handdator

Visa fullständig version : Passat 3C 2009 - byta ställmotor



Mulder-_-
2014-01-23, 19:05
Hej!
Har en felkod :
01810 000
Ställmotor för temperaturspjäll höger v-159
Ingen indikering
sporadiskt

Denna ställmotor ska enligt uppgift heta 3C0 907 511B och efter att tagit bort handsfacket
verkar det stämma bra då just den med detta art nr fått någon form av frispel och kör spjället fram och tillbaka hela tiden.

Fick också info att man man göra grundinställning om man byter ställmotor.

Har beställt en ställmotor på laga.se , måste man även grundinställa en begagnad ?
Vad händer om bara monterar den och inte gör ngt mer?

Henrik.M
2014-01-23, 19:15
Har beställt en ställmotor på laga.se , måste man även grundinställa en begagnad ?

Ja.


Vad händer om bara monterar den och inte gör ngt mer?

Den vet ej var ändlägerna är och ligger och letar dessa , taktar fram och åter i tid och otid.

Skulle jag vara som du , skulle jag prova grundinställa den gamla spjällmotorn INNAN jag bytte ut den med tanke på att felet är sporadiskt.

Mulder-_-
2014-01-23, 20:19
Ja.



Den vet ej var ändlägerna är och ligger och letar dessa , taktar fram och åter i tid och otid.

Skulle jag vara som du , skulle jag prova grundinställa den gamla spjällmotorn INNAN jag bytte ut den med tanke på att felet är sporadiskt.

Synd att inte VW kunde förslå detta det när dom ändå läste av felminnet för just ställ-motorerna så jag misstänkte ett fel där.
Hur lång tid tar det att göra grundinställning --> vad borde det kosta?

Henrik.M
2014-01-23, 20:23
Själva grundiställningen tar ett par minuter om ens det.

Skrivet på forumspringaren.

Mulder-_-
2014-01-23, 21:04
Ja.
Den vet ej var ändlägerna är och ligger och letar dessa , taktar fram och åter i tid och otid.


Tappar den sina ändlägen om man bryter strömmen?
Eftersom jag sätter dit en begagnad som förmodligen hade sin ändlägen inställda innan den togs bort --> borda vara samma effekt om jag skulle ta ut batteriet i min bil?



Själva grundiställningen tar ett par minuter om ens det.


Borde alltså kunna göras till rimlig kostnad.

Mulder-_-
2014-02-17, 18:03
Update 17/2:
Eftersom jag hade haft felet från och till under en längre tid och beställt en ställmotor från laga
så gjorde jag bytet. När man tagit bort handsfacket + lite andra delar kunde man se ställmotorn.
2 av 3 skruvar gick skapligt lätt...men den 3:e HUA! Ta den med en torx-nyckel är inte så lätt. (man ska egetligen ha en 5,5 mm ringnyckel)

Efter en del svordomar så gick det tillslut ;)

Nu verkar allt fungera bra, värmen regleras och står inte längre och går fram&tillbaka konstant.
Har inte gjort någon grundinställning, får ev. bli på nästa ordinarie service (då det verkar OK ändå)

polomannen
2014-02-17, 21:04
Men du måste allafall grundinställa den.

VWGolIV
2014-02-18, 15:10
Vet den inte sina ändlägen så kanske den kan gå sönder igen?

Dock frågar jag om någon vet hur jag gör grundinställningen i vag-com?

Henrik.M
2014-02-18, 16:46
Vet den inte sina ändlägen så kanske den kan gå sönder igen? Dock frågar jag om någon vet hur jag gör grundinställningen i vag-com? Klimat 08 -->Bläddra ner till 04 grundinställning , följ anvisningarna.









Skrivet på forumspringaren.

VWGolIV
2014-02-19, 17:52
Tackar för svaret =) Då skall jag prova grundinställa innan jag byter.

Mulder-_-
2014-02-21, 17:12
Tackar för svaret =) Då skall jag prova grundinställa innan jag byter.

Lyssnade runt på lite priser idag, mellan 1000 - 2000 kr kostar det visst att göra en grundinställning.
Lutar åt att köpa VCDS istället..

VWGolIV
2014-02-21, 18:21
Jag gjorde en grundinställning igår, den slutade att låta och spöka men jag får ändå upp felmeddelande.
Men allt verkar funka som det skall så jag låter det vara tills senare när det är värmare ute.
Så att man kan skruva lite

J.L
2014-02-21, 23:17
Lutar åt att köpa VCDS istället..

Som du hade rabatt på ;-)

VWGolIV
2014-02-22, 09:54
Lyssnade runt på lite priser idag, mellan 1000 - 2000 kr kostar det visst att göra en grundinställning.
Lutar åt att köpa VCDS istället..

Köper du en kabel så har du snart gjort vinst =) Jag ångrar inte en sekund att jag köpte min kabel.

