handdator

Visa fullständig version : Polo -96, ska man kunna se ett tändstift tända



engqvist84
2014-01-27, 08:09
Jag har en Polo -96, gått 18900mil, oklart hur service har skötts.
Igår kväll så öppnade jag motorhuven och mellan luftfilterbehållaren och ventilkåpan så kan man skymta tändkablar och senare tändstiften. Men något konstigt då jag på ett tändstift kunde se hur det gnistade "hela tiden" runt stiftet, och då sitter det fortfarande på sin plats.

Vad kan felet vara? För jag antar att det inte är normalt.

J.L
2014-01-27, 08:50
Hej,
Då borde bilen gå på 3 cylindrar eller väldigt orent.
Om du lossat tändkablarna från stiften en och en och tryckt dit dem ordentligt och provat igen med samma resultat så är det fel på tändkablarna.

Gå inte på minan att köpa billiga tändkablar, man får i slutändan köpa riktiga ändå.




Edit: känn efter så stiften är ordentligt åtdragna också.

engqvist84
2014-01-27, 09:03
Hej,
Då borde bilen gå på 3 cylindrar eller väldigt orent.
Om du lossat tändkablarna från stiften en och en och tryckt dit dem ordentligt och provat igen med samma resultat så är det fel på tändkablarna.

Gå inte på minan att köpa billiga tändkablar, man får i slutändan köpa riktiga ändå.




Edit: känn efter så stiften är ordentligt åtdragna också.

Nja om den går på 3 eller 4 och orent är jag inte rätt man att svara på men jag misstänkte att det var något "enkelt" fel som dåligt åtskruvat eller kablar... så jag kollar hur dom sitter, det kan inte bero på ett dåligt stift, att man bara behöver byta dom?
fungerar tändkablar från mekonomen bra annars?

polomannen
2014-01-28, 07:05
Det bara byta tändkablar,rotor,fördelarlock på samma gång,
Sen måste du veta vilket märke sitter på fördelarlocket o rotor finns två nämligen.
Bosch eller Magnetmereli......Bosch har bruna fördelar locket,Magnetmereli har den svarta locket.:cool: