handdator

Visa fullständig version : ABS lampan lyser konstant på Passat -95



Lars S
2014-01-23, 11:34
Passat -95 2,0.
Lampan har tidigare lyst då och då men nu konstant och ABSen funkar inte samt har Bilprovningen bett om återbesök.
Har kollat alla givarna vid hjulen 1005 till 1024 Ohm.
Kollade avståndet till "impulsskivan" fram och fick justera på ena sidan då det var minst 1,5mm på viss del.
Har ett enkelt instrument som jag kan läsa motorns felkoder med vilket funkar OK men försöker jag läsa ABSen så blir svaret "No Communication".

Har någon ett tips att ge?


MVH


Lars S

CroW
2014-01-23, 12:03
Funkar din abs när du bromsar på halt underlag? kanske kan vara styrenheten?

Lars S
2014-01-23, 12:08
Funkar din abs när du bromsar på halt underlag? kanske kan vara styrenheten?
Nej Absen funkar ej.

Var sitter säkringen för Absen... ska vara 2st ovan reläerna säger instrultionsboken men hittar inga.?

CroW
2014-01-23, 12:18
Vet inte var dom sitter men det känns nästan som att det är abs styrenheten som är knas.

Lars S
2014-01-23, 12:48
Vet inte var dom sitter men det känns nästan som att det är abs styrenheten som är knas.

Har hittat dom högt ovan reläna mot durkplåten och dom var OK.

Lars S
2014-01-23, 13:49
Dubbelpost

Lars S
2014-01-23, 14:42
Uppdatering:
Bytte ABS-styrenhet mot en likadan (samma apparatnummer, tog ur en fungerande bil) - ABS-lampan lyser tyvärr fortfarande.
Min gamla ABS-styrenhet funkar också OK i den andra bilen.
Kan avläsa felkoderna i den nya enheten om jag vrider på/av tändningen ca 5ggr under avläsandet vilket ger "No codes" (men jag vet inte om jag ska lita på det efrersom jag måste mixtra med tändningen).

Vad återstår, ventil/pumpenheten under huven eller har Ni några andra tips?
Finns det nån metod att testa enheten under huven?
Kan en avancerad hemmameckare byta enheten?


/Lars S

Petta77
2014-01-23, 17:40
Uppdatering:
Bytte ABS-styrenhet mot en likadan (samma apparatnummer, tog ur en fungerande bil) - ABS-lampan lyser tyvärr fortfarande.
Min gamla ABS-styrenhet funkar också OK i den andra bilen.
Kan avläsa felkoderna i den nya enheten om jag vrider på/av tändningen ca 5ggr under avläsandet vilket ger "No codes" (men jag vet inte om jag ska lita på det efrersom jag måste mixtra med tändningen).

Vad återstår, ventil/pumpenheten under huven eller har Ni några andra tips?
Finns det nån metod att testa enheten under huven?
Kan en avancerad hemmameckare byta enheten?


/Lars S

Där hängde jag inte med. "Under huven". ABS hydraulpumpen hade du väl bytt?

Haugeman
2014-01-23, 17:40
ABS givarna?

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Lars S
2014-01-23, 18:25
Där hängde jag inte med. "Under huven". ABS hydraulpumpen hade du väl bytt?


Ursäkta det jag bytt är elektronikenheten under baksätet inge´t annat bara kollat givarna och säkringarna.
"Under motorhuven" = hydraulaggregatet med tillbehör menar jag, kan man testa det på nått sätt, tvångsköra pumpen eller nåt likvärdigt (finns ju också ett relä som styr hydraulaggregatet vad jag förstår)?


/Lars S

Petta77
2014-01-23, 18:32
Ursäkta det jag bytt är elektronikenheten under baksätet inge´t annat bara kollat givarna och säkringarna.
"Under motorhuven" = hydraulaggregatet med tillbehör menar jag, kan man testa det på nått sätt, tvångsköra pumpen eller nåt likvärdigt (finns ju också ett relä som styr hydraulaggregatet vad jag förstår)?

/Lars S

Hmm jag har en 96:a, visserligen en Golf men att de kan skilja så. Har inget under baksätet. Har 4 sensorer 4 kransar och en ABS styrenhet. Min ABS har bråkat rejält. Sluta med att jag bytte ABS styrenheten. De är ofta där felet ligger. Pga av kall lödningar

Länk: http://www.volvoforum.no/tips_triks/850-absmodul.htm

Henrik.M
2014-01-23, 19:17
Är det gammal och skitig bromsvätska i bilen?
Prova isf byta denna till en ny fräsch.
Gammal vätska med vatten i brukar nämligen slå ut ventilpaketet i hydraulenheten.

Lars S
2014-01-23, 19:19
Tack för svaren!

Förresten hur ska en korrekt ABS-lampa uppföra sej på årsmod -95:
Man slår på tändningen, lampan lyser konstant tills bilen startat och kan blinka till under nån sekund till också, sen släckt?


/Lars S

Henrik.M
2014-01-23, 19:21
Tack för svaren!

Förresten hur ska en korrekt ABS-lampa uppföra sej på årsmod -95:
Man slår på tändningen, lampan lyser konstant tills bilen startat och kan blinka till under nån sekund till också, sen släckt?


/Lars S

Tändas och sen slockna , vill jag minnas.