Mulder-_-
2014-02-22, 13:36
Köper du en kabel så har du snart gjort vinst =) Jag ångrar inte en sekund att jag köpte min kabel.

Vilken kabel köpte du?
Köpte du ingen programvara, eller vad kör du för program?

Mulder-_-
2014-02-22, 13:39
Som du hade rabatt på ;-)

Ja, jag såg det - 15% var det visst :)

J.L
2014-02-22, 13:47
Påminnelsen förfaller ju inte förrän 28e så det är väll inget att tveka på ;-)

Henrik.M
2014-02-22, 14:49
Påminnelsen förfaller ju inte förrän 28e så det är väll inget att tveka på ;-)

Salesman deluxe! :)

Skrivet på forumspringaren.

VWGolIV
2014-02-22, 21:37
Köpte min från VAG-COM.se. Köpte Hex-usb+can med VCDS.
Programvara ingår och gratis uppdateringar.

Du kommer inte att ångra dig.

Mulder-_-
2014-02-25, 23:09
Påminnelsen förfaller ju inte förrän 28e så det är väll inget att tveka på ;-)

Nu är det betalt! lite dumt att ha inbetalningkortet på baksidan av info-bladet kan dock tyckas..lätt att missa

Mulder-_-
2014-02-25, 23:18
Köpte min från VAG-COM.se. Köpte Hex-usb+can med VCDS.
Programvara ingår och gratis uppdateringar.

Du kommer inte att ångra dig.

Sagt och gjort, blev en AI-USB+CAN med VCDS som jag fick hem idag.
Dock lyckades jag inte köra grundinställningen på höger temperaturspjäll (V159)

Följer Henrik.M info : Klimat 08 -->Bläddra ner till 04 grundinställning , följ anvisningarna.
när jag valt 04, kommer nedan bild, vad gör jag här?
3895

Henrik.M
2014-02-26, 08:10
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/VW_Passat_(3C)_Climatic#Basic_Setting


Spara denna sida : http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Main_Page
Den är rena bibeln ibland. :)

VWGolIV
2014-02-26, 17:59
Jag brukar tänka att Henrik.M är rena bibeln =)
Nr 2 får bli Google =)

Mulder-_-
2014-02-26, 19:59
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/VW_Passat_(3C)_Climatic#Basic_Setting


Spara denna sida : http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Main_Page
Den är rena bibeln ibland. :)

Tack så mkt! Tog mig igenom den 67 sidor långa PDF-manualen igår kväll, skulle gått till ross-tech direkt... ;)

Följde instruktionen:
[Select]
[08 - Heating/Air Conditioning]
[Basic Settings - 04]
Group 001
[Go!]
Activate the Basic Setting.
[ON/OFF/Next]
The basic setting takes approximately 20 seconds.
[Done, Go Back]
[Close Controller, Go Back - 06]

Valde som sagt 001, klickade "hämta" sedan på "på/av/nästa"
då körs spjällen ett efter ett, tills all gåtts igenom - står hela tiden "motoren lernen" som status och flimmrar. (se bild nedan)
Trodde man skulle få någon kvittens på att det var klart?!
3896

när det var tyst ett tag klickade jag på "på/av/nästa" , då ser det ut enligt nedan
3897

Då blev jag lite osäker ock klickade på "på/av/nästa" då jag trodde att just "nästa" steget skulle infalla,
meeen det blev en vända grundinställning till som det verkade :cool:

så avslutade det hela med "klart, gå tillbaka"

Henrik.M - blev det bra detta tror du!?

Henrik.M
2014-02-26, 21:51
Lite små bilder och svåra att se.

Men det man gör när man grundiställer är att man kör ställmotorerna från ena ändläget till andra ändläget.
Har själv märkt att man i VAG-COM ej får kvittens på när det är klart , man får använda öronen.
När motorerna tystnar = Klart. :)


Jag brukar tänka att Henrik.M är rena bibeln =)
Nr 2 får bli Google =)

Har ett fruktansvärt dåligt minne för information , jag måste se det framför mig alt läsa en bit ang ämnet sen hoppar hjärnkontoret igång & jag minns hur man gör.......ibland inte dock helt korrekt.:)

Storre
2018-01-15, 19:13
Hejsan ! Fick lite hjälp via denna tråd, men tänkte även fylla på med lite info! Min spjällmotor hette oxå 3C0 907 511B. Den begagnade jag köpte hette 3C0 907 511A. Det som skilde dessa åt för ögat var den vita utbytbara hävarmen på motorn. Den byttes ut lätt originalarmen (B). För att programmera ändlägen så håller man inne ”eco” knappen på eccn, och sedan tycker till på knappen ”endast luft mot ansiktet”. För att sedan släppa båda knapparna och höra o se när alla motorer körs fram och tillbaka ett par ggr. Hoppas detta kan hjälpa någon i framtiden !