handdator

Visa fullständig version : Laddtrycksfall gti mk5



Mickeelfstedt
2014-01-26, 18:01
Hej.

Hade läckage i snabbkopplingen mellan röret från turbon och slangen till ic... Bytte rör och slang och får fortfarande samma felkod p1297 (raderade felkoderna efter att jag bytt så den är tillbaka) vad fan ska jag göra???

Tack för svar, Micke

anri52
2014-01-26, 18:58
Du har förmodligen läckan kvar någonstans, har du kollat att IC är ok? har du kollat noicepipens o ring kan ju va där det läcker
snabbkopplingen vid turbon är den kollad? Har du gjor någon tryck test i systemet? Har du vagcom kolla block 32
där kan man få en indikation om det läcker.

Mickeelfstedt
2014-01-26, 20:51
Noicepipen är kapad och pluggad så den läcker inte... Gjorde röktest och då läckte det i den limmade snabbkopplingen mellan röret och ic-slangen... Snabbkopplingen mot turbon är inte kollad men jag ska bygga om rör och slang som jag plockade bort så att det blir koppling med klämma på allt mellan turbo och ic nu... Sitter en s3-ic och den trycktestade jag innan jag monterade den... Har ingen vagcom så block 32 blir svårt att kolla... :-(

anri52
2014-01-26, 21:45
Om det läcker vid belastning så räcker inte en röktest skulle rekomendera 1,5 bars trycktest. Dumpen?
Du gör helt rätt att sätta klämma hela vägen då bör det bli tätt. Hoppas det ordnar sig;)

Mickeelfstedt
2014-01-26, 22:13
Rök och trycktest på 1,5 bar gjorde vi... Dumpen är uppgraderad till modell s3 så den är ny, wastegate är bytt och magnetventilen till wg är oxå bytt...
Har du koll på om man kan koppla noisepipen på samma vis som röret från dumpen på s3 motorn, att den går in mellan turbo och lmm på luftintaget?
Fyller noisepipen någon som helst funktion utom att förstärka ljudet? Hur ser fortsättningen på den ut efter snabbkopplingen man ser i motorrummet?
Tack för svar!

anri52
2014-01-27, 21:06
Noispipen fyller en funktion på de Gtier jag ägt (Gti 30 edi samt Gti pirelli med k04 turbo
Dumpen går via en slang in i noispipen (dumpen sitter precis under snabbkopplingen till noispipen)
noispipen i sin tur går hela vägen till throttle Pipe.På Gti med k03 turbo där dumpen sitter på turbon
kan jag tänka mig att noispipen endast finns för ljudets skull.