-handlarna eller vad det står på motorkåpan!

Den är alltså samma motor som Edition30, Edition35, Golf R, Leon Cupra & S3!
Ingen dålig motorn, men vi trodde oxå det var minst den nya mk7 motorn oxå, men blev besvikna när vi såg att dom använde den gamla TFSi motorn (även Audi A1 Quattro).

Men det går att trimma den riktigt bra, det är ju ingen hemlighet!

Svårt att avgöra hur stor IC man kan få Ditt men att använda Golf R eller S3 IC tror vi inte är möjligt tyvärr!



På eran bil ni har inne. Hör ni något knackande innefrån kupén när den står på tomgång som försvinner vid 1200-1500varv
Det låter väldigt högt och går inte att missa.

FiNCH
2014-02-04, 16:08
På eran bil ni har inne. Hör ni något knackande innefrån kupén när den står på tomgång som försvinner vid 1200-1500varv
Det låter väldigt högt och går inte att missa.

Låter som ett löst tändstift?

rixpucko
2014-02-04, 16:26
Låter som ett löst tändstift?


Hmm om det vore löst? Borde inte bilen gå taskigt isåfall? Den går som den skall, bara det att man stör sig på oljudet.

anri52
2014-02-04, 17:12
Ur trimsynpunkt är 2,0 Tsin bättre på allt, man får ut mer effekt i Tsin än Tfsin om båda kör k04 turbo,
2,0 Tsin klarar med lätthet effekter upp emot 400 hk det gör inte Tfsin (måste byta pump Autotech,Apr mfl)
Tsin har bättre insug,bättre komp,kolvar och stakar som klarar en bra bit över 400 hk (maj 2011 fick
Tsin ännu kraftigare stakar) det ända lilla problem för den trimtokige är att det sitter en k03 turbo
eller något liknande på de nyare bilarna, men det går ju att råda bot med att trycka in en k04 i tsin
då har man en bil som är klart snabbare än edt 35, R med samma setup.. ursäkta OT

robban
2014-02-04, 17:37
Hej Jimmy ! Har ni egen (effekt)mätutrustning, eller var mäter ni effekten ? mvh robban

Crille82
2014-02-04, 18:18
Låter som ett löst tändstift?

Nu får du ge dig! Två tredjedelar av dina inlägg är att benämna som rena gissningar och oftast helt tagna ur luften. Du påstår saker och när någon ifrågasätter dom så har du inte en aning och hänvisar till någon annan.

FiNCH
2014-02-04, 18:30
Jag undrar vem det är som ska skärpa sig, detta är ett forum, här diskuteras saker åt höger och vänster, om det stör dig så föreslår jag att du slutar vara på forumet.

Knackande ljud kan vara en sjuhelvetes massa fel, att gissa utifrån en liten ledtråd är inget fel alls. Och när det gäller tsi tfsi och fsi så har jag hört att tsi och tfsi är olika i insprutningen, när diskussionen ledde vidare så började jag tvivla på att det var så och hänvisade till Särås (som jag har tillstånd att hänvisa till) han är mycket aktiv här och brukar kunna kliva in och rätta till eventuella gissningar.

Skickat från min C6603 via Tapatalk

anri52
2014-02-04, 18:42
Tfsi har kraftigare insprutning... Så det är skillnad.

Skickat från min C6603 via Tapatalk

Org Tfsi ca 120 bars tryck, med Autotech Apr pump 130-140 bars tryck
Org Tsi ca 150 bars tryck.

FiNCH
2014-02-04, 18:47
Så tsi och tfsi har olika inspruts tryck, då var det nästan som jag skrev fast jag hade det åt fel håll.
Om jag tolkar detta rätt så har tsi bättre insprut och en del andra saker?

Skickat från min C6603 via Tapatalk

anri52
2014-02-04, 19:01
Det är vad Hpfp klarar av att leverera, när man tex trimmar en tfsi så byter de flesta tuners hpfp för att få ut max effekt i mellan registret, då nås 130-140 bar tryck beroende på vilken programvara man har
men Tsin klarar ju som sagt mer.

FiNCH
2014-02-04, 19:02
Intressant! Jag hade fått för mig att det var tvärt om, dvs att tsi är "bättre". Tfsi använda oftast på dom större motorerna enligt en länk jag hittade på Google.

Skickat från min C6603 via Tapatalk

anri52
2014-02-04, 20:04
2,0 Tsi med k04 turbo blir ett monster, att köra jämt mot en camaro på 580 hk är riktigt bra http://www.youtube.com/watch?v=WH7691LaxYY
När det gäller Polon så har den fått en beprövad maskin med k04 turbo grym bil helt enkelt,
en Polo med Tsi baserad maskin och k04 turbo hade varit för bra;)

FiNCH
2014-02-04, 20:06
2,0 Tsi med k04 turbo blir ett monster att köra jämt mot en camaro på 580 hk är riktigt bra http://www.youtube.com/watch?v=WH7691LaxYY
När det gäller Polon så har den fått en beprövad maskin med k04 turbo grym bil helt enkelt,
en Polo med Tsi baserad maskin och k04 turbo hade varit för bra;)

Jag är chockad! Riktigt härligt att se!

Peter-C
2014-02-04, 20:19
2,0 Tsi med k04 turbo blir ett monster att köra jämt mot en camaro på 580 hk är riktigt bra http://www.youtube.com/watch?v=WH7691LaxYY
När det gäller Polon så har den fått en beprövad maskin med k04 turbo grym bil helt enkelt,
en Polo med Tsi baserad maskin och k04 turbo hade varit för bra;)

ThumbUp

Marcus
2014-02-04, 21:48
Så tsi och tfsi har olika inspruts tryck, då var det nästan som jag skrev fast jag hade det åt fel håll.
Om jag tolkar detta rätt så har tsi bättre insprut och en del andra saker?

Skickat från min C6603 via Tapatalk

Ni blandar ihop begreppen. TSI och TFSI är olika varumärken som används för motortypen överladdad direktinsprutad Otto-motor. Det är minsta gemensamma nämnaren. 1,2 TFSI 105 (A3) och 3,0 TFSI 333 (S4) har antagligen en hel del skillnader i övrigt. Därför kan man inte diskutera svepande om TSI vs. TFSI motorer.

Ama303
2014-02-05, 08:04
2,0 Tsi med k04 turbo blir ett monster, att köra jämt mot en camaro på 580 hk är riktigt bra http://www.youtube.com/watch?v=WH7691LaxYY
När det gäller Polon så har den fått en beprövad maskin med k04 turbo grym bil helt enkelt,
en Polo med Tsi baserad maskin och k04 turbo hade varit för bra;)

Håller med om att den nya ea888 maskinen är en bättre motor i grunden.
Konstigt vore annars med tanke på att vag ändå haft en jäkla massa år på sig att utveckla den som en ersättare til lden urgamla ea113.

Den må vara ett monster med k04 turbo, men hur många kommer att genomgå den ombyggnaden när man precis har köpt en ny bil?
Enklaste steget är ändå att bara slänga i en ny mjukvara och just här är den gamla motorn med sin redan fabriksmonterade k04, en trevligare och lättare maskin att skrämma upp i 300+ hk.

På nya Golf R mk7 verkar de ha smällt dit en större turbo som skall motsvara en k04. Har också läst att de har satt dit andra vevar/stakar. Om nu originalkomponenterna i mk7 GTi motorn tål så mycket effekt så kan man undra varför vag har besvärat sig med ytterligare förstärkningar på bl.a. vevar och stakar.

Peter-C
2014-02-05, 12:13
.......På nya Golf R mk7 verkar de ha smällt dit en större turbo som skall motsvara en k04. Har också läst att de har satt dit andra vevar/stakar. Om nu originalkomponenterna i mk7 GTi motorn tål så mycket effekt så kan man undra varför vag har besvärat sig med ytterligare förstärkningar på bl.a. vevar och stakar.


Vi har diskuterat skillnader GTI / R EA888 i annan tråd - kursiva hämtat från tråden.

Funnet på nätet GTI / R motor:

“Compared to the GTI's version of EA888, the Golf R has a modified cylinder head, exhaust valves, valve seats and springs, pistons, injection valves and turbocharger.”

Det verkar helt klart vara avsevärda förbättringar i R:ns EA888. Tycker det är fullt logiskt – den kostar ju betydligt mer än GTI. Intressant när utvecklingen går framåt :).

En undran som jag har haft är varför Polo R har så hög vikt jmfr MQB GTI, borde vara betydligt lättare (nästan samma vikt). Motor versionen är en del av förklaringen. Har sett att senaste versionen av EA888 har fått sänkt vikt, tex oljetråg i plast osv.

Ursäkta OT – tråden har succesivt hamnat långt ifrån grundfrågan, i alla fall motor versions relaterat ;).

/Peter

rixpucko
2014-02-10, 09:51
Hur går det för Stertman? Har ni gjort något mer på Polon?

Särås
2014-02-10, 10:12
Hur går det för Stertman? Har ni gjort något mer på Polon?

Ligger uppe just nu, men kommer mycket mera!
Milltek bör släppa ett avgassystem inom en väldigt snar framtid!

Då har vi steg 2, CTS Turbo jobbar på insug till den oxå!
Då är det bara intercooler och där tror jag både Wagner Tuning och Forge jobbar för fullt med att utveckla en lösning!
Så snart kan vi köra steg 2,75 även på Polo! Sugen?

robban
2014-02-10, 17:01
Hej Jimmy ! Har ni egen (effekt)mätutrustning, eller var mäter ni effekten ? mvh robban

Ps. Wagner är redan färdiga: http://www.wagner-tuningshop.de//#product/vw/vw-polo/performance-ladeluftkuehler-kit-vag-14-20-tsi-200001037-1.html

Särås
2014-02-10, 23:58
Dom mjukvaror vi gör själva kör vi hos Roffe Lundblad eller hos AG´s Bilservice rullande landsväg, beroende på kundens önskemål.

Raven
2014-02-19, 14:42
Ligger uppe just nu, men kommer mycket mera!
Milltek bör släppa ett avgassystem inom en väldigt snar framtid!

Då har vi steg 2, CTS Turbo jobbar på insug till den oxå!
Då är det bara intercooler och där tror jag både Wagner Tuning och Forge jobbar för fullt med att utveckla en lösning!
Så snart kan vi köra steg 2,75 även på Polo! Sugen?

Har ni fått till hur det blir med ny IC och DP ännu?
Kikade på några klipp på youtube där man endast ändrat avgas + programvara och det känns som om WRC tappar ganska mycket när de kommer upp i fart tillskillnad från ex GTI Ed30/35 som tuffar på betydligt bättre i 150+.

robban
2014-02-19, 17:33
Inte så konstigt då, som BSR skriver: Tyvärr är original-intercoolern en begränsning för att få mer effekt, så fler trimsteg är att vänta. Med en större Intercooler tappar den definitivt inte orken ( Jag har provat ..:)
Mvh robban

rixpucko
2014-04-03, 11:30
Har det kommit något schysst avgassystem till denna? Någon som sett något på nätet? Vore lite mysigare med bättre ljud! ;)

firefreak
2014-04-03, 11:36
Har det kommit något schysst avgassystem till denna? Någon som sett något på nätet? Vore lite mysigare med bättre ljud! ;)

Milltek hade väl precis släppt?

Parpan
2014-04-03, 20:53
Vill också ha ett Milltek system, men dom har inget på deras hemsida iaf..


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Särås
2014-04-03, 23:29
Milltek har ett avgassystem, kostar 6650:- ink svensk moms.

Vi har till och med 20 april 10% på det priset, då ger Ni 5985:-.
Skicka mail till: jimmy@stertman.com
Så fixar vi en order.
Finns 1 system i lager som kan levereras inom 3-4 arbetsdagar (fri frakt inom Sverige vid förskottsbetalning).
Men till 8 maj har dom nästa batch med 15 system planerade som klara.

Tack!
/Jimmy Särås

Parpan
2014-04-03, 23:33
Hur kommer det sig att man inte hittar detta system på deras hemsida? Eller är det samma som till dom mindre motorerna?


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Särås
2014-04-03, 23:53
Delvis samma som den mindre men innehåller även nya delar.
Polo R WRC säljs inte i England och Milltek har valt att inte lägga ut systemet ännu, anledning vet jag ej och inget jag bryr mig specifikt om.
Systemet ligger på deras admin sida för oss återförsäljare och går att beställa för alla Milltek handlare.

Men varför det inte är synligt på deras egna hemsida vet jag som sagt inte.
Tack!
Med vänlig hälsning, Jimmy Särås

Parpan
2014-04-04, 00:22
Va väl mer av nyfikenhet :)
Kommer garanterat höra av mig till er inom denna tid!
Finns ju tyvärr inte allt för många ljudklipp av detta system på youtube, går det att jämföra med något golf system?
så man har mer humm om ljudet :)

Särås
2014-04-04, 00:31
I närheten av Milltek Golf GTi mk5 systemet skulle jag nog säga att det är med ljudet, inte Golf R eller GTi mk6 men vanliga GTi mk5 är en bra referens.

Och som sagt tror dels att systemet fortfarande är rykande färskt och dels finns ju inte bilen i UK!
Men borde som sagt dyka upp på deras sida snart!? :D
/Jimmy Särås