Lars S
2014-01-23, 19:26
Tändas och sen slockna , vill jag minnas.

Tändas och sen slockna ja, men slockna först när bilen startats väl?


/Lars s

Mr dOhC
2014-01-28, 13:58
Hur står det till med ditt batteri, bra kräm, nyligen laddat ?
Har själv haft problem med abs-lampan på min golf. Bilen går att starta och köra utan problem, men vid laddning av batterit slocknar lampan för gott...
Pumpen stänger av när spänningen är för låg och lampan tänds.

Värt att fråga...

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=5689


Skickat från min GT-P5210 via Tapatalk 2

Lars S
2014-01-28, 14:33
Hur står det till med ditt batteri, bra kräm, nyligen laddat ?
Har själv haft problem med abs-lampan på min golf. Bilen går att starta och köra utan problem, men vid laddning av batterit slocknar lampan för gott...
Pumpen stänger av när spänningen är för låg och lampan tänds.

Värt att fråga...

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=5689


Skickat från min GT-P5210 via Tapatalk 2

Tackar!

Har sprillans nytt batteri, laddning verkar OK så jag är rädd att det är något annat.


/Lars S

Lars S
2014-01-28, 19:00
Uppdatering av dagens arbete:

-Justerade de små ABS-impuls-skivorna fram så att de ligger närmare givarna - provtur ABS-lampan lyser fortfarande.
-Rengjorde och motionerade kontakterna runt ABS-enheten samt ABS-relän - provtur ABS-lampan lyser fortfarande.
-Tvångskörde ABS-pumpen några sek genom att lägga 12V på dess anslutning - - lång provtur ABS-lampan lyser fortfarande.

Bilen fick vila 2h sen funkar ABS och lampan lyser ej!:) Nu blir det järnet till Bilprovningen!

Lampan har lyst sen Oktober i fjol så nåt av det jag gjort måste ha hjälpt men vad?:confused:


/Lars S

Mr dOhC
2014-01-28, 19:35
Bra jobbat :) Hoppas det går igenom !

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

Lars S
2014-01-29, 17:20
Bra jobbat :) Hoppas det går igenom !


Tack!
På vägen till Bilprovningen tändes dock lampan igen. ..tillbaks på ruta ett igen...:(

Lars S

Petta77
2014-01-29, 19:51
Byt ABS hydraulenheten.

polomannen
2014-01-30, 06:50
Uppdatering av dagens arbete:

-Justerade de små ABS-impuls-skivorna fram så att de ligger närmare givarna - provtur ABS-lampan lyser fortfarande.
-Rengjorde och motionerade kontakterna runt ABS-enheten samt ABS-relän - provtur ABS-lampan lyser fortfarande.
-Tvångskörde ABS-pumpen några sek genom att lägga 12V på dess anslutning - - lång provtur ABS-lampan lyser fortfarande.

Bilen fick vila 2h sen funkar ABS och lampan lyser ej!:) Nu blir det järnet till Bilprovningen!

Lampan har lyst sen Oktober i fjol så nåt av det jag gjort måste ha hjälpt men vad?:confused:


/Lars S

Får jag bara fråga hur lyckades du justera ABS-impulsskivorna i fram..?????

Lars S
2014-01-30, 06:55
Får jag bara fråga hur lyckades du justera ABS-impulsskivorna i fram..?????
FÖRSIKTIG och succesiv böjning av skivan via två skruvmejslar instuckna utanför impulsskivan, lätt att få skivan vind om man inte tar det försiktigt. Blev inte 100% bra men MYCKET bättre än vad det var.


/Lars S

polomannen
2014-01-30, 07:04
FÖRSIKTIG och succesiv böjning av skivan via två skruvmejslar instuckna utanför impulsskivan, lätt att få skivan vind om man inte tar det försiktigt. Blev inte 100% bra men MYCKET bättre än vad det var.


/Lars S

Jag misstänkte det att du har gjort så men var tvungen att fråga.
Problemet som du har kan vara enheten, eller som du skrev att du måste stänga av tändningen o sätta på 5 gånger för att
Det ska funka....byt starttändkontakten.

Det är bara testa.

Lars S
2014-01-30, 07:16
Jag misstänkte det att du har gjort så men var tvungen att fråga.
Problemet som du har kan vara enheten, eller som du skrev att du måste stänga av tändningen o sätta på 5 gånger för att
Det ska funka....byt starttändkontakten.

Det är bara testa.

Om man mäter millivolt (växelström) på givarens två poler medan man lugnt, i absolut jämn fart med händerna roterar däcket så kan man se om signalnivån blir jämn (någorlunda), detta fick jag för mej i alla fall och vore logiskt att det inte ska vara några dippar i signalnivån. För mej låg nivån typiskt vid 100-200 millivolt ungefär. Före justeringen hade jag dippar ned mot 50mV. Inte vetenskapligt men kanske bondförnuft.

Hydraulenheten på denna modell innehåller ingen elektronik (bara magnetventiler, jag har kollat), elektroniken sitter under baksätet och den är bytt med en fungerande från en annan bil (och min gamla fungerade också i den bilen).
Mixtra med tändningen måste jag bara för att få ABS-kommunikation via OBD2...får inte klockren ABS-kommunikation med andra VW-bilar ur sammma generation heller via mitt simpla instrument så det fäster jag inte så stor vikt vid.


/Lars